12.1.2017

Neljä uunituoretta SEO-vinkkiä

SEO terminä lienee kaikille tuttu (Search Engine Optimization) eli suomalaisittain hakukoneoptimointi. Vaikka termi on tuttu, niin sen sisältö vaihtelee hyvinkin paljon riippuen puhujasta. Tiivistettynä voitaisiin kuitenkin sanoa, että tämä on toimintaa, jolla pyritään rakentamaan verkkosivuja siten, että ne miellyttävät Googlea mahdollisimman paljon.

Jotta hakukoneoptimointia voidaan tehdä, täytyy siis tietää mikä Googlea miellyttää.

Tuoreimman tutkimuksen pohjalta olemme keränneet tähän kiinnostavimpia vinkkejä niistä toimenpiteistä, joille Google suitsuttaa positiivista huomiota.

Avainsanat ja sisältö

Avainsanaspämmäyksen voi unohtaa! Sen sijaan voit keskittyä kirjoittamaan aiheeseen liittyvää ja kiinnostavaa sisältöä. Käytä runsaasti synonyymejä ja unohda maaninen avainsanojen viljely. Sisällön määrä vaikuttaa edelleen yhä enenevissä määrin – parhaimmilta sivustoilta Googlen kärkisijoilta saatat löytää jopa 1000 sanan laskeutumissivuja. Jos ei sisällöntuotanto luonnistu itseltä, niin ulkoista koko raapustelu ammattilaiselle.

Käyttäjäkokemus

Käyttäjäkokemuksesta kirjoittelin jo aiemminkin, mutta tiivistettynä: Käyttäjien antamat signaalit verkossa, kuten hakutuloslinkkien klikkaaminen, verkkosivuilla vietetty aika sekä poistumisprosentti nostavat edelleen arvoaan Googlen silmissä.

Onhan tämä kuitenkin keino, jolla käyttäjät viestivät siitä kuinka tyytyväisiä ovat verkkosivuilta löytämäänsä sisältöön. Google kuuntelee, joten suosittelen, että niin teet sinäkin. Kirjaudu siis Google Analytics –tilillesi ja tutustu siihen kuinka korkealle kävijäsi arvostavat verkkosivuilla olevaa sisältöä. Esimerkkinä: Googlen hakutulosten kärjessä olevilla verkkosivuilla vietetään keskimäärin aikaa 3min ja 20sek, miltä näyttää sinun lukusi?

Tekniset tekijät

Mitkä tekniset tekijät vaikuttavat verkkosivujen suosioon Googlen silmissä:

  • HTTPS:n käyttö
  • Responsiivisuus
  • Lyhyt latausaika
  • Pitkät ja kuvailevat URL-osoitteet

Sosiaalinen media

Sosiaalisen median hyödyntäminen auttaa näkymään paremmin myös Googlessa. Tutkimuksessa on todettu, että kärkisijoilta löytyviltä verkkosivuilta löytyy vahva näkyvyys myös sosiaalisessa mediassa – erityisesti Facebookissa. Ei muuta ku somettamaan!

Haluatko tietää lisää? Tutustu tarkemmin, miten hakukoneoptimointia toteutetaan Verkkoasemalla. Mikäli sinulla on laajempia digitaalisen markkinoinnin tarpeita, esim. some-markkinointiin liittyen, lue lisää kätevästä Marketing IT-palvelustamme.

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads Google Analytics hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys