Saako digillä tuloksia? Tutustu Verkkiksen omaan dataan!
Tiedätkö sen sanonnan, että ”suutarin lapsella ei ole kenkiä”? Sillä lausahduksellahan on tapana kuitata se, että asiantuntijan oma tontti aihepiiriin liittyen on rempallaan. Tämä oli totta muutama vuosi takaperin Verkkoasemallakin, niin noloa kuin se onkin tunnustaa. Markkinointia on tehty aina, mutta ilman suunnitelmaa tai tavoitteita eli täysin päinvastoin kuin asiakkaiden kanssa aina edetään. Kuluva vuosi on ensimmäinen, kun meilläkin on ollut virallinen suunnitelma sekä selvät tavoitteet markkinoinnin ponnisteluille. Näiden lukujen valossa ei voi kuin ihmetellä miksi emme ole jo aikaisemmin ottaneet onkeemme omista opeista!
Verkkosivukävijämäärät nousseet 50 %
Verkkosivujen kävijämäärä on noussut kuluvana vuonna 50 % verrattuna vastaavaan ajanjaksoon vuonna 2016 (Q1-Q3/2017 vrt Q1-Q3/2016). Kasvu on ollut reilusti tavoitteiden ylittävää, mutta mistä kävijävirta sitten saatiin?
Googlen luonnollisten (eli maksuttoman) liikenteen kasvu edelliseen vuoteen verrattuna on ollut reilu +20 %. Vastaavasti maksullista Google AdWords -mainontaa vähennettiin -15 %, koska sieltä saapuneiden kävijöiden laatu ei ollut analytiikan mukaan kovin hyvää. Tässä tapauksessa laatu viittaa siihen, että kävijät eivät viihtyneet sivustolla riittävän pitkään.
Some
Suurimmat muutokset tapahtuivat some-kanavien saralla. LinkedInistä saapuneita kävijöitä oli +100 % enemmän kuin edellisenä vuonna. Pankin räjäytti lopulta Facebook, jonka kautta tulleiden kävijöiden määrä oli kasvanut +1500 %! Huhhuh, sanoo jo toimitusjohtajakin.
Suosituin sisältö
Pelkät yritys- ja tuote-esittelyt eivät kuitenkaan kävijöitä houkuttele tai kiinnosta. Olemme investoineet paljon aikaa sisällöntuotantoon eli etsineet teemoja, joista kohderyhmämme olisi kiinnostunut lukemaan ja oppimaan lisää. Suosituimpia sisältöjämme ovat olleetkin erilaiset digioppaat sekä inbound-markkinointiin keskittynyt kaksiosainen kirjekurssi. Blogipostaukset ovat kiinnostaneet myös kovasti, eniten kävijöitä keränneet TOP3 blogaukset ovat olleet:
Kävijöistä liideiksi
Pelkät prosentit tai verkkosivukävijät eivät kuitenkaan liikevaihtoa kasvata vaan myynti huutaa liidejä. Olemme onnistuneetkin keräämään kiinnostavien sisältöjen avulla yhteensä 381 liidiä verkkosivuilta!
Meidän prosesseissa liidit muutetaan markkinoinnissa vielä ns. MQL eli Marketing Qualified Lead -tason kontakteiksi, jonka jälkeen ne siirtyvät myynnin hoivattavaksi. Markkinointi on onnistunut omassa tavoitteessaan, jonka jälkeen myynnin tulee hoitaa oma osuutensa tyylikkäästi asiakkuuden klousaamiseen saakka. (Tämä taitaa olla oman blogauksen vaativa aihe, joten palataan siihen myöhemmin.)
Tulokset ovat onnistuneet sen vuoksi, että:
- Tekeminen on ollut suunnitelmallista ja tavoitteellista.
- Resursseja ja taitavaa osaamista on ollut saatavilla.
- Sisällöntuotantoon on sitouduttu ja se on muuttunut tärkeäksi tehtäväksi.
- Markkinoinnin ja myynnin välinen keskustelu on ollut aktiivista.
- Järjestelmät ja työkalut ovat mahdollistaneet sen, että tekeminen on keskittynyt olennaiseen ja lopputyö on automatisoitu.
Onnistuisiko tämmöinen sinunkin yrityksessäsi? Ota yhteyttä ja ideoidaan yhdessä!
Markkinoinnillisin terveisin,
Tiina
@THRaisanen