Sisältömarkkinointi, sisällöntuotanto – nämä ovat aiheita, jotka nykypäivän markkinoinnissa pyörivät jokaisessa oppaassa ja artikkelissa. Edellisessä markkinoinnin automaatiota koskevassa postauksessa väitin moisen toimenpiteen olevan jopa polttoainetta inbound -markkinointiin. Et vain voi tehdä sitä ilman asiakkaita liikuttavaa sisältöä!
Eihän sisältömarkkinointi todellisuudessa ole sen kummempaa kuin kirjoittamista, sitä samaa mitä olemme jo peruskoulussa opiskelleet. Markkinointiin liittyvässä kirjoittamisessa ei oikeastaan ole kuin yksi olennainen ohje: Kiinnostaako tekstisi tulevaa asiakastasi?
Mikä asiakasta kiinnostaa?
- Kuka hänelle viestii, tuttu vai tuntematon – uskoako kirjoitukseen vai eikö? Hesarin uutisilla on enemmän painoarvoa kuin esimerkiksi MV-lehdellä.
- Kiinnostaako itse aihe asiakastasi?
- Ymmärtääkö kirjoittaja asiakkaan aihepiiriin liittyvää ongelmaa?
- Herättääkö kirjoitus mitään tunteita. Onko siis kyseessä tarina?
Noniin, nythän tämä heitti hankalaksi. Sisältömarkkinointia ja tarinankerrontaa sen tavallisen tutun kirjoittamisen sijaan! Ei turhauduta ihan vielä vaan avataan tarinan kaarta hiukan.
Tarinan kaari
Tee asiakkaasta tarinan sankari. Kuvaile asiakasta siten, että häneen on helppo samaistua.
Keskity asiakkaan ongelmaan. Kaiva esille tulevan asiakaasi kipupisteet ja kuvaile niitä.
Ole opas asiakkaallesi. Tehtäväsi on opastaa ja auttaa tulevaa asiakasta haasteiden yli. Oppaana olet sekä asiantuntija että matkatoveri.
Tarinan juoni. Tarina kuljettaa henkilöitä läpi seikkailun ja kohti voittoa, jota voit parhaimmillaan tulevalle asiakkaallesi tarjota.
Miten tarina esimerkiksi Verkkoaseman Marketing IT-palveluun liittyen menisi?
Tarinan sankari on kiireinen yrittäjä, jonka bisnes on lähtenyt kukoistamaan. Sankari kohtaa ongelman, joka on se, ettei oman toimen ohella aika enää yksinkertaisesti riitä digitaalisen markkinoinnin tekemiseen eikä verkkosivujen ylläpitoon. Sankaria ahdistaa, koska hän tietää kuinka tärkeää digipresenssi on nykyaikana, erityisesti uuden asiakasvirran lähteenä. Sankari tapaa oppaan, joka kertoo, että tarjolla on helppo kuukausimaksullinen palvelu, joka ratkaisee sankarin ongelman! Verkkoaseman opas kuuntelee sankarin huolet ja tavoitteet sekä tarjoaa suunnitelman – digimarkkinointia hoidetaan jatkossa siten, että uusien asiakkaiden määrä kasvaa 10 % joka kvartaali! Sankari epäilee vielä suunnitelman todenmukaisuutta, joten opas tarjoaa helpon tavan startata; saat veloituksettoman analyysin, joka sisältää toimenpidesuunnitelman jatkoon. Sankari päättää luottaa oppaaseen ja lähteä hänen opastamalleen matkalle! Vuoden päästä tarinan ”Happy Ending” on mitattavissa kasvavina asiakasvirtoina sankarimme yritykseen.
Lähde: http://michaellukaszewski.com/notes-from-storybrand-workshop-with-donald-miller/