Verkkoaseman Verkkosivustouudistus-aiheinen digiaamiainen järjestettiin FairSharen tiloissa 30.11.2016. Tässä koostettuna tilaisuuden keskeisin sisältö.
Trendit 2017
Verkkoaseman toimitusjohtaja Tiina Räisänen käynnisti tilaisuuden kertomalla verkkosivustouudistuksen trendeistä vuonna 2017. Nähtävillä on, että mobiili jatkaa edelleen voittokulkuaan ja näin verkkopalveluiden on sovelluttava ensisijaisesti mobiililaitteille. Keskeinen teema kuluneen vuoden aikana on ollut myös markkinoinnin automaatio. Määritelmällisesti markkinoinnin automaatio tarkoittaa eri ohjelmien välisiä integraatioita, joilla on määrä helpottaa käytännön työtä. Käytännössä palvelun sisältö vaihtelee kuitenkin kovasti palvelusta ja palveluntarjoajasta riippuen. Myös sisältömarkkinoinnista on puhuttu kuluneen vuoden aikana paljon. Sisällön on oltava kohderyhmälleen räätälöityä, puhuttelevaa ja sisällön määrävaatimukset ovat kasvaneet valtavasti kosketusnäyttöjen ja skrollattavuuden myötä. Verkkosivustossa suuren vaikutuksen tekevät myös laadukkaat kuvat sekä videot, joihin trendinä on lisätä erilaisia liikettä tuovia efektejä.
Edelleen keskeistä on ymmärtää ”the big picture”: Miksi yrityksesi on olemassa? Ketkä ovat asiakkaitanne? Miten voisitte auttaa asiakkaitanne ja tuottaa parempia palvelukokemuksia? Tähän liittyen Tiina kehotti yleisöä katsomaan Simon Sinekin Ted Talk-pätkän.
Asiakaskokemuksen Check-list
- Pienet asiat kuntoon: Ammattilaisuus asuu yksityiskohdissa.
- Paijaa asiakasta: Puhu ymmärrettävästi, johdattele eteenpäin.
- Kerro rohkeasti näkemyksesi, olethan asiantuntija.
- Uskalla erottua.
- Kuuntele.
- Opi ja mukaudu.
Analytiikan hyödyntäminen verkkosivustouudistuksessa
Digitaalisen markkinoinnin asiantuntija Riikka Pohjanen jatkoi tilaisuutta analytiikka-aiheella. Riikan mukaan verkkosivustoanalytiikka on keskeisessä roolissa verkkosivustouudistusta suunniteltaessa. Vanhan sivuston analytiikasta voidaan rakentaa kokonaiskuvaa verkkosivuston käyttäjistä, jotta uusi verkkosivusto palvelisi heitä mahdollisimman hyvin.
Analytiikasta selviäviä asioita
- Ketkä käyttävät sivustoanne?
- Mitä kieliversioita sivuston kävijät käyttävät?
- Millä laitteilla sivustoa käytetään?
- Millä selaimilla sivustoa käytetään?
- Mitä kautta kävijät päätyivät sivustollenne?
- Mille laskeutumissivuille kävijät päätyivät sivustollanne?
- Mitä kävijät sivustollanne tekivät?
- Mistä sivustollenne on linkkejä ja mille sivuille?
Analytiikan hallinta verkkosivustouudistuksessa ei hyödytä ainoastaan uuden sivuston määrittelyä vaan tukee myös mm. hakukonelöydettävyyden säilyttämistä. Kun vanhalta sivustolta kartoitetaan esimerkiksi linkitykset ja ne korjataan uudelle sivustolle, emme menetä kerrytettyä linkkivoimaa ja näin hakukonelöydettävyytemme ei kärsi.
Jos analytiikan hyödyntäminen jää, on riskinä vanhojen virheiden toistaminen uudella sivustolla, muistuttaa Riikka ja päättää ilaisuuden Peter Druckerin sanoihin: ”What gets measured gets managed.”
Verkkosivujen tekniset valinnat – asiakkaanne näkökulma
Verkkoaseman ohjelmistoratkaisuiden johtaja Jyrki Sundström toi tilaisuuteen teknisen näkökulman. Keskeinen paino puheenvuorossa oli käyttöliittymäsuunnittelussa, joka etenkin nyt monikanavaisella ajanalla on noussut keskiöön. Sivustoa pitäisi olla miellyttävää käyttää niin mobiilissa, tabletilla kuin tietokoneellakin ja koska nykyiset verkkosivustot ovat lähes poikkeuksetta responsiivisia, on saman sivuston taivuttava kaikille laitteille saumattomasti.
Keskeistä viime aikoina ovat olleet myös verkkosivustoefektit. Halutaan, että verkkosivustoissa on elävyyttä, kuvat liikkuvat ja erilaiset animoidut elementit juoksevat sivuja selatessa. Etenkin efektien kohdalla käyttökokemus on avainasemassa. On tehtävä päätöksiä siitä, kuinka paljon efektejä on käytössä enää mobiiliversiossa, sillä tyypillisesti efektien toiminnassa on haasteita eri laite- ja selainyhteensopivuuksien kanssa. Käyttökokemukseen vaikuttaa myös verkkosivuston latausnopeus, joka heikkenee suuria kuvia ja efektejä hyödyntäessä.
Vinkkejä latausnopeuksien parantamiseen
- Kuvat tulee olla pakattuina räätälöityyn kokoon
- Karsi sisältöä ja efektejä mobiiliversioon
- Ota välimuisti käyttöön haastavissa tapauksissa
- Hyödynnä tarvittaessa myös palvelimien skaalautuvuus
Efektien käyttöä perustellaan usein erottuvuudella, mutta tällä hetkellä efektejä on käytössä niin valtavasti, että itseasiassa yksinkertaiset sivustot erottuvat edukseen. Vaarana on, että sisällön määrän ja suurien kuvien lisääntyessä tärkein asia hukkuu ja esimerkiksi yhteydenottojen määrä verkkosivustolla laskee. Tähän avuksi on rakennettu erilaisia meganaviratkaisuja sekä ennakoiva haku, joka toimii perinteisen navigaation tukena.
Verkkoaseman toteuttamia sivustoesimerkkejä
- www.lipporanta.fi (Parallax, Zoom, Transitions)
- annualreport2015.bittium.com/ (Parallax, Animations)
- www.nuortenystavat.fi/ (Progress indication – carousel)
- www.verkkoasema.fi/ (Progress indication – carousel)
- www.hailuoto.fi/ (Mega-navigation)
Verkkosivuston ulkoasu ja sisällöt
Mainostoimisto Kluun Marko Kallio ei flunssaltaan päässyt osallistumaan Verkkoaseman digiaamiaiselle, mutta Tiina kävi läpi Markon valmisteleman materiaalin tilaisuuden päätteeksi. Aiheena Markon osiossa oli verkkosivuston sisältö ja ulkoasu.
Viimeaikoina sisältömäärä verkkosivustoilla on kasvanut ja siksi sisällön ulkoasuun ja jäsentämiseen on kiinnitettävä entistä enemmän huomiota. Tyypillisesti verkkosivustouudistuksessa asiakasta muistutellaan sisältöjen tuottamisesta ja uudistamisesta. Usein projekti kuitenkin viivästyy, koska sisältöjä ei olekaan valmiina julkaisuhetkellä. Ole siis kaukaa viisas ja ryhdy valmistelemaan uuden sivuston sisältöjä jo hyvissä ajoin – tai vaihtoehtoisesti varaa budjettia myös sisällöntuotantoon. Sisällön laatuvaatimukset ovat kasvaneen määrän myötä. Hyvät erottuvat edukseen.
Kuvien määrä sisällöissä on kasvanut huomattavasti ja kuviin on liitetty viimeaikoina entistä enemmän efektejä. Haasteita tuottaa usein se, että suunnitteluvaiheessa suunnittelija käyttää sivustosuunnitelmassa laadukkaita markkeerauskuvia. Kun kuvat sitten korvataan asiakkaan omilla kuvilla, ei laatu vastaa enää suunniteltua. Heikkolaatuiset kuvat vievät vaikuttavuuden myös hyvin suunnitellulta sivustopohjalta ja efektit näyttävät heikkolaatuisten kuvien päällä sekavilta. Marko peräänkuuluttaakin satsaamista kuviin ja kuvauksiin. Esimerkiksi ilmakuvat yrityksen toimitiloista tai toiminnasta yleistyvät kovaa vauhtia. Kuvien halutaan tekevän vaikutuksen.
Kiitos kaikille
Peltolassa FairSharen elämyskeskuksessa järjestetty Digiaamiainen toimi parkkeerauksia lukuunottamatta hyvin. Jatkossa aloitamme digiaamiaiset hieman aikaisemmin välttääksemme pahimmat ruuhkat. Kiitokset osallistuneille.