5.3.2018

Sisältömarkkinointi

Myyntiliidien kerääminen verkkosivuston avulla

Yksi digitaalisen markkinoinnin keskeisistä tehtävistä on asiakasdatan kerääminen, analysointi ja tulkinta analytiikkatyökalujen avulla. Parhaimmillaan verkkosivustosta kyetään luomaan liidigeneraattori, joka edesauttaa myyntiä kartoittamalla, ketkä tuotteesta/palveluista voisivat olla kiinnostuneita ja mistä valikoiman tuotteesta/palvelusta tarkemmin. Tämän tiedon jälkeen kohderyhmä on hyvin rajattu ja päästään suoraan asiaan. Ihmismyyjistä poiketen verkkosivusto palvelee asiakkaitasi 24/7.

Liidien kerääminen yrityspuolella

Yrityspuolella tarjolla on monia maksullisia analytiikkatyökaluja, jotka tunnistavat mm. yrityksen IP-osoitteen avulla sivustolla vierailevan organisaation. Ilmainen Google Analytics ei ainakaan toistaiseksi tarjoa tietoa kuin nettioperaattoritasolla. Tällaisia organisaatiotietoja tarjoavia analytiikkatyökaluja ovat mm. suomalaiset Leadfeeder sekä Snoobi-työkalut. Näistä Leadfeeder-työkalu tarjoaa mahdollisuuden myös henkilöön kiinni pääsemiseksi, mikäli integroit työkalun MailChimp-sähköpostijärjestelmää ja sähköpostiesi linkkejä pitkin tullaan sivustollesi. Tällaisissa tapauksissa esille saadaan henkilö, klikattu linkki sekä selailun eteneminen laskeutumissivusta aina sivustolta poistumiseen saakka.

Järeämpi, mutta runsaasti manuaalista työtä vähentävä tapa on ottaa käyttöön markkinoinnin automaatioratkaisu, joista edullisena esimerkkinä Active Campaign ja järeämpänä HubSpot. Markkinoinnin automaatio auttaa siitä hetkestä alkaen, kun sivuston kävijä tunnistautuu. Se kertoo teille, mistä kukakin käyttäjä on kiinnostunut, pitää yhteyttä käyttäjiin tunnistautumisen jälkeen luomiesi automaatioiden mukaisesti ja kertoo pisteytykseesi pohjautuen, koska käyttäjä on valmis yhteydenottoon. Markkinoinnin automaatio ei vain tehosta liidien keräämistä vaan edesauttaa kuumien liidien syntymisessä, kun hyvä palvelu käynnistyy heti liidin synnyttyä.

Liidien kerääminen kuluttajapuolella

Analytiikkatyökalut eivät tarjoa lisäarvoa kävijöiden tunnistamiseen kuluttajapuolella, joten analytiikkatyökaluksi riittää vallan mainiosti ilmainen Google Analytics. Ratkaisuna yksittäisten kuluttajien tunnistamiseen on kehitetty erilaisia verkkosivuston toimintoja, joiden avulla kävijät pyritään saada jättämään yhteystietonsa verkkosivuston ylläpitäjälle. Tällaiset toiminnot yleensä kehottavat tilaamaan, lataamaan tai osallistumaan syöttämällä yhteystietonsa oma-aloitteisesti ja sallimalla näin tunnistamisensa. Markkinoinnin automaatio sen sijaan palvelee myös yrityspuolella yhtä tehokkaana apuvälineenä.

Hyväksi havaitsemiamme keinoja

  • Kuluttajapuolella erilaiset nettikilpailut, jotka voidaan rakentaa joko suoraan verkkosivuston yhteyteen tai vaikkapa sosiaaliseen mediaan.
  • Toinen tehokas keino etenkin tiedottamiseen keskittyneillä verkkosivustoilla on uutiskirjeen tilaaminen, jolla sähköpostiosoitteiden kerääminen onnistuu suhteellisen vaivattomasti, mikäli uutiskirjeen sisältö on havaittu arvokkaaksi. Uutiskirjeen tilauksessa voit kysyä, mistä aihepiireistä vastaanottaja haluaa tietoa ja liittää hänet aiheita vastaaville listoille järjestelmiisi.
  • Kolmas hyvä keino etenkin koulutuksia ja tietoa tarjoaville sivustoille on erilaiset blogit, ilmaisoppaat, e-kirjat tai tutkielmapaperit, joita voidaan ladata sivustolta sähköpostiin. Materiaalin tuottaminen vie aikaa, mutta voi tuottaa valtavan määrän yhteystietoja vastineeksi. Yhteystietoja kysyessään on hyvä muistaa, että tietosuoja-asetus edellyttää henkilötietojen käsittelyn ja keräämisen minimoimista vain niihin tietoihin, jotka ovat välttämätöntä kerätä esimerkiksi ko. materiaalin toimittamista varten.

Mikäli haluat lisää vinkkejä tai tukea verkkosivuston kehittämiseen, ota yhteyttä Verkkoasemaan!

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti b2b markkinointi brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys