24.4.2018

Vältä väkivaltaa myynnissä!

Salesvationin viimeisenä puhujana kuultiin koko kansan rakastamaa turkulaista. Viimeisen puheenvuoron piti tietenkin kiinteistövälittäjä/onnenpyöräjuontaja/diili-kilpailija/myyntimies Jethro Rostedt!

Puheenvuoronsa alussa Jeti meinasi menossa olevan viimeinen erä ja miehen olevan täysin köysissä. Tämä ei kuitenkaan pitänyt aivan paikkaansa, sillä puhe oli jotain myyntikoulutuksen ja stand up -shown väliltä. Yleisö selvästi nautti kuulemastaan ja salissa nauru raikasi läpi puheenvuoron.

Huumorin lisäksi myöskään tarinoita tai esimerkkejä ei esityksestä puuttunut ja lopulta kaiken seasta löytyi se punainen lankakin; mitä myynti oikeastaan on? Tiivistettynä, myynti on asiakkaan johdattamista haluttuun pisteeseen ilman väkivaltaa. Myyntimiehen tärkeimpänä taitona Jeti korosti asennetta – älä vingu, vaan tartu toimeen ja tee.

Myynnin monitaituri, Jethro totesi myynnin olevan yksinkertaista, sillä se koostuu pienistä asioista. Myyjän tulee opetella kuuntelemaan ja muistaa myynnin tapahtuvan ihmiseltä ihmiselle, eikä yritykseltä yritykselle; ”Firmat ei tee kauppaa, ihmiset tekevät.” Tärkeintä on tuntea tuote läpikotaisin ja olla hereillä ympäristön suhteen. Hyvä myyjä kun osaa muuntautua silloin, kun ympäristö ja bisnes muuttuvat – ja nehän muuttuvat usein. Kun myyjää muistaa nämä palaset, on myynti edelleen yksinkertaista, mutta tulostakin alkaa tulla! Äläkä stressaa turhasta, sillä se ei johda mihinkään vaan tärkeintä on tehdä. Tärkeää on keskittyä olennaiseen, eli omaan tekemiseen, eikä katsella mitä naapurit tekevät.

Esityksestä kävi ilmi Jetin olevan selkeästi showmies, joka osaa ottaa yleisönsä haltuun ja nauraa myös itselleen. Persoonana hän oli hyvin samankaltainen kuin millaisen kuvan television välityksellä on saanut. Kaikesta tekemisestä huokui myös se, että Jeti on loistava tarinankertoja. Tarinankerronnan taito oli myös yksi myyjän tärkeistä työkaluista, minkä opettelemiseen on selvästi panostettu Turuus.

Kiitos Jethro!

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads Google Analytics hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys