11.8.2016

Mobiililähtöinen Google Ads – Google Performance Summit 2016

Vuosittain Google pitää suuren tiedotustilaisuuden, jossa paljastetaan Googlen ohjelmistoihin tulevia merkittävimpiä muutoksia. Tänä vuonna Google Performance Summit pidettiin 24.5.2016, ja sen sisältöä avattiin kattavasti Verkkoaseman Digiaamiaisilla heti kesäkuun alussa.

Mobiilimainonta keskiöön

Tiedotustilaisuuden ytimenä oli ”Mobile first” eli mobiililähtöinen maailma, jossa parhaillaan elämme ja jonka vaatimuksiin Google sovittamaan AdWords-ohjelmaansa lähitulevaisuudessa. Muutoksia on jo tapahtunut: hakutulosten muuttuminen yksipalstaiseksi oikean laidan mainospalstan poistumisen myötä, mainosten tarkentuminen mainoslaajennusten avulla sekä muutokset Ad Rank –algoritmiin, jotta mobiiliystävällisten sivustojen mainokset näkyisivät paremmin mobiililaitteella haettaessa. Kaikki tämä on kuitenkin vasta alkusoittoa muutokselle.

Googlen päämääränä on siirtyä tietokone-keskeisestä ajattelumallista mobiilikeskeiseen malliin, jossa kaikki ominaisuudet tukevat ensisijaisesti mobiilia ja lisäosiltaan tietokonetta.

Mainosrakenteen muutos

Konkreettisin esimerkki Googlen muutoksista oli mainosrakenteen muutos, jonka on määrä palvella mobiilikäyttäjiä entistä paremmin. Uudessa ETA (Extended Ad) –mainoksessa otsikon linkkiteksti on kaksiosainen ja sen alla on pidempi kuvausteksti. Lisäksi mainoksessa näkyvän URLin voi korvata murupolulla, jonka sisältöä pääsee muokkaamaan. Näin mainokset alkavat muistuttaa yhä enemmän orgaanisia hakutuloksia. Etenkin, kun kaikki sisältö hakutuloksissa on nyt yhdessä palstassa.

Vaikka tiedotustilaisuus pidettiin jo keväällä, tulee moni tilaisuudessa paljastettu uudistus Euroopan ja etenkin Suomen markkinoille vasta pitkälläkin viiveellä. Uusien ETA-mainosten odotetaan korvaavan nykyiset mainokset vuoden sisällä täällä meilläkin.

Mikäli haluat kysyä lisää Verkkoaseman Google Ads -mainonnasta, ota yhteyttä diginikkareihimme!

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti b2b markkinointi brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys