12.1.2023

Paljonko B2B-yrityksen markkinointi maksaa?

Se voi maksaa esimerkiksi 48 900 euroa vuodessa.

 

Meiltä kysytään usein toimialakohtaista näkemystä kysymykseen ”Kuinka paljon B2B-yrityksen markkinointi maksaa?”. Tähän ei valitettavasti ole olemassa yhtä yleispätevää vastausta, sillä investoinnin kokoluokkaan vaikuttavat monet eri tekijät, eivätkä vähiten yrityksen omat tavoitteet. Satoja yrityksiä palvelleena digitoimistona meillä on kuitenkin hieman näkemystä toimialakohtaisista eroista.

Katsotaan hieman tarkemmin, miten esimerkiksi kasvua hakeva digitoimisto itse markkinoi. 😊

Kuinka paljon on fiksua investoida markkinointiin?

Onko suutarin lapsella kenkiä, eli paljonko digitoimistossa investoidaan markkinointiin?

Tutkin Verkkiksen omaa markkinointia ja siihen kuluneita euroja vuonna 2022. Ensimmäinen summa markkinointirivillä oli vajaa 50 000 €. Tuo summa sisältää meillä arjen markkinoinnin toimenpiteet ja mediabudjetin:

  • Viikoittaiset somepostaukset ja kampanjat
  • Google-mainonnan ja optimoinnin
  • Viikoittaiset uutiskirjeet
  • Videotuotannon
  • Toistuvan sisällöntuotannon, kuten asiakastarinat, blogit ja artikkelit
  • Mediabudjetit

Mitä markkinointiin mennesseen summaan EI sisälly

Euroista ei kuitenkaan löydy asiantuntijoiden omaa aikaa esimerkiksi LinkedIn-postauksiin tai asiantuntija-artikkeleiden kirjoittamiseen. Kustannuksista puuttuvat myös toimitusjohtajan TikTok-toilailut sekä yleinen markkinoinnin ideointi & johtaminen. 😊 Myös verkkosivujen kehittämistä on tehty talon sisällä ja siihenkin on vuoden aikana laitettu panoksia. Kustannuksiin voidaan näin ollen lisätä useampi sata tuntia sisältöjen ideointiin ja tuottamiseen, verkkosivuihin ja markkinoinnin johtamiseen. 

Markkinointibudjetti nousee näin nopeasti lähemmäs 100 000 euron kuin 50 000 euron investointia.

Luonnollisesti sisältöjen tekemiseen on ollut omaakin intoa, jonka olisi halutessaan voinut korvata muiden tekemisellä. Keskimäärin voisi ajatella, että markkinointia ulkoa ostaessa omaa aikaa kannattaa laskea kustannusten päälle 60–150 h/vuosi riippuen omasta aktiivisuuden tasosta. 

Mitä markkinoinnin investoinneilla on saatu aikaiseksi?

Meillä tärkeää on aktiivinen ja omannäköinen sisällöntuotanto sekä sen aktiivinen ja säännöllinen jakelu. Tavoitteena on puhutella sekä markkinoinnin osaajia sekä päättäjiä. Käytämme mielellämme videomuotoista viestintää ja tänä vuonna starttasimme aktiivisesti myös keveämmän videotuotannon TikTokissa. Siitä onkin tullut runsaasti positiivista palautetta niin asiakkailta kuin työnhakijoiltakin. 😊

Näin Verkkis on saanut näkyvyyttä vuoden 2022 aikana:

  • Verkkosivuillamme on vierailtu 20 000 kertaa
  • Facebook-julkaisujamme on nähty noin 216 000 kertaa
  • Instagram-julkaisumme ovat tavoittaneet noin 72 000 tiliä
  • Videoitamme on katseltu Youtubessa 10 572 kertaa 
  • TikTokissa #verkkoasemaoy hästägillä on ollut 397 000 näyttökertaa
  • Oppaitamme on ladattu sekä videokursseille ja webinaareihin osallistuttu 855 kertaa. 

Erilaisten tapahtumien ja lisäarvosisältöjen tuottaminen näkyy selvänä piikkinä niin verkkosivukävijöiden kuin kontaktilistan kasvuna. Aktiivisuus siis todella kannattaa.

B2B-yritysten markkinointi Tähtää pitkäaikaisiin asiakkuuksiin 

Markkinointimme tavoitteena on: 

  1. kasvattaa Verkkiksen houkuttelevuutta ja tunnettuutta
  2. parantaa työnantajamielikuvaamme 
  3. hankkia uusia asiakkuuksia.

Markkinoinnin ponnistelujen kautta olemme startanneet 11 uutta asiakkuutta vuoden 2022 aikana!

Haluamme olla ”täydellinen match” asiakkaillemme, joten markkinoinnin avulla pyrimme viestimään siitä, millaisia olemme ja miten työskentelemme. Pitkäaikaiset asiakkuudet syntyvät, kun tarpeiden ja ratkaisujen lisäksi oikeanlaiset ihmiset kohtaavat. 

”Palaverit teidän kanssanne ja muutenkin tekeminen on minulle viikkojen kohokohtia. Energia ja positiivisuus mikä teistä uhkuu, on niin upeeta!”

Kannattaako B2B-yritysten investoida markkinointiin?

Kyllä! Kaiken kaikkiaan voimme todeta, että olemme päässeet tavoitteisiimme. Emme tule ainakaan pienentämään markkinoinnin investointeja vuonna 2023! 😊

Haluatko tietää, miten paljon muilla toimialoilla kokemuksemme mukaan panostetaan b2b-markkinointiin ja mitä budjetilla on realistista saada aikaiseksi? Kokosimme yli 40 asiakkaamme datan yhteen ja teimme aiheesta toimialakohtaisen oppaan. Voit ladata oppaan ilmaiseksi täältä:

Tilaa blogit

 

Verkkiksen toimari Tiina Räisänen vlogaa ja blogaa innokkaasti niin digiasioista kuin johtamisesta, yrittäjyydestä ja itsensä kehittämisestäkin! Tiinan löydät LinkedInistäInstagramistaTikTokista ja YouTubesta. Haluatko jutella Tiinan kanssa – buukkaa juttuhetki kalenteriin!

Mutta ihmisen pitäisi aina kurottaa pidemmälle mihin hän ulottuu, miksi muuten taivas olisi olemassa?

Verkkoaseman toimitusjohtaja Tiina Räisänen
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads Google Analytics hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys