United Planet järjesti Saksassa pari päiväisen tapahtuman, jossa esiteltiin erilaisia Intrexx-ohjelmistolla tehtyjä Intranet-ratkaisuja. Tapahtuma pidettiin Freiburgissa Etelä-Saksassa. Tapahtumassa oli mukana Verkkoasemalta Jyrki Sundström, ohjelmistoratkaisujen päällikkö ja osakas, joka vastaanotti Verkkoasemalle myönnetyn ”International Partner 2015” -tittelin tapahtuman aikana.
Erilaisia asiakkaiden, partnereiden sekä UP:n itsensä vetämiä puolituntisia esityksiä meni parin päivän aikana läpi eri saleissa yli 70. Tapahtumassa oli yli 450 vierailijaa ja lipun hinnan (400€) huomioiden väkimäärä oli varsin hyvä. Toki DACH:n alueella karhun osa esityksistä oli saksaksi, mutta yhdessä salissa esitykset vedettiin toisella kotimaisella eli englanniksi. Seuraavassa kuvausta muutamasta mieleen jääneestä esityksestä.
Case: lastauslavat hävöksissä
Logistiikka-alalla toimiva yritys (700 työntekijää, 20 toimipaikkaa/varastoa) ottaa vastaan tavaraa ja välittää sitä pienemmissä erissä eteenpäin. Tavara tulee sellaisilla ns. vr:n lavoilla varastoille ja lavat ovat toimittajien omaisuutta. Tyhjiä lavoja jää siis eri varastoihin ympäri valtakuntaa. Toimittajan hakiessa lavojaan takaisin, ei vanhassa mallissa kukaan oikein tiennyt missä lavat ovat saati kuinka paljon niitä on. Jokaisessa toimipaikassa oli oma ihan perinteinen mappi lavojen kuittauspapereita varten ja sieltä piti aina laskea, kuinka monta lavaa missäkin varastossa toimittajalla oli.
Ongelma ratkaistiin toteuttamalla yrityksen intranetiin yksinkertainen web-sovellus, johon varastohenkilökunta kirjaa kuinka monta toimittajan lavaa varastoon on tullut tai kuinka monta niitä on haettu takaisin. Kirjaamisesta on tehty erittäin yksinkertaista – tarvitaan vain toimittajanro sekä lavojen määrä ulos/sisään. Tarkempi toimittajatieto tulee sen jälkeen ERP:stä suoraan Intrexx:iin. Varmistuksena web-sovelluksesta avataan PDF-muodossa kuittauslappu tulostettavaksi, johon kuljettaja kuittaa lavojen määrän joko haetuksi tai toimitetuksi. Näin lavojen määrä ja sijainti tiedetään tarkasti koko ajan ja kuka tahansa missä tahansa varastolla voi kertoa kuljettajalle, mistä löytyy tarvittaessa lisää ko. toimittajan lavoja. Uuden prosessin suunnittelu sekä web-sovelluksen toteutus Intrexx-intranetiin kesti yhteensä 2 päivää. Saatu hyöty työajan säästössä ja laadun paranemisessa on ollut todella merkittävä käytettyyn panostukseen nähden.
Demo: Batmobiili tehtaalta asiakkaalle
Sick Sensors oli tehnyt yhdessä United Planetin väen kanssa demon siitä, miten IoT ja digitaalinen työpaikka laitetaan konkreettisesti käytäntöön. Demo sisälsi pöydälle kasatun mallin erilaisine antureineen autotehtaasta, jossa valmistetaan asiakkaan tilauksesta auto eli Batmobiili aka tumbler (http://batman.wikia.com/wiki/Tumbler). Asiakas teki verkkokaupassa tilauksen ja prosessi pyörähti tehtaalla päälle. Erilaiset sensorit ”tehtaalla” välittivät tietoa livenä Intrexx:llä toteutettuun asiakasportaaliin. IR-koodilla anturit seurasivat (lelu)auton valmistusta ja välittivät tilatietoa valmistumisvaiheista asiakkaalle. Mikäli asiakas halusi kesken tilauksen modifioida / asiakaskohtaistaa autoaan, sekin onnistui. Lopulta kun auto oli toimitettu asiakkaalle, sai asiakas tulostettua asiakasportaalista huoltokirjan ja manuaalin. Ehkä vaikuttavinta demossa oli sen valmiusaste ja laatu demoon käytettyyn vähäiseen työmäärän nähden. Asiakasportaalin rakentamiseen oli käytetty 5 päivää ja antureiden integraatio asiakasportaaliin oli vienyt 4 päivää. Siis 9 päivässä todella näyttävä demo siitä, miltä IoT ja ”production on demand” voisi tulevaisuudessa näyttää.
Case: KWO – junalipuista pakastimen lämpötilan valvontaan
Sveitsissä vesivoimaa tuottava KWO (Kraftwerke Oberhasli AG) hallinnoin voimalaitosten lisäksi Alpeilla olevia matkailukohteita. Heidän vastuualueeseen kuuluu mm. hoitaa kulkuväylien kunnossapitoa, oppaiden käyttöä vuorilla sekä myydä lippuja köysiratajuniin. Yhtiön IT on sijoittanut vuorille noin 64000 mittauspistettä, jotka välittävät data reaaliaikaisesti Intrexx:llä toteutettuun järjestelmään. Tietoa tulee mm.
- sääolosuhteista
- voiko köysirataa avata, voiko opas viedä ryhmää vuorille
- onko junalippujen myyntiautomaateissa vaihtorahaa riittävästi
- paljonko yhtiön huoltaman hotellin pakastimen jääkaapissa on lämpötila (laki vaatii päivittäisen seurannan) jne.
Kaikilla näillä tiedoilla voidaan optimoida alueella työskentelevien henkilöiden liikkumista – kenenkään ei tarvitse turhaan ajella 4 tunnin keikkaa tarkastamaan, milloin vaihtorahat tai lipun tulostukseen käytettävä paperi sattuu loppumaan automaatista. Tai toinen esimerkki – alempaa laaksosta on turha lähteä viemään junalla väkeä vuorille, mikäli keli ei sitä salli.
Edellisten lisäksi KWO on siirtänyt suurimman osan lipun ja palveluiden myynnistä verkkokauppaan ja näin asiakkaat voivat jo etukäteen varata paikkansa junaan tai varmistaa oppaan saatavuuden vuorille. Samalla pystytään resrussoimaan junien käyttäjät sekä oppaat entistä paremmin. Tulevaisuudessa voidaan verkkokaupan välityksellä jopa tarjota edullisempaan hintaan opastettuja kierroksia, mikäli opas jo sattuu olemaan vuorilla verrattuna siihen, että oppaan tarvitsee erikseen pientä ryhmää lähteä opastamaan. Tuttua juttua jo lentolippujen osalta.
Järjestelmän käyttöönoton jälkeen henkilöresursseja on saatu uudelleen järjestettyä. Käytetty työpanos järjestelmän kehittämiseen (hallintajärjestelmä, integraatiot, varausportaalit ja verkkokauppa) 1 henkilötyövuosi ja tästä seurauksena 6 henkilötyövuotta vähemmän henkilökunnan käyntejä vuorilla.