Yksinkertaisen verkkokaupan voi saada pystyyn nopeastikin. Mitä monipuolisempi tuotevalikoima, kustomoidummat haut ja integraatiot, sitä suurempi projekti verkkokauppa kuitenkin on. Sitä enemmän on myös asioita, joita sinun tulee ottaa huomioon kauppaa suunnitellessasi.
Käymme tässä blogissa läpi muistilistan kaikista verkkokaupan suunnitteluun liittyvistä asioista. Kun tiedät vastauksen näihin kohtiin, on verkkokauppaa helpompi lähteä rakentamaan alusta lähtien toimivaksi.
Toteutamme Verkkoasemalla asiakkaidemme verkkokaupat pääasiassa WooCommerce -alustalla, mutta voit hyödyntää tätä muistilistaa myös muiden alustojen kohdalla.
KIELIVERSIOIDEN MÄÄRÄ
Aivan ensimmäiseksi sinun tulisi miettiä, kenelle tulet myymään. Ovatko asiakkaasi ainoastaan kotimaassa, vai houkuttelisiko verkkokauppasi myös kansainvälisiä asiakkaita.
Kieliversioiden määrä vaikuttaa yllättävän moneen tekijään verkkokaupassa:
- toimitustapoihin
- käytettävään valuuttaan
- mahdollisiin maksutapoihin
- mahdollisesti verojen laskentaan.
KIRJAUTUMINEN
Pohdi seuraavaksi haluatko, että asiakkaasi täytyy kirjautua ennen kuin hän pääsee tekemään ostoksia tai maksamaan. Entä miten kirjautuneen asiakkaan näkymä eroaa kirjautumattoman näkyvyydestä? Saako hän alennushinnan tai pääseekö hän tarkastelemaan laajempaa tuotevalikoimaa?
TUOTEVALIKOIMA
Verkkokaupan toteutukseen vaikuttaa myös se, myytkö fyysisiä asiakkaalle toimitettavia tuotteita vai onko kyseessä aineeton tuote, kuten virtuaalinen koulutus, määräaikainen lisenssi tai ladattava pdf.
Pohdi tuotteiden kohdalla seuraavia asioita:
- Tarvitaanko verkkokauppaan varastosaldolaskentaa?
- Ovatko kaikki tuotteet samanlaisia, vai liittyykö niihin erilaisia ominaisuuksia, kuten väri, koko, aloitusaika, paikkakunta tms.? Entä ovatko ominaisuudet kaikille samat vai vaihtelevatko ne tuotetyypeittäin? Vaikuttavatko ominaisuusvalinnat tuotteen hintaan?
- Minkälaisiin kategorioihin (osastot) tuotteet jaotellaan?
TUOTETIETOJEN PÄIVITYS
Jotta verkkokaupan ylläpito sujuisi jouhevasti, täytyy tuotteiden lisääminen ja muokkaaminen olla joustavaa. Mieti jo etukäteen miten tämä tapahtuu:
- Päivitetäänkö kaikki tuotetiedot WordPressin ylläpidon kautta suoraan?
- Käytetäänkö tuotetietojen päivitykseen tuontitiedostoa (esim. csv), mistä se haetaan?
- Miten kuvien päivitys tapahtuu? Haetaanko tuotetiedot toisesta järjestelmästä esim. REST-rajapinnan kautta?
VERKKOKAUPAN SIVUJEN ULKONÄKÖ
Nyt olet päässyt jo verkkokauppasi visuaalisen ilmeen suunnitteluun, hienoa.
Etusivu on verkkokauppasi käyntikortti, joten sen käyttäjäystävällisyyteen on syytä panostaa. Haluatko, että etusivulla näkyvät kaikki tuotteet vai pelkät kategoriat? Entä kaipaisiko etusivu tuotehakua ja jos niin, millä kaikilla ominaisuuksilla tuotteita tulisi voida hakea?
Entä miltä tuotesivut näyttävät? Haluatko lisätä jotain erikoisempia tietoja kuvan, hinnan ja kuvaustekstin lisäksi? Tai suositellaanko sivulla muita tuotteita ja jos niin, millä perusteella? Valitaanko suositukset käsin vai ovatko ne esimerkiksi saman kategorian uusimpia tuotteita tai jotain muuta?
HINNAT
Sinulla on siis myytävä tuote ja sillä tietty hinta. Tuotteen hinnan lisäksi sinun on päätettävä, miten hinta esitetään verkkokauppasi asiakkaalle:
- Syötetäänkö hinnat verkkokauppaan verollisina vai verottomina?
- Näytetäänkö hinnat verkkoaupassa verollisina vai verottomina?
- Mitä veroprosenttia käytetään, onko useampia?
- Mitä valuuttaa käytetään?
Nämä päätökset ovat merkityksellisiä erityisesti palveluiden hintojen kohdalla. Pohdi myös kenelle myyt palveluasi: alv-velvolliselle yrittäjälle vai kuluttajalle, koti- vai ulkomaiselle asiakkaalle.
TILAAMINEN
Hyvä, tuotteesi on järkevästi hinnoiteltu ja kuvailtu verkkokauppasi sivuilla ja asiakas on valmis tilaamaan. Onhan se asiakkaalle mahdollisimman helppoa?
Mieti tässä kohtaa:
- Sallitaanko tilaaminen ilman kirjautumista?
- Tarvitaanko muutoksia ostoskoritoimintoon? Voiko tuotteiden määrää ostoskorissa muuttaa vai onko jotain tuotekohtaisia poikkeuksia?
- Mitä kenttiä tilauslomakkeelle tarvitaan?
Onhan tilaaminen asiakkaallesi mahdollisimman helppoa?
MAKSUTAVAT
Maksutapojen lisääminen verkkokauppaan vaatii usean erillisen sopimuksen valitun maksupalvelun kanssa. Suomeen myytävien tuotteiden tapauksessa käytössä on yleisimmin Paytrail.
Mitä maksutapoja haluat tarjota asiakkaillesi? Entä ovatko maksutavat samoja kaikkiin maihin myytäessä vai vaihtelevatko ne maittain?
TOIMITUSTAVAT
Tuote ostokorissa! Mutta miten asiakas saa tuotteesi tai palvelusi?
Erilaisia toimitustapoja on valtava määrä, joten nyt on päätettävä mitä niistä haluat tarjota verkkokauppasi asiakkalle. Mieti siis:
- Mihin maihin tuotteita myydään?
- Mitä toimitustapoja tarjotaan ja millä hinnalla?
- Vaihtelevatko toimitustavat ja -hinnat tuotteesta / asiakkaan sijainnista riippuen?
- Tarvitaanko jotain automatiikkaa alennusten laskemiseen?
TILAUSTEN KÄSITTELY
Nyt ollaan melkein maalissa. Asiakas on saanut valittua, tilattua ja maksettua tuotteensa ja tuotetta toimitetaan. Saako hän toimituksen eri vaiheista väliaikatietoa? (Toivottavaa olisi)
Entä miten tilaukset käsitellään yrityksessäsi sisäisesti? Viedäänkö tiedot kolmanteen järjestelmään (minne, miten) vai käsitelläänkö ne ylläpidon kautta?
Kun olet käynyt listan jokaisen kohdan läpi, voit alkaa rakentaa menestyksekästä verkkokauppaa itse tai kumppanin avulla. Parhaimmillaan verkkokauppasi toimii saumattomasti ERP:n kanssa ja voit keskittyä seuraamaan myyntisi kehitystä tulosraporteista.
OLETKO PERUSTAMASSA verkkokaupPAA?
Jos haluat keskustella siitä, miten voisimme Verkkoasemalla auttaa sinua, varaa aika teknologiajohtajamme Jyrki Sundströmin kalenteriin!
Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä