Osallistuimme Verkkiksen porukan kanssa Salesvation 4 -tapahtumaan, jossa yksi päivän esiintyjistä oli huikean energinen ja räväkkä Tuija Rummukainen. Tuija on työssään haastatellut yli sataa myyjää eri toimialoilta ja kerännyt kasaan faktat siitä, millainen on huippumyyjä.
Rummukaisen mukaan huippumyyjällä on kaiken kaikkiaan kahdeksen ominaisuutta, jotka erottavat hänen keskiverrosta myyntikaverista. Puheenvuoronsa aikana hän paljasti yleisölle, mitä nämä ominaisuudet olivat.
1. Asenne: Huippumyyjän ja keskivertomyyjän erottaa siitä, että parhaimmat myyjät ovat ylpeitä omasta työstään. Huiput eivät pelkästään ole tyytyväisiä itse työhönsä vaan pitävät myös myymiään tuotteita ja palveluita ehdottomasti alansa parhaina tai ainakin kärkikastissa. Huippumyyjät eivät pidä ”kynttilää vakan alla”.
2. Ajankäytön hallinta ja tavoitteellisuus: Huippumyyjä tekee itselleen henkilökohtaiset tavoitteet, joihin pyrkiä oman toiminnan tehostamiseksi. Työajan huippumyyjä käyttää työntekoon, kun taas keskivertomyyjällä osa työajasta menee niin sanottuun ”sluibailuun”. Huippumyyjä käyttää aikansa asiakkaiden parissa, eikä paperitöitä tehden.
3. Asiakashankinta: Mitä kautta Huippumyyjä hommaa uusia asiakkaita? Suositusten kautta. Hyvällä asiakaspalvelulla ja toiminnalla Huippumyyjä saa olemassa olevat asiakkaat suosittelemaan häntä omissa verkostoissaan ja saa tätä kautta lisää uusia kaupanmahdollisuuksia.
”Huippumyyjä pitää mitä lupaa!”
Osallistuimme Verkkiksen porukan kanssa Salesvation 4 -tapahtumaan, jossa yksi päivän esiintyjistä oli huikean energinen ja räväkkä Tuija Rummukainen. Tuija on työssään haastatellut yli sataa myyjää eri toimialoilta ja kerännyt kasaan faktat siitä, millainen on huippumyyjä.
Rummukaisen mukaan huippumyyjällä on kaiken kaikkiaan kahdeksen ominaisuutta, jotka erottavat hänen keskiverrosta myyntikaverista. Puheenvuoronsa aikana hän paljasti yleisölle, mitä nämä ominaisuudet olivat.
1. Asenne: Huippumyyjän ja keskivertomyyjän erottaa siitä, että parhaimmat myyjät ovat ylpeitä omasta työstään. Huiput eivät pelkästään ole tyytyväisiä itse työhönsä vaan pitävät myös myymiään tuotteita ja palveluita ehdottomasti alansa parhaina tai ainakin kärkikastissa. Huippumyyjät eivät pidä ”kynttilää vakan alla”.
2. Ajankäytön hallinta ja tavoitteellisuus: Huippumyyjä tekee itselleen henkilökohtaiset tavoitteet, joihin pyrkiä oman toiminnan tehostamiseksi. Työajan huippumyyjä käyttää työntekoon, kun taas keskivertomyyjällä osa työajasta menee niin sanottuun ”sluibailuun”. Huippumyyjä käyttää aikansa asiakkaiden parissa, eikä paperitöitä tehden.
3. Asiakashankinta: Mitä kautta Huippumyyjä hommaa uusia asiakkaita? Suositusten kautta. Hyvällä asiakaspalvelulla ja toiminnalla Huippumyyjä saa olemassa olevat asiakkaat suosittelemaan häntä omissa verkostoissaan ja saa tätä kautta lisää uusia kaupanmahdollisuuksia.
”Huippumyyjä pitää mitä lupaa!”
4. Ulkoinen olemus: Huippumyyjä on huoliteltu, siisti ja pukeutuu tilanteeseen sopivasti. Mikäli huippumyyjällä on esimerkiksi kaksi palaveria, joista toinen on yrityksen johtoryhmässä ja toinen autokorjaamolla, niin pukeutuuko hän samalla tavalla molempiin tapaamisiin? Ei. Huippumyyjä vaihtaa vaatteet palaverien välillä saadakseen kemiat kohtamaan paremmin asiakkaan kanssa.
5. Kyky tulla toimeen eri ihmisen kanssa: Huippumyyjä on taitava kuuntelija sekä tarkkailija. Hän osaa sopeuttaa omaa viestintäänsä asiakkaan käyttäytymisen mukaan, jolloin päästään helpommin ”samalle aaltopituudelle”.
6. Tuotetietous: Huippumyyjä puhuu tuotteistaan tai palveluistaan asiakkaan ymmärtämällä kielellä. On turha kertoa teknistä tietoutta tuotteesta, mikäli asiakas ei sitä ymmärrä tai halua tietää. Tuotteesta tulee kertoa pääosin sen hyötyjä eli miten ratkaisu asiakasta hyödyttää ja mitä tuloksia sillä saa aikaan. Huippumyyjä tuntee erinomaisesti myös kilpailijoiden tuotteet.
7. Tuloksellinen asiakaskohtaaminen: Huippumyyjä valmistautuu asiakaskohtaamiseen niin fyysisesti kuin henkisestikin. Itsensä kunnossapitäminen, riittävä lepo ja oikeanlainen ravinto pitävät Huippumyyjän oikeassa vireessä.
8. Klousaaminen: Huippumyyjä ei pelkää EI-vastausta, kauppaa voi ja pitää kysyä tapaamisen yhteydessä. EI-vastaukset kuuluvat myyjän työhön mutta se fiilis kun kauppa klousaantuu, korvaa kaikki EI vastaukset 100-0.
”Huippumyyjällä on poikkeuksellinen asenne ja hyvät kaupanpäätöstaidot!”