15.9.2017

Tekoäly mullistaa myynnin

Ostaisitko sinä robotilta uuden pölynimurin? ”En kai…” -vastaus kuuluu luultavasti aika monen suusta. Mitä tekoäly käytännössä on, miten sitä voidaan hyödyntää juuri nyt esimerkiksi myynnissä ja mitä se tulee olemaan tulevaisuudessa, olivat Taneli Tikan, Tieto Oyj:n innovaatiojohtajan, pääpointit Oulussa 8.9. pidetyssä Salesvationissa.

Tekoälyn hyödyntäminen

Jo tällä hetkellä tekoälyä hyödynnetään laajalti eri toimialoilla. Se, onko tekoäly valjastettu tämän hetken täyteen potentiaaliinsa jokaisessa yrityksessä ja, onko sen käytöstä todellakin niin paljon hyötyä, että siihen on kannattavaa investoida, on vielä varmasti epäselvää. Mutta varmaa on ainakin se, että tulevaisuudessa sitä on lähes pakko hyödyntää. Mikäli kilpailijasi käyttävät tekoälyä vaikkapa datan keräämiseen ja sen analysointiin, saavat he etua, jota on vaikea haastaa perinteisin keinoin. Jo yksistään tiedon määrä tulee olemaan haaste ”normaalille” ihmiselle, mutta antamalla tekoälyn hoitaa bulkkihommat, jää itselle aikaa toimiin, jotka vaativat juuri meitä – eli ihmiskosketusta.

Mitä tekoäly tarkoittaa sitten myynnin kannalta? Kuten jo aiemmin tuli todettua, tekoäly on erityisesti laajojen kokonaisuuksien ja suuren datamäärän (big data) analysointia. Tällä konemaisella analysoinnilla voidaan oppia tietynlaisia lainalaisuuksia esimerkiksi asiakkaiden käyttäytymisessä. Kun tähän yhdistetään automaatioita, joita tekoäly suorittaa, voidaan kokonaisia työvaiheita siirtää koneille. Kaiken kukkuraksi asiakas saa yksilöllistä palvelua omaan käyttäytymiseensä pohjautuen.

Taneli Tikka näytti esityksessään nelikentän, joka jakoi yritykset neljään eri osaan sen mukaan, miten helppoa/mahdollista niissä on hyödyntää tekoälyä. Helpoimman osa-alueen esimerkiksi oli valikoitunut Über, jossa kuskit voidaan korvata robotilla, eikä ihmisen läsnäoloa enää vaadita. Nelikentän vasemman yläkulman esimerkkinä toimi Buurtzorg, jossa tekoälyä hyödynnetään päivittäin, mutta hoiva-alan vaatimaa ihmisläheisyyttä ei voida kuitenkaan korvata. Kuvion oikeassa alalaidassa Tikan esimerkissä oli Morningstar, jossa teköäly tekee vaativia analyysejä, mutta se vaatii toimiakseen alan asiantuntijoiden keskusteluita ja pohdintaa. Oikeassa yläkulmassa esiteltiin Alphabet, jossa teköälyä on käytännöstä mahdotonta hyödyntää, sillä siihen liittyy oleellisesti todella paljon verkottunutta toimintaa.

Tekoälyn plussat ja miinukset

Kenen pitäisi olla huolissaan tekoälystä? No lähtökohtaisesti ei kenenkään, mutta (kärjistetysti) jos pelkäät työpaikkasi puolesta, pidä huoli, ettet kuulu keskijohtoon, sillä nämä työpaikat tullaan Taneli Tikan mukaan todennäköisesti korvaamaan tekoälyllä. Tuottava työ, myynti ja ylin johtoporras saavat hyvin luultavasti säilyttää toimeentulonsa.

Tekoälyn plussat:

+ rutiinihommien siirtäminen pois omalta työlistalta
+ tekee rationaalisia päätöksiä, eikä anna tunteiden tai uskomuksien vaikuttaa
+ suuren datamäärän hallitseminen
+ asiakas ei ole välttämättä enää tuntematon, vaikka tätä ei oltaisi aiemmin tavattu kasvotusten
+ tekoälyn käyttöönoton jälkeen myynti nousee keskimäärin 140 %

Tekoälyn miinukset:

– Ei ihmismäistä kontaktia
– Vie osan nykyisistä töistä
– Tekoälyn vaihtoehdot ovat joko kyllä tai ei, joten vaihtoehtoa siltä väliltä ei ole
– Ei vielä täysin kehittynyttä

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads Google Analytics hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys