Unohda spämmäys, aloita tuloksellinen sähköpostimarkkinointi 

Sähköpostimarkkinointi on kustannustehokasta ja oikein tehtynä se tuottaa tulosta. Parhaisiin tuloksiin pääset, kun viestit oikealle kohderyhmälle heitä kiinnostavista asioista. Ostettavien sähköpostilistojen sijaan kannattaakin siis ryhtyä hankkimaan sähköpostiosoitteita sivustokävijöistä ja jakaa osoitteet kiinnostuksen kohteiden mukaan, jolloin viestien kohdentaminen helpottuu.

Useat sähköpostityökalut mahdollistavat perinteisen viestittelyn lisäksi mm. useiden viestien ajastamisen ketjussa sekä kampanjasivujen luomisen. Olettehan hyödyntäneet kaikki sähköpostimarkkinoinnin tarjoamat mahdollisuudet?

Moderni sähköpostimarkkinointi mahdollistaa

1

Näyttävät kampanjat

2

Viestit suurelle yleisölle sujuvammin

3

Viestien ajastamisen

4

Mittaamisen ja optimoinnin

5

Lomakkeiden ja kampanjasivujen lisäämisen

Lähetätkö viestejä, jotka eivät kiinnosta ketään? 

Huonot sähköpostilistat

Sähköpostimarkkinoinnissa onnistumisen edellytys on hyvät sähköpostilistat. Vaikka viestisi olisi timanttia, väärä yleisö ei osaa sitä arvostaa. Tyypillisin tapa mennä metsään on ostaa sähköpostilistoja tai hillota CRM:stä tai Excelistä löytyvää, ikivanhaa listaa – jolle itseasiassa GDPR:n myötä et saisi edes viestiä enää. Satsaa siis sähköpostiosoitteiden hankintaan.

Väärä viesti väärälle yleisölle

Toinen tyypillinen sudenkuoppa on lähettää viestejä, jotka eivät kiinnosta ketään. Perinteinen korporaatiolätinä on mennyttä elämää ja nyt tulisikin keskittyä siihen, mitä viestin vastaanottaja haluaa lukea. Jo sähköposteja hankkiessa kannattaa jakaa vastaanottajia listoihin sen mukaan, mistä he ovat kiinnostuneita ja jokaiselle kohderyhmälle tulisi viestiä kohdennetusti, vain heitä kiinnostavista aiheista. Vaivan näkeminen kannattaa, sillä tuloksena vastaanottajat pysyvät listoillasi jatkossakin.

Tiedätkö, ketä sähköpostisi tavoittavat?

Sähköpostimarkkinointi on helposti mitattavaa. Voit seurata kuinka moni avaa viestisi ja klikkaa niitä, ja kuinka moni viesti johtaa konversioon. Tulosten perusteella voit analysoida sähköpostiesi toimivuutta jatkuvasti. Näin voit optimoida kampanjoitasi ja tehdä parannuksia tuleviin viesteihin. Saat arvokasta tietoa siitä, mikä toimii ja mikä ei, ja voit reagoida nopeasti asiakkaiden tarpeisiin.

Janoatko hallittua sähköpostimarkkinointia?

Riikka kertoo miten se kannattaa toteuttaa. Varaa juttutuokio Riikan kalenterista. 

Riikka Pohjanen

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä