Vakuuta verkossa

18.1.2023

Verkkosivujen aktiivinen kehittäminen kannattaa

 

Verkkosivuja ei kannattaisi koskaan ajatella kertaluontoisena projektina: tehdään sivut kerran ja annetaan niiden sitten olla viisi vuotta koskemattomina.

Tämä ei tarkoita vain sitä, ettei verkkosivuille lisätä sisältöä, vaan nimenomaan sivuston teknistä ja käyttöliittymällistä staattisuutta.

Verkkosivuja ei kannattaisi koskaan ajatella kertaluontoisena projektina.

korjaa virheet ajoissa

Verkkoasemalla verkkosivuprojektiin kuuluu sekä tekninen testaus että testaus lopullisilla julkaisusisällöillä. Julkaisun jälkeen teemme sivustolle SiteImprove-analyysin. 

Verkkosivuja kannattaisi seurata aktiivisesti sekä analytiikassa että esimerkiksi Siteimproven kaltaisilla työkaluilla myös julkaisun jälkeen. Näin saadaan kiinni mahdolliset ongelmakohdat ja pullonkaulat, kuten rikkinäiset linkit (jotka syntyvät esimerkiksi sisältöä editoidessa julkaisun jälkeen) sekä muut käyttäjien ja yrityksen tarpeet. Kun korjaukset ja muutostoimenpiteet tehdään mahdollisimman nopeasti, sivun laatupisteet pysyvät hyvinä ja sivusto pysyy käyttäjäystävällisenä

hyödynnä a/b-testausta

A/B-testaus eli kahden (tai useamman) vaihtoehtoisen toteutustavan (esimerkiksi kuvavalinta, painikkeen väri tai sijainti, otsikko tai teksti) vertailu on tehokas työkalu sekä julkaisun jälkeen että myöhemmässä vaiheessa sivuston elinikää. Sillä voi testata esimerkiksi:

  • Toimiiko kuva B paremmin etusivun bannerissa kuin yrityksen johdon suosikki A ja tuottaako se enemmän klikkauksia eteenpäin?
  • Vaikuttaako painikkeen väri tai sijainti siihen, kuinka usein tuote siirretään ostoskoriin tai klikataan call to action-kehotteesta eteenpäin?
  • Voisiko joku toinen otsikointi tai teksti tuoda enemmän uutiskirjetilauksia?

A/B-testausta voidaan tehdä myös uutiskirjeissä, mainoksissa, jne.

määritä tavoitteet ja seuraa niiden toteutusta

Vaikka suunnittelisitte sivuston huolella ja toteuttaisitte sen hyvin, se on silti vain paras arvaus siitä, mikä toimii kyseisessä markkinassa ja kohderyhmillä. Uudelle, ja miksei olemassa olevallekin verkkosivustolle, pitäisi määritellä tavoitteet esimerkiksi kävijämääristä, sivustolla vietetystä ajasta, konversioista (mikä ja kuinka paljon, esimerkiksi ostoja, yhteydenottoja, uutiskirjetilauksia) ja muista oleellisista määreistä, ja seurata sitten näiden tavoitteiden toteutumista.

Mikäli jokin tavoite ei toteudu, täytyy miettiä, onko syy sisällössä, käyttöliittymässä, hakukoneoptimoinnissa vai jossain muualla. 

muokkaa sivustoa kun liiketoiminta muuttuu

Yrityksen liiketoiminta ei sekään ole staattista: Tarjooma, kohderyhmä ja markkina voivat muuttua. Voi tulla globaali pandemia, joka muuttaa koko liiketoiminnan yhdessä yössä. Myös selainteknologiat ja hakukoneiden algoritmit muuttuvat jatkuvasti. Siksi se, mikä toimi 6 kk sitten, ei välttämättä enää toimi tänään.

Tuotteet eivät myöskään myy itse itseään vain olemalla verkkosivuilla tai verkkokaupassa. Markkinoinnin lisäksi itse sivustoa kannattaakin kehittää aina tarpeen mukaan, luomalla esimerkiksi uusia kampanjaländäreitä ja niitä varten uusia ominaisuuksia.

Se, mikä toimi 6 kk sitten, ei välttämättä enää toimi tänään.

JAA TEHTÄVÄT OSAPROJEKTEIHIN

Jatkuvan kehityksen palvelumme WebBOOST tarjoaa asiantuntijatiimin verkkosivujen kehittämiseen ja ylläpitoon. WebBOOST on mahdollista ottaa käyttöön joko tekeillä oleville sivuille, tai nykyiselle sivustolle. 

Jos verkkosivuprojekti on jo suunnitteilla, WebBOOST-palvelulla se voidaan jakaa pienempiin osaprojekteihin: 

  • Uudistetaan ensin verkkosivusto teknisesti ja käyttöliittymällisesti ja uudistetaan vanhat sisällöt nykypäivään.
  • Jatkossa täydennetään verkkosivulle lisää ominaisuuksia, sisältötyyppejä, integraatioita tarpeen mukaan. Esimerkiksi tuodaan mukaan blogi, infograafeja, verkkokauppa, laskureita, lomakkeita, integraatioita WebBOOST-palvelun alla.

Hyödyt: kustannus ja tarvittavat resurssit myös asiakasyrityksen sisällä jakaantuvat pidemmälle aikavälille.

Ellei tällä hetkellä ole tarvetta käynnistää kokonaisvaltaista verkkosivu-uudistusta, WebBOOSTilla on mahdollista korjata isot joka päivä ärsyttävät kipupisteet, tehdä parannuksia osaan sivustoa tai luoda uusi ominaisuus tai sivukokonaisuus aina tarpeen mukaan. 

Hyödyt: sivusto pysyy teknisiltä ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään priimakunnossa koko elinkaarensa ajan.

näin verkkosivujen aktiivinen kehittäminen hyödyntää yritystäsi:

  • Käyttäjäystävälliset verkkosivut auttavat potentiaalista asiakastasi löytämään helposti haluamansa ja tuovat näin lisää myyntiä.
  • Hyvin toimivat verkkosivut auttavat rakentamaan vahvempaa brändiä ja erottumaan kilpailijoista.
  • Jatkuva tekninen hakukoneoptimointi pitää verkkosivut hakukoneiden tulosten kärjessä ja lisää orgaanista näkyvyyttä, mikä tuo lisää kävijöitä sivuillesi.
  • Aktiivinen kehittäminen parantaa sivuston suorituskykyä ja vähentää pitkällä aikavälillä ylläpitokustannuksia. Sivut, joista huolehditaan säännöllisesti, kestävät pidempään, jolloin isompiin uudistuksiin ei tarvitse heti ryhtyä. Tämä tuo selvää säästöä.
Tilaa blogit

 

Haluatko jutella Jonin kanssa siitä, miten WebBOOST voisi auttaa teitä pitämään verkkosivut toimivina ja käyttäjäystävällisinä koko elinkaarensa ajan? Buukkaa tästä juttuhetki Jonin kalenteriin!

WebBOOST auttaa!

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti b2b markkinointi brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys