Tässä Ihan Diginä -podcastin jaksossa Tiina ja Riikka murtavat ”Totta vai tarua -leikin” avulla neljä klassista markkinointiin liittyvää myyttiä, joita ovat:
- Hyvä tuote myy itse itsensä.
- B2B-markkinointi on täysin erilaista kuin B2C-markkinointi.
- B2B-asiakkaat päättävät järjellä.
- Sosiaalinen media on ilmainen media.
Katso jakso YouTubessa tai Spotifyssa, jos yllä oleva video ei näy.
Myykö hyvä tuote itsensä?
”Hyvä tuote myy itse itsensä” on varsin yleinen markkinointiin liittyvä olettamus erityisesti suomalaisten keskuudessa. Vaikka suljettujen ovien takana tehtäisiin kuinka hyvää duunia, ei tarina hyvästä tuotteesta tai palvelusta kulkeudu itsestään asiakkaan korviin.
Loistavankin tuotteen markkinoinnissa saatetaan joskus keskittyä liikaa tuotteen teknisten ominaisuuksien, tai tutkimus- ja kehitystyön saavutuksiin. Silloin saattaa unohtua näkökulma, mitä hyötyä tuotteesta voisi olla asiakkaalle? Käytännössä hyvä tuote ei vielä myy itseään. Tuotteen tulee olla tunnetuin asiakkaan hyväksi havaitsema tuote, jotta se pystyy myymään itse itsensä.
Onko sosiaalinen media ilmainen media?
Sosiaalinen media on ilmaista vain yksityishenkilöille, joiden ajalla ei ole arvoa. Sosiaalinen media on media siinä missä televisio tai sanomalehti, eivätkä nekään ole ilmaisia yrityksille. Sosiaaliseen mediaan voi toki lähettää ilmaiseksi informaatiota, mutta informaation saattaminen näkyväksi yleisölle maksaa.
Tekevätkö B2B-asiakkaat päätöksensä järjellä?
On illuusio, että B2B-asiakkaat tekevät päätöksiä puhtaasti järkiperäisesti, sillä näissä yrityksissä päätöksiä kuitenkin tekevät ihmiset. Markkinoinnissa pyritään jatkuvasti luomaan sisältöjä, jotka herättäisivät jonkin tunnereaktion ihmisissä, joita päättäjätkin ovat. Jos yrityksissä päätöksiä tehtäisiin täysin tunneperäisesti, ei mainosvideoilla olisi B2B-markkinoinnissa mitään vaikutusta.
Onko B2B-markkinointi täysin erilaista kuin B2C-markkinointi?
Jos digimarkkinoinnin kenttää on seurannut pitkään, voidaan havaita, että asiat, jotka tulevat ensin kuluttajapuolelle, tulevat myöhemmin myös osaksi B2B-markkinointia. B2B- ja B2C-markkinoinnissa on paljon samoja elementtejä, kuten kohdeyleisöt, tarpeet, ratkaisut ja asiakaslupaukset. Suuri ero B2B-markkinoinnin ja B2C-markkinoinnin välillä on ostoprosessissa. B2B-puolella ostoprosessi on pitempi, päätöksestä vastaa usein useampi henkilö, ja investointien koot ovat eri luokkaa.
Seuraa Ihan Diginä -podcastia saadaksesi lisää konkreettisia vinkkejä markkinoinnin kehittämiseen!
Haluatko jutella lisää B2B-markkinoinnin mahdollisuuksista?
