VERKKOSIVUT OVAT OMA MEDIASI
Yrityksen verkkosivut ovat digimarkkinoinnin kotipesä, jonne ohjataan liikennettä ja jossa kävijöistä tehdään liidejä. Parhaimmillaan verkkosivut palvelevat olemassa olevia ja tulevia asiakkaitasi sekä sidosryhmiäsi 24/7, tarjoten heille tietoa ja houkutellen kohti yhteydenottoa. Verkkosivut tulisikin rakentaa siten, että ne auttavat ja informoivat tulevaa asiakasta koko ostoprosessin ajan. Verkkosivut viestivät yrityksesi brändistä myös muille sidosryhmille ja tuleville työntekijöille. Siksi tulisikin tarkkaan miettiä, millaisen ensivaikutelman haluat yrityksesi antavan.
Verkkosivut ovat oma mediasi – toisin kuin sosiaalinen media ja muut kanavat, vastaat sen sisällöstä ja olemassaolosta täysin itse. Sen sijaan, että luottaisit siihen, että somekanavissa näkyminen ja viestiminen riittää, tulisi sinun satsata oman mediasi kehittämiseen. Näin ollen diginäkyvyytesi ei ole pelkästään somejättien eikä algoritmien armoilla.
Miksi Verkkoasema
Menestyksekäs verkkosivu-uudistus on tekijöidensä summa.
- Asiakasymmärryksen,
- informaatioarkkitehtuurin,
- visuaalisen suunnittelun,
- teknisen tuotannon ja
- testauksen
lisäksi verkkosivu-uudistus vaatii onnistuakseen myös runsaasti
- sisällöntuotantoa ja
- markkinointia.
Verkkoasemalta saat tämän kaiken.
Laadukas tekninen toteutus
Suorituskyky ja tekninen hakukoneoptimointi
Unelma-asiakkaiden määrittely
Rakenteen ja sisällön hakukoneoptimointi
Avainsana-analyysi, jonka perusteella mahdolliset rakenne- ja sisältömuutosehdotukset
Käyttöliittymäsuunnittelu ja käytettävyys
loppukävijöitä eli potentiaalisia asiakkaita yhteydenottoon kutsuva malli liidien generointiin ja ohjaukseen jälleenmyyjille
Visuaalisesti moderni ja kilpailijoista erottautuva ulkoasu
Toteutus mahdollistaa tulevaisuudessa ketterän kehittämisen
Kävijöitä yhteydenottoihin ohjaavat kehotteet (Call to Action)
Analytiikka TagManagerin välityksellä
WordPress
WordPressiä on kehitetty 2000-luvun alkupuolelta lähtien. Alkujaan kahden kaveruksen projektin tavoitteena oli luoda verkkojulkaisujärjestelmä, jota voisi kuka tahansa käyttää. Avoimeen lähdekoodiin perustuvaa julkaisujärjestelmää kehittää nykyään suuri joukko innokkaita ammattilaisia ympäri maailmaa. Tämä mahdollistaa sen, että tietoturva ja toiminnallisuudet pysyvät ajan tasalla. Lisäksi yksittäisten verkkosivujen kehittäjät saavat tarvittaessa nopeasti apua muilta yhteisön jäseniltä. Tästä syystä WordPress on erittäin suosittu ja hyvä julkaisujärjestelmä.
Miksi ja miten?
- Yleisin verkkosivujen julkaisualusta
- Käytetään WordPressin omaa lohkoeditoria (Gutenberg)
- Verkkoasemalla käytetään pohjana omaa custom-perusteema, joka laajennetaan visuaalisen suunnitelman mukaiseksi
- Vältetään turhien lisäosien (plugins) käyttöä
- Versiohallinta käytössä
- WordPress-optimoitu hosting-palvelu
Hyödyt?
- Kehitystyö jatkuvaa, ei ”vendor-lock” tilannetta
- Muokattavuus, yhteensopivuus ja jatkokehitys on helppoa
- Ei valmisteemojen aiheuttamia suorituskykyä ja tietoturvaa heikentäviä ominaisuuksia
- Suorituskyky ja tietoturva paranee
- Muutostenhallinta tehostuu ja tarvittaessa kehityksessä voi olla mukana muitakin osapuolia
- Päivitykset aina ajan tasalla
LAADUKAS toteutus mahdollistaa tulevaisuudessa KETTERÄN kehittämisen
Näin sen teemme!
Verkkosivujen suunnittelu
Suunnittelu
Projekti aloitetaan kickoff-palaverilla, jossa tarkennetaan lopullinen tiimi, roolit sekä projektin tehtävät sekä aikataulu.
Työpajoja pidetään vähintään 2, joissa suunnitellaan verkkosivujen konsepti, tekniset toiminnallisuudet ja integraatiot yms.
Myös ostaja-/kävijäpersoonat määritellään ja tehdään avainsana-analyysi hakukoneoptimointia varten. Vaiheen lopputuloksena on rakennesuunnitelma sekä klikkailtava prototyyppi käyttöliittymästä.
Visuaalisen ilmeen suunnittelu
Suunnittelu alkaa palaverilla, jossa suunnittelijalle käydään läpi verkkosivuston prototyyppi, toiminnot sekä asiakkaan toiveet visuaaliselle ilmeelle.
Etusivusta tehdään ensin desktop- ja mobiilimalli, joka iteroidaan asiakkaan kanssa valmiiksi. Tämän jälkeen suunnitellaan loput sivut, tarvittavat kuvat sekä mahdolliset kuvaussuunnitelmat. Asiakkaan hyväksyttyä visuaalisen ilmeen, voidaan siirtyä seuraavaan vaiheeseen.
Sisällöntuotanto
Tämä vaihe verkkosivu-uudistuksessa on erittäin olennainen. Sisällön määrä ja tyyppi vaikuttavat verkkosivuston rakenteeseen sekä sivujen asetteluihin. Tuotanto voi sisältää asiakkaan toimittaman raaka-materiaalin perusteella tehtäviä sivuja sekä mahdollisia asiakashaastatteluita sekä työntekijähaastatteluita. Myös mahdollisten videoiden toteutus sekä kuvien valinta on olennainen osa sisällöntuotantoa.
Sisällöntuotantoon syytä aloittaa heti verkkosivuprojektin suunnitteluvaiheessa ja jatkaa sitä koko projektin ajan teknisen toteutuksen rinnalla. Näin taataan se, että sisällöt ovat valmiina sivuston julkaisuvaiheessa.
Verkkosivujen toteutus
Tekninen tuotanto
Ammattimainen devaaminen aloitetaan kehitysympäristössä versiohallinta huomioiden.
Työn edistyessä asiakkaan kanssa pidetään lyhyitä status-palavereita, joissa edistymistä seurataan ja devaaja voi kysyä tarkennuksia ja toiveita toteutustavoista. Kaikkia muuttujia ja vaihtoehtoja ei ole vielä ehkä huomattu hyvästä suunnittelusta huolimatta.
Lopuksi toteutus testataan testiympäristössä ja asennetaan sisällön syöttöä varten.
Käyttöönotto ja julkaisu
Verkkosivuston perusrakenne luodaan valmiiksi ja syötetään sisällöt, luodaan tarvittavat lomakkeet ja kytketään vaikkapa markkinoinnin automaatiot sivustolle. Vaiheeseen kuuluu myös asiakkaan koulutus ylläpitotyökalujen käyttöön.
Kun lopullinen sisältö on syötetty, suoritetaan vielä lopullinen testaus, jonka jälkeen sivusto on valmis julkaistavaksi.
Julkaisun jälkeen seurataan sivuston toimintaa tarkasti sekä tekniseltä että näkyvyyden eli hakukoneoptimoinnin kannalta.
Ylläpito
- HelpDesk-palvelut
- WordPressin päivitykset
- Web-hosting
- Jaettu www-tila, levytilaa 15Gt
- Varmuuskopiointi ja valvonta 24/7
- SSL-suojaus ja -sertifikaatti
- Staging-ympäristö uusien ominaisuuksien testaukseen ja katselmointiin ennen tuotantoon siirtoa
- Versionhallinta
Suunnitteluvaihe
Projekti aloitetaan kickoff-palaverilla, jossa tarkennetaan lopullinen tiimi, roolit sekä projektin tehtävät sekä aikataulu. Työpajoja pidetään vähintään 2, joissa suunnitellaan verkkosivujen konsepti, tekniset toiminnallisuudet ja integraatiot yms. Myös ostaja-/kävijäpersoonat määritellään ja tehdään avainsana-analyysi hakukoneoptimointia varten. Vaiheen lopputuloksena on rakennesuunnitelma sekä klikkailtava prototyyppi käyttöliittymästä.
Visuaalisen ilmeen suunnittelu
Suunnittelu alkaa palaverilla, jossa suunnittelijalle käydään läpi verkkosivuston prototyyppi, toiminnot sekä asiakkaan toiveet visuaaliselle ilmeelle. Etusivusta tehdään ensin desktop- ja mobiilimalli, joka iteroidaan asiakkaan kanssa valmiiksi. Tämän jälkeen suunnitellaan loput sivut, tarvittavat kuvat sekä mahdolliset kuvaussuunnitelmat. Asiakkaan hyväksyttyä visuaalisen ilmeen, voidaan siirtyä seuraavaan vaiheeseen.
Sisällöntuotanto
Tämä vaihe verkkosivu-uudistuksessa on erittäin olennainen. Sisällön määrä ja tyyppi vaikuttavat verkkosivuston rakenteeseen sekä sivujen asetteluihin. Tuotanto voi sisältää asiakkaan toimittaman raaka-materiaalin perusteella tehtäviä sivuja sekä mahdollisia asiakashaastatteluita sekä työntekijähaastatteluita. Myös mahdollisten videoiden toteutus sekä kuvien valinta on olennainen osa sisällöntuotantoa.
Sisällöntuotanto on syytä aloittaa heti verkkosivuprojektin suunnitteluvaiheessa ja jatkaa sitä koko projektin ajan teknisen toteutuksen rinnalla. Näin taataan se, että sisällöt ovat valmiina sivuston julkaisuvaiheessa.
Tekninen tuotanto
Ammattimainen devaaminen aloitetaan kehitysympäristössä versiohallinta huomioiden. Työn edistyessä asiakkaan kanssa pidetään lyhyitä status-palavereita, joissa edistymistä seurataan ja devaaja voi kysyä tarkennuksia ja toiveita toteutustavoista. Kaikkia muuttujia ja vaihtoehtoja ei ole vielä ehkä huomattu hyvästä suunnittelusta huolimatta. Lopuksi toteutus testataan testiympäristössä ja asennetaan sisällön syöttöä varten.
Käyttöönotto ja julkaisu
Verkkosivuston perusrakenne luodaan valmiiksi ja syötetään sisällöt, luodaan tarvittavat lomakkeet ja kytketään vaikkapa markkinoinnin automaatiot sivustolle. Vaiheeseen kuuluu myös asiakkaan koulutus ylläpitotyökalujen käyttöön. Kun lopullinen sisältö on syötetty, suoritetaan vielä lopullinen testaus, jonka jälkeen sivusto on valmis julkaistavaksi. Julkaisun jälkeen seurataan sivuston toimintaa tarkasti sekä tekniseltä että näkyvyyden eli hakukoneoptimoinnin kannalta.
Ylläpito
- HelpDesk-palvelut
- WordPressin päivitykset
- Web-hosting
- Jaettu www-tila, levytilaa 15Gt
- Varmuuskopiointi ja valvonta 24/7
- SSL-suojaus ja -sertifikaatti
- Staging-ympäristö uusien ominaisuuksien testaukseen ja katselmointiin ennen tuotantoon siirtoa
- Versionhallinta
Käyttöliittymän PROTOTYYPPI
Suunnitteluvaiheen lopputuloksena syntyy rakennesuunnitelma sekä klikkailtava prototyyppi käyttöliittymästä. Tässä vaiheessa on tärkeää, että suunnitelmaa voidaan testata käytännössä. Näin on tarkoitus ymmärtää lisää suunnitelmasta ja vähentää jatkossa muutostarpeita.
Prototyypin teemme Adobe XD -ohjelmistolla.
Laske hinta sivuillesi
Yleisimmin kysytyt kysymykset
Pysyttekö aikataulussa?
Pysymme. Kokemuksemme ansiosta osaamme arvioida realistisesti tarvittavan ajan. Meillä on prosessit ja projektinhallinta kunnossa.
Tuleeko yllätyskustannuksia?
Ei tule. Mikäli esimerkiksi jokin jo hyväksyttyihin suunnitelmiin haluttava muutos aiheuttaa työmäärän ja kustannusten muutoksia, asia sovitaan asiakkaan kanssa yhdessä etukäteen.
Osaatteko hommanne?
Osamme. Meillä on yhteensä kymmenien vuosien kokemus verkkosivujen kehittämisestä.
Paljonko tämä vie minulta aikaa?
Projektin alkuvaiheessa vähän enemmän, mutta tilanne tasaantuu suunnitteluvaiheen jälkeen.
Teknisen tuotannon aikana pidämme joitakin katselmointeja.
Eniten aikaa vie asiakkaalta sisällöntuotanto. Toki autamme siinäkin mielellämme, jolloin asiakkaan työpanos pienenee merkittävästi.
Kokenut WordPress-tiimimme
Projektipäällikkö
Joni Norring
Verkkoaseman teknisen tiimin vetäjä, 8 vuoden kokemus web-projekteista
Tekninen toteutus
Jaakko Saarenketo
WP-devaaja, 10 vuoden kokemus verkkosivukehityksestä
Konseptointi
Minna Perälä
Suunnittelija (UI/UX), 10 vuoden kokemus verkkosivukehityksestä
Tekninen toteutus
Milla Sitomaniemi
WP-devaaja + Support, 16 vuoden kokemus verkkosivukehityksestä
Visuaalinen suunnittelu
Essi Virtanen
AD, 15 vuoden kokemus visuaalisesta suunnittelusta
Testaus
Asko Korhonen
Asiantuntija, tekninen tuotanto
Viestintä
Keskustelu ja viestintä TEAMSISSA.
Näkymä projektipäällikön KALENTERIIN. Voit helposti ja nopeasti varata projektipäällikön kalenteriin palaverin esimerkiksi suunnitelmien muuttuessa.
Projektin-
hallinta
Aikataulu, vaiheet, tehtävät ja tuntikirjaukset Visma Severassa. Projektipäällikölle REAALIAIKAINEN NÄKYMÄ projektin etenemisestä.
Laatu
Prosessit, työohjeet ja mallipohjat LAADUKKAAN työskentelyn tukena.
Poimintoja asiakkaistamme
Näitä on ilo lukea!
TIETURI
Verkkopalvelukokonaisuuden suunnittelu ja toteutus – Verkkosivut sekä ERP:iin integroitu verkkokauppa
Tieturi on ICT -alalla toimiva koulutuspalveluita tarjoava yritys. Yrityksen osaamisalueita ovat mm. ohjelmistokehitys, projektityö, infrastruktuuri, tiedonhallinta ja digitaaliset toimistotyövälineet.
Verkkoasema suunnitteli yhdessä kumppanin kanssa Tieturille uuden verkkopalvelun. Suunnittelussa tehtiin UX-suunnitelma, joka jalostui visuaalisen suunnittelun kautta näyttäväksi ja käytettävyydeltään erinomaiseksi verkkopalveluksi.
Tekninen toteutus WordPress:llä Koulutukset tuodaan ERP:stä WooCommerceen tuotteiksi ja tapahtumat tuotevariaatioiksi. Ilmoittautumiset puolestaan kulkevat automaattisesti verkkokaupasta ERP:iin. Lisäksi koulutustuotteiden tietoja tuodaan ja viedään muihin ulkoisiin järjestelmiin.
Taloushallintoliitto
Verkkosivut, kattavat hakutoiminnot sekä kanava keskusteluille ja kohdennetuille artikkeleille WordPress-toteutuksena.
Verkkoasema suunnitteli yhdessä kumppaneidensa kanssa Taloushallintoliitolle uuden verkkopalvelukokonaisuuden, josta kehittyy jatkossa taloushallinnon alan Tiedon Valtatie. Verkkoaseman laatima UX-suunnitelma jalostui kumppanin tekemän visuaalisen suunnittelun kautta moderniksi, selkeäksi ja käytettävyydeltään erinomaiseksi verkkopalveluksi.
Tekninen toteutus tehtiin WordPressillä. Toteutuksessa käytettiin hyväksi sekä valmiita lisäosia, että verkkopalvelua varten toteutettuja custom-lisäosia, kuten tilitoimistot ja niiden haku. Taloushallinnon Kanava toteutettiin aktivoimaan keskusteluita alaan liittyvissä kysymyksissä ja jakamaan kohdennettuja artikkeleita kirjautuneille käyttäjille.
Taloushallintoliitto on taloushallintoalan edunvalvoja ja suurin kouluttaja. Taloushallintoliitto kehittää jäsentensä osaamista ja tarjoaa heille työkaluja tulevaisuuteen. Se pitää huolen siitä, että jäsenillä on saatavilla alan viimeisin tieto.
jUTEL
Sivustouudistuksessa suunniteltiin ja toteutettiin uudet verkkosivut sekä rakennettiin kunnolliset kävijäpolut
Jutel on yksi maailman kokeneimmista media- ja radioautomaatioratkaisujen toimittajista., joka tarjoaa radiodigitoinnin asiantuntijapalveluita ja innovatiivisia tuotteita.
Tekninen toteutus hoidettiin WordPress:llä käyttäen lohkoeditorin ominaisuuksia. Ylläpitäjä voi vapaasti määritellä mm. CTA-painikkeiden sijainteja ja esivalittuja visuaalisen ilmeen mukaisia värejä.
Sivustouudistuksen jälkeen 2021 vs. 2020 vertailusta voidaan huomata liikenteen kasvaneen merkittävästi ilman että laadulliset mittarit ovat huonontuneet:
Lujateko
Verkkosivuston suunnittelu ja toteutus
Lujateko Oy on Oululainen Julkisivu, ikkuna ja oviratkaisuja toimittava yritys. Osaavan henkilöstön, modernin laitekannan ja alan parhaan kumppaniverkoston avulla Lujateko pystyy vastaamaan monenlaisiin ja haastaviin tarpeisiin.
Verkkoasema suunnitteli ja toteutti Lujateolle uuden verkkosivuston. Suunnittelussa tehtiin UX-suunnitelma, joka jalostui visuaalisen suunnittelun kautta näyttäväksi, käytettävyydeltään erinomaiseksi ja helposti muokattavaksi verkkosivustoksi.
Tekninen toteutus tehtiin WordPress:in uusimpia teknologioita käyttäen teknisesti moderniksi ja helposti ylläpidettäväksi.
Lujateko luottaa Verkkoasemaan myös digitaalisen markkinoinnin kehityksessä MIT-palvelun puitteissa.
Keraplast
Verkkokauppa ja verkkosivut WordPress + WooCommerce –combolla.
Valokateverkkokauppa toteutettiin WooCommercen päälle räätälöimällä kauppaan ostoa helpottamaan laskuri. Laskuri laskee kuinka paljon ruuveja, listaa, tiivistettä ja muita tuotteita esim. ”4m x 3m” -kokoinen valokate tarvitsee, ilman, että asiakas joutuu itse laskemaan tarvittavaa määrää.
Myyjiä helpottamaan toteutettiin tallentava ostoskori – myyjä laskee valmiiksi ostoskoriin tuotteet laskurilla, antaa alennuskoodin ja toimittaa linkin asiakkaalle ja näin asiakas saa loistavaa henkilökohtaista palvelua ja voi tehdä tilauksen vaivattomasti verkkokaupasta.
Lopputuloksena uusi verkkokauppa myy moninkertaisesti enemmän vanhaan verrattuna!
Keraplast luottaa Verkkoasemaan myös digitaalisen markkinoinnin kehityksessä MIT-palvelun puitteissa.
Projektin aikataulu oli todella kiireellinen, koska haluttiin olla myyntikunnossa, kun sesonki alkaa. Jyrkille kiitos projektin vetämisestä. Yhteistyötä Verkkoaseman kanssa ollaan tehty hymy huulessa ja Verkkiksellä ollaan kyllä ammattilaisia. Nyt kun sivut on saatu liveen, niin kuukausittainen kehittäminen jatkuu yhdessä Verkkiksen kanssa.
Jesse Nieminen, Digital Marketing Specialist, Kera Group Oy
Earthpac
Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus WordPressillä
Earthpac Oy on pitkän kokemuksen omaava pakkausalan yritys ja yksi alansa johtavista toimijoista. Earthpac tarjoaa puu-, kuitu- ja muovipakkaustuotteiden lisäksi erilaisia asiakaskohtaisia logistiikkapalveluja.
Verkkoasema suunnitteli ja toteutti Earchpacille uudet verkkosivut. Projektiin kuului olennaisena osana myös sisällön tuotanto asiakkaan kanssa yhteistyössä. Sivustolla on 3 kieliversiota, joka lisäsi sisällön tuotannon ja syötön vaativuutta. Yhteydenottolomake on dynaaminen ja reagoi valittuun aiheeseen. Google Maps –kartta upotettiin osaksi sivustoa ja kartalla näytetään Earch-pacin erityyppiset toimipisteet.
Pohjois-Pohjanmaan liitto
Verkkopalvelun suunnittelu ja AA-tason saavutettavuusstandardin mukainen toteutus
Pohjois-Pohjanmaan liitto on Pohjois-Pohjanmaan 30 kunnan muodostama kuntayhtymä jonka tehtävinä ovat alueellinen kehittäminen, muun muassa aluekehittämisohjelmien sekä EU-ohjelmien valmistelu ja laadinta yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa, maakuntakaavoitus, edunvalvonta ja maakunnan tunnetuksi tekeminen.
Verkkoasema suunnitteli yhdessä kumppanin kanssa Pohjois-Pohjanmaan littolle uuden verkkopalvelun. Suunnittelussa tehtiin UX-suunnitelma, joka jalostui visuaalisen suunnittelun kautta näyttäväksi, käytettävyydeltään erinomaiseksi ja AA-saavutettavuusstandardin mukaiseksi verkkopalveluksi.
Tekninen toteutus tehtiin WordPress:in uusimpia teknologioita käyttäen teknisesti moderniksi, AA-tason saavutettavuusstandardien mukaiseksi ja helposti ylläpidettäväksi.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä