5.6.2018

Verkkopalvelun vienti uudelle levelille

Oletko uudistanut verkkopalvelusi kahden vuoden sisällä, mutta epäilet sen tehokkuutta? Näetkö verkkopalvelusi analytiikasta selkeitä pullonkauloja ja umpikujia, joita tulisi oikoa? Onko mielessäsi pyörinyt myös uusia ominaisuuksia, joihin verkkopalvelusi toteuttaja suhtautuu nihkeästi tai sopimuksenne on jo päättynyt? Tuntuuko, että kilpailijat kurvaavat vauhdilla ohi verkkomaailmassa?

Blogissani keskityn pohtimaan, minkälainen verkkopalveluprojekti vastaa parhaiten tämän päivän vaatimuksia.

Maltilla maaliin

Hyvin tavallista on nähdä verkkopalveluprojekti kertarykäisynä, jossa uusi verkkopalvelu korvaa vanhan kokonaisuudessaan. Raskaan prosessin jälkeen verkkopalvelu taas unohdetaan muutamaksi vuodeksi, jonka jälkeen sama toistetaan yhtä umpimähkää. Ongelmana on, että keskitymme tuolloin pääasiassa visuaalisuuteen, emme verkkopalvelun toimintaan ja todellisiin mahdollisuuksiin. Usein verkkopalvelun puutteet huomataan vasta uuden sivuston käyttöönoton jälkeen ja mikäli jatkosopimusta tai budjettia ei korjauksille ole, jää kehitysideat toteuttamatta.

Verkkopalveluprojekti tulisikin ajatella jatkumona, jossa ensin toteutetaan versio 1.0 ja vasta, kun näemme, kuinka verkkopalvelun kävijät reagoivat uuteen sivustoon, voimme yhdessä verkkopalvelutoimittajan kanssa rakentaa version 1.2 ja niin edelleen. Verkkopalvelun jatkuva kehitys myös teknisesti mahdollistaa erilaisten toimintojen testaamisen sivustolla ja näin tehokkaimpien ominaisuuksien löytämisen.

Verkkopalvelun testaus käytännössä

Verkkopalvelun testaus pitää sisällään verkkopalvelun käytettävyyden ja toiminnollisuuksien testaamisen objektiivisen toimijan toimesta. Testaaja ei siis ole sama henkilö, joka toteutti verkkopalvelun vaan henkilö, joka käyttää palvelua kuin kuka tahansa potentiaalinen asiakas. Testaaja keskittyy verkkopalvelussa liiketoiminnallisesti oleellisiin asioihin, jotta testauksen ja toimenpiteiden tuloksena verkkopalvelu tuottaisi aiempaa enemmän.

Käytännössä tämä tarkoittaa verkkopalvelun toiminnollisuuksien testaamista eri laitteilla ja selaimilla erilaisten nettiyhteyksien varassa sekä sisältöjen ja rakenteen selkeyden arviointia. Samalla testaaja kerää suosituksia, kuinka sisältö ja toiminnollisuudet voitaisiin rakentaa nykyistä paremmin, kuinka myyntiä sivustolla voitaisiin parantaa ja mitä palveluun olisi hyvä lisätä tai ottaa huomioon jatkossa.

On myös mahdollista toteuttaa erilaisia käyttäjäkokeiluja joko niin, että käyttäjiltä kysellään käyttökokemuksia tai niin, että käyttäjän käyntiä kuvataan sivustolla. Tämän ohella myös analytiikkatyökalujen tuottamien tilastojen hyödyntäminen testauksen tukena on hyödyllistä. Näin pääsemme kiinni keskeisimpiin pullonkauloihin ja luuppeihin ja pystymme testaamaan vaihtoehtoisten tavoitereittien toimivuutta ennen järeämpiä toimenpiteitä sivustolla.

Tuloksena uusia asiakkaita ja merkittäviä säästöjä

Verkkopalveluiden keskeisin heikkous on se, ettei palvelulle ole alun perin asetettu mitään tavoitteita. Emme siis mittaa verkkopalvelun tehokkuutta mitenkään ja siksi verkkopalvelumme ei myöskään tuota mitään. Verkkopalvelua kehittämällä on mahdollisuus luoda verkkoon ylimääräinen myyntimies, joka työskentelee väsymättä 24/7.

Verkkopalvelun jatkuva kehittäminen on keino vastata asiakkaiden tarpeeseen. Seuraamme, mitä asiakkaat verkkopalvelussamme tekevät ja kehitämme palvelua tukemaan tätä toimintaa aiempaa paremmin. Näin asiakastyytyväisyys kasvaa ja verkkopalvelumme tuottaa parempia tuloksia.

Lisäksi testaaminen ja verkkopalvelun tekniset päivitykset auttavat meitä lähestymään potentiaalisia asiakkaitamme entistä tehokkaammin. Pääsemme keräämään signaaleja leadien kuumuudesta ja voimme näin kohdentaa myyntiä lämpimämpiin leadeihin. Myös verkopalvelun leadigeneraattoreita on hyvä päivittää aika-ajoin.

Never ending story?

Kuten jo aiemmin mainitsin, kyse on jatkuvasta kehittämisestä. Näin ollen yksi testaus ei tuota lopullista autuutta. Testaus onkin hyvä toteuttaa 1-2 vuoden välein, jotta verkkopalvelusi pysyy liiketoimintasi kehityksessä mukana ja asiakkaasi yllättyvät positiivisesti myös vieraillessaan uudelleen verkkopalvelussasi. Ensimmäisellä testauksella päästään versioon 1.2, mutta vasta useiden arviointikertojen jälkeen horisontissa häämöttää versio 2.0

Mistä sitten tietää, milloin aika on kypsä uudelle testaukselle?

  • Saat negatiivista palautetta verkkopalvelustasi ja sen käytettävyydestä tai huomaat itse puutteita käyttökokemuksessa.
  • Et saavuta verkkopalvelullasi odotettuja tuloksia tai organisaationne ei ole asettanut mitään tavoitteita verkkopalvelulle.
  • Tunnet, että kilpailijat menevät vauhdilla teistä ohi.
  • Huomaat kilpailijoillasi upeita toiminnollisuuksia, joiden uskot toimivan myös omassa busineksessasi.
  • Käynnistät digimarkkinoinnin tai uudistat digimarkkinointiasi aggressiivisesti.
  • Verkkopalveluasi ei ole päivitetty suuremmin viimeisen kahden vuoden aikana.

Kiinnostuitko? Lue lisää, miten voimme toteuttaa teille verkkosivu-uudistuksen.

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads Google Analytics hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys