Mitä hyötyä on olemassa olevan sivuston kehittämisestä?
Verkkosivustoa ei enää ole tarkoituksenmukaista tehdä kerralla valmiiksi ja uudistaa täysin taas 3-5 vuoden kuluttua. Sen sijaan sivustosta pyritään julkaisemaan ensin versio 1.0, jota vaiheittain kehitetään kohti parasta lopputulosta. Kehitysprosessissa on mahdollisuus analysoida verkkosivustokävijöiden käyttäytymistä ja rakentaa sivustoa tukemaan paremmin kävijöiden tarpeita.
Blogissani kerron, minkälaista kehittämistä sivustoilla tyypillisesti tehdään ja mitä hyötyä jatkuvasta kehittämisestä on.
Työkaluja kehitystyön tukena
Verkkosivuston kehittämisen tukena voidaan käyttää monenlaisia työkaluja. Meillä Verkkoasemalla käytössä on analytiikkatyökaluja, kuten Google Analytics tai Google Search Console, joilla tutkimme sivuston käyttäjiä ja heidän käyttökokemusta. Niiden lisäksi voimme havainnollistaa kävijöiden reittejä tarkemmin hyödyntämällä Hotjar-työkalua, joka kuvaa käyttäjän liikkeitä sivustolla näyttöä tallentamalla. Hakukonelöydettävyyttä seuraamme Cuutio-työkalulla, sivuston tekniikkaa analysoimme Screaming Frog SEO Spiderilla ja linkitystilannetta tutkimme MajesticSEO-työkalulla. Kävijäpolkujen tehokkuutta arvioimme analytiikkatyökaluilla sekä markkinoinnin automaatiotyökaluilla. Kokonaisvaltaisemman analyysin tekemiseen hyödynnämme SiteImprove-työkalua, joka analysoi sivustoa ja hakee sieltä esimerkiksi sivuston käytettävyyteen, hakukonelöydettävyyteen sekä esteettömyyteen vaikuttavia virheitä.
Lisää digimarkkinoinnin työkaluista voit lukea Tiinan markkinointiteknologiat-blogista.
Sivuston markkinointi
Tyypillistä on, että sivuston julkaisuvaiheessa markkinointi on vielä hyvinkin kesken. Hakukoneoptimointia päästään jatkamaan vasta sivuston julkaisun jälkeen. Myös Google Ads -mainonta ja sosiaalisen median mainonta kannattaa päivittää tukemaan uutta sivustorakennetta. Markkinoinnin automaatiotyökalut vaativat runsaasti tehokasta sisältöä toimiakseen ja parhaaseen lopputulokseen pääset optimoimalla automaatioita liidien käyttäytymisen pohjalta.
Markkinointia rakennettaessa huomataan usein puutteita myös uudessa sivustossa: tarvitaan uusia elementtejä sivupohjiin tai kokonaan uusia laskeutumissivuja ja kampanjasivuja. Kehitysprosessin myötä tarpeisiin kyetään vastaamaan ja näin uusi sivusto saadaan tukemaan paremmin liiketoiminnan tavoitteita.
Sivuston sisällön kehittäminen
Sivustolle luodaan usein julkaisun jälkeen uusia sivuja ja etenkin sivujen sisältöihin tehdään muutoksia. On siis tärkeää seurata, ettei sivustolle pääse syntymään rikkinäisiä linkkejä, kirjoitusvirheitä tai ettei uusien sivujen h1-otsikot, sivujen meta-kuvaustekstit tai titlet jää puuttumaan. Tämän lisäksi sivuston latausajan kannalta on tärkeää seurata, ettei sivustolle lisätä kuvia tai muita mediatiedostoja liian suuressa koossa. Kaikki edellä listatut virheet ovat löydettävissä ja paikannettavissa SiteImprove-työkalulla.
Digimarkkinoinnilla tavoitteisiin
Jotta digimarkkinoinnilla päästään parhaaseen lopputulokseen, on kaiken pelattava hyvin yhteen. Uudet potentiaaliset asiakkaat tulee tavoittaa verkosta – oli se sitten hakukoneista, sosiaalisista medioista tai vaikka Googlen display-verkostosta. Heidät tulee johdattaa verkkosivustolla laskeutumissivulle eli etusivun sijaan suoraan siihen asiaan, joka sai heidät klikkaamaan mainosta tai hakutulostamme. Laskeutumissivulla heidät tulee vakuuttaa tehokkaalla sisällöllä, heille tulee antaa mahdollisuus jättää yhteystietonsa ja yhteydenoton tapahduttua prosessin tulee jatkua asianmukaisesti esimerkiksi markkinoinnin automaatiotyökalujen tukemana. Yhteydenpitoa jatketaan edelleen, vaikka kauppa olisikin jo syntynyt, sillä tavoitteena on edesauttaa oston tapahtumista yhä uudelleen ja pyrkimyksenä on luoda niin tyytyväinen asiakas, että hän suosittelee yritystä myös eteenpäin.
Liiketoiminnan tehostaminen
Joskus tehokkaimman lopputuloksen saavuttaminen vaatii myös laajempaa softakehitystä. Markkinoinnin automaatiotyökalusta halutaan siirtää tietyt kriteerit täyttävä liidi automaattisesti CRM-järjestelmään, eli tarvitaan yhden- tai kahdensuuntainen integraatio käytettävien järjestelmien välille. Tämän lisäksi yrityksen sisäistä viestintää voidaan tehostaa intranetillä tai yhteydenpitoa asiakkaisiinpäin extranetin avulla. Tämän lisäksi voi syntyä tarve lisätä sivuston oheen verkkokauppaominaisuus, jossa myydään esimerkiksi lahjakortteja tai dokumentteja. Joissain tapauksissa ei haluta rakentaa kauppaa, vaan laskuri, josta on mahdollista tilata kustannusarvio sähköpostiin. Myös tällainen softakehitys on mahdollista ja hyvin tyypillistä verkkosivuston kehittämisessä.
Mikäli tarvitset laaja-alaista kumppania sivustonne kehittämiseen, tutustu MIT-palveluumme.