TEhosta myyjien ajankäyttöä
Verkkokaupat ovat yleistyneet liiketoiminnassa. Asiakkaille halutaan tarjota entistä helpompaa tapaa tilata tuotteita tai saada nopeasti tarjous halutusta kokonaisuudessa. B2B-yritysten verkkokaupoissa puolestaan myydään yleensä rajattua määrää tuotteita ja kauppa on integroitu taustajärjestelmiin siten, että tuotteet voidaan ketterästi myös toimittaa verkkokauppatilauksen perusteella. Myös palveluita, kuten koulutuksia, myydään verkkokauppojen avulla.
Myynnin työkalu
Usein kuitenkin tuotteet ovat kompleksisia ja sisältävät lisä/tukipalveluja, jolloin voi olla haastavaa saada kokonaisuutta myyntiin verkkokauppaan. Tällöin voidaan pohtia, sopisivatko nämä lisäpalvelut tai esimerkiksi huoltopalvelu tai varaosat myytäväksi verkkokauppaan. Erityisesti ns. helpot tilaukset olisi hyvä automatisoida verkkokaupan hoidettavaksi, jolloin myyjille jää enemmän aikaa tarjouslaskentaan ja asiakaskohtaamisiin.
Myyjä voi tehdä myös valmiiksi tilauksen ostoskoriin asiakkaan puolesta. Myyjä rakentaa tilauksen valitsemalla oikeat tuotteet ostoskoriin ja lähettää siihen linkin asiakkaalle vaikkapa alennuskoodin kera. Näin asiakas saa henkilökohtaista palvelua ilman raskasta tarjouspyyntö-tarjous-laskutusprosessia, ja voi tehdä tilauksen suoraan verkkokaupasta. Kauppias saa tilauksen yhteydessä kaupasta myös maksun, mikäli verkkokaupassa näin halutaan.
Verkkokauppa asiakaspalvelijana
- Vaikka verkkokaupasta ei voisikaan suoraan ostaa, se voi toimia tarjouskanavana, josta asiakas voi helposti saada kustannusarvion haluamastaan kokonaisuudesta.
- Verkkokauppa voi toimia myös myyjien työkaluna tarjouslaskennassa.
- Verkkokauppaan voidaan luoda asiakaskohtaisia tunnuksia, jolloin asiakas voi helposti sitä kautta tehdä esimerkiksi lisätilaukset
- Verkkokauppa mahdollistaa toimitukset nopeasti myös kuluttajille.
- Viestintä tehostuu: Kun verkkokauppa on kytketty toimitusketjuun, saa tuotantokin tiedon näppärästi tilauksesta ja tuotannon tekemät status-päivitykset tilauksen etenemisestä näkyvät asiakkaalle.
- Erilaisten tuotevalitsinten ja -laskureiden avulla voidaan saada aikaan merkittävästi lisämyyntiä. Esimerkiksi päätuotteen lisäksi siihen olennaisesti liittyviä tuotteita – vaikkapa asennustarvikkeita
Juuri sinulle sopiva verkkokauppa
Toteutamme verkkokauppaprojektit WordPress + Woocommerce -yhdistelmällä. Tämä alustavalinta mahdollistaa sen, että verkkokauppa voidaan rakentaa aina asiakkaan liiketoimintamalliin sopivaksi – tähän eivät kaikki valmisratkaisut välttämättä sovellu.
Verkkokaupan rakentamisen vaiheet:
-
Alkukartoitus
-
Suunnittelu ja toteutus
-
Integraatiot
-
Asennus ja testaus
-
Tuotteiden ja sisällön tuonti
-
Pilotointi
-
Viimeistelyt
-
Julkaisu
-
Verkkokaupan markkinointi
Tarvitsimme verkkosivujen ja verkkokaupan uudistusta ja taustalla oli uusien markkinointiteknologien käyttöönoton mahdollisuus, sekä suurempi hallinta sivuihin itsellemme. Meillä ei kuitenkaan ollut kaikkea tarvittavaa osaamista itsellämme, joten oli tärkeää löytää kumppani mahdollistamaan tavoitteemme. Ei ollut itsestäänselvyys, että sellaista kumppania, joka toimisi ns. osana meidän omaa tiimiä, löytyisi. Oikeastaan emme sitä löytäneetkään, koska Verkkoasema ja Tiina löysi meidät, oikealla hetkellä.
Jesse Nieminen, Digital Marketing Specialist, Kera Group Oy
Asiakkaitamme
Verkkokaupan hyödyt
Verkkokauppa mahdollistaa myynnin kasvattamisen.
Asiakaspalvelu paranee.
Myyjät voivat käyttää aikansa olennaiseen.
Tiedonkulun sujuvuus aina tilauksesta toimitukseen.
Haluatko keskustella kuinka verkkokauppa toimisi sinun bisneksessäsi?
Varaa aika teknologiajohtamme Jyrki Sundströmin kalenteriin!
Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä