Tämä blogisarja on saanut innoituksensa Verkkoaseman tuoreesta verkkosivu-oppaasta B2B-yrityksille. Blogisarjassa käyn läpi verkkosivu-uudistuksen seitsemän vaihetta:
- Verkkosivun ydinviestin luominen
- Verkkosivun konseptointi
- Verkkosivun rakenteen ja navigaation suunnittelu (tämä blogi)
- Sisällöntuotanto verkkosivuille
- Informaatioarkkitehtuuri vs. visuaalinen suunnittelu
- Teknisen tuotannon ja testauksen kautta verkkosivujen julkaisuun
- Verkkosivujen markkinointi ja kehittäminen
Blogisarjan tarkoitus on opastaa sinut vaihe vaiheelta kohti verkkosivuja, jotka toimivat sinun ja asiakkaidesi kohtaamispaikkana, houkuttelevat uusia kävijöitä, tahkovat liidejä ja synnyttävät kauppaa. Tavoitteena on tehdä paikoin monimutkaisesta verkkosivuprojektista helpommin ymmärrettävä kokonaisuus. Tervetuloa mukaan!
Rakenne ja navigaatio osana verkkosivu-uudistusta
Edeltävässä blogissa päädyimme lopputulokseen, että jo konseptoinnissa kannattaa pitää mielessä hakukoneoptimointi. Kun konseptoinnin jälkeen laitetaan hihat heilumaan ja siirrytään verkkosivujen rakenteen ja navigaation suunnitteluun, hakukoneoptimoinnin merkitys korostuu entisestään.
Avainsana-analyysistä apua rakennesuunnitteluun
Tyypillinen rakenne verkkosivuilla on yhä usein ”tuotteet”, ”palvelut”, ”yritys” ja ”yhteystiedot”. Vaikka tällainen rakenne vakuuttaisi selailijan, niin Google ei välttämättä ole yhtä tyytyväinen. Rakennetta suunniteltaessa kannattaakin miettiä tarkemmin, mitä ihmiset oikeasti googlaavat. Tässä apuna toimii kattava avainsana-analyysi, joka paljastaa, mitä hakutermejä ihmiset käyttävät.
Rakenteessa kannatta käyttää juuri sanamuotoja, joita asiakkaat käyttävät hauissaan. Otetaan esimerkiksi autokauppias, joka myy käytettyjä autoja. Hän pohtii, kummalla hakusanalla saisi paremmin näkyvyyttä, käytetyt autot vai vaihtoautot. Avainsana-analyysin perusteella vaihtoautot osoittautuvat paremmaksi vaihtoehdoksi – sillä on yli tuplasti enemmän kuukausittaisia hakuja.
Avainsana-analyysissä käteviä työkaluja ovat muun muassa Googlen Avainsanojen suunnittelija tai KWFinder, jotka paljastavat avainsanojen hakumääriä ja avainsanaehdotuksia. Myös googlamalla avainsanan, voit löytää hyviä vaihtoehtoisia avainsanoja, joiden volyymit ja kilpailu kannattaa tarkistaa yllä mainitsemillani työkaluilla.
Jos haluat viedä avainsana-analyysiä vielä syvemmälle, tarkasta, ovatko pahimmat kilpailijasi mukana Google-hauissa, benchmarkkaa heidän sivustoiltaan löytyviä avainsanoja ja tee vertailua siitä, kuinka kilpailijasi sijoittuvat suhteessa sinuun. Ellei sivusto riitä hakukoneoptimointiin, voit aina tehdä myös hakukonemainontaa.
Viestikärjet
Rakennetta suunniteltaessa ei sovi myöskään unohtaa niitä viestikärkiä, jotka ovat liiketoiminnan kannalta tärkeitä. Näille viestikärjille kannattaa antaa navigaatiossa suurempi rooli. Äskeisen esimerkin autokauppiaan kannattaisi ehdottomasti lisätä navigaatioon vaihtoautot ja lisäksi muita liiketoiminnan (ja Googlen) kannalta olennaisia palveluita. Näin kävijä pystyy jo nopealla ensisilmäyksellä bongaamaan navigaatiosta tärkeimmät tuotteet ja palvelut.
Käytettävyys
Navigaation tulee olla helposti ymmärrettävä ja sujuva käyttää kaikissa päätelaitteissa. Liian monimutkaiset ja syvät navigaatiorakenteet voivat aiheuttaa turhautumista käyttäjässä. Jos siis mahdollista, vältä liian monimutkaisia navigaatiorakenteita.
Google palkitsee toimivia verkkosivuja korkeammilla sijoilla hakutuloksissa – se haluaa tarjota googlailijoille helposti käytettäviä ja relevantteja hakutuloksia.
Rakennesuunnitelman avulla kohti sisällöntuotantoa
Kun tiedät, mitkä aihepiirit haluat tuoda kirkkaimmin esille ja olet löytänyt näitä teemoja kuvaavat avainsanat sekä huomioinut käytettävyyden, sinulla on käsissäsi rakennesuunnitelma. Se määrittelee uusien verkkosivujen rakenteen koodarille ja tarvittavat sisällöt sisällöntuottajalle.
Seuraavassa blogissa kerron, miksi sisällöntuotantoon kannattaa varata aikaa. Lisäksi käymme verkkosivujen tyypillisimmät sisältötyypit läpi.