Messut tarjoavat yrityksille ainutlaatuisen mahdollisuuden esitellä tuotteitaan ja palveluitaan, kerätä uusia liidejä, sekä vahvistaa suhteita olemassa oleviin asiakkaisiin. Jotta messutapahtumasta saadaan mahdollisimman paljon irti, on markkinointiin panostettava jokaisessa vaiheessa: ennen tapahtumaa, sen aikana ja jälkeenkin. Tähän artikkeliin on koostettu messumarkkinoinnin keskeisimmät huomiot ja vinkkejä toteutukseen.
Ennen messuja: Markkinoi kohdennetusti
Tehokkaan messumarkkinoinnin ensiaskel on ymmärtää, kenelle yrityksenne viestii ja mitä haluatte saavuttaa. Kun tunnistat kohderyhmäsi ja asetat selkeät, saavutettavat tavoitteet, voit räätälöidä viestisi ja markkinointitoimenpiteesi kohdentumaan juuri oikeille henkilöille.
Kohderyhmän tunnistaminen ja tavoitteiden asettaminen
Ennen messuja on tärkeää tunnistaa, keitä halutaan tavoittaa. Esimerkiksi, jos yrityksesi myy korkean teknologian ratkaisuja, kohderyhmänä voivat olla teknologia-alan ammattilaiset. Tavoitteet voivat vaihdella liidien keräämisestä yrityksen tunnettuuden lisäämiseen. Selkeiden tavoitteiden asettaminen auttaa suuntaamaan ponnistelut oikein.
Ennakkomarkkinointi
Messumarkkinointi kannattaa aloittaa viimeistään kuukautta ennen messuja. On kuitenkin hyvä muistaa, että jos yritys ei ole mainostanut aktiivisesti, voi olla järkevää aloittaa markkinointi jopa kolme kuukautta ennen messuja. Tällöin voidaan lähteä liikkeelle yrityksen tunnettuuden kasvattamisesta valitun kohderyhmän joukossa, mistä voidaan edetä messumarkkinointiin. Lähtökohtaisesti mainosten tuloksetkin ovat parempia, kun yritys tunnetaan kohderyhmän keskuudessa entuudestaan.
Tehokas ennakkomarkkinointi houkuttelee oikeat ihmiset messuille. Ennakkomarkkinointia kannattaa tehdä monikanavaisesti, sillä eri käyttäjät ovat aktiivisia eri kanavissa:
- Laskeutumissivu: Yrityksen verkkosivustolle rakennettu sivu puhtaasti kyseisiä messuja varten. Laskeutumissivulle ohjataan liikennettä muista kanavista ja siihen voidaan integroida myös kalenterivaraus.
- LinkedIn: Mainokset voidaan kohdentaa suoraan yrityksille, jotka olet tunnistanut potentiaalisiksi asiakkaiksi.
- Google: Mainoksissa voidaan käyttää messuihin liittyviä avainsanoja, joilla kävijät etsivät tietoa kyseisistä messuista.
- Facebook: Monipuolista sisältöä, jolla herätetään yleisön mielenkiinto.
- Instagram ja Tiktok: Näihin kanaviin voi jakaa matalalla kynnyksellä aitoa sisältöä kulissien takaa.
- Uutiskirje: Viestitään messuista yrityksen koko kontaktikannalle ja ohjataan laskeutumissivulle, jossa on kattavammin lisätietoa.
5 ideaa someen:
- Kerro, miksi juuri teidän osastollanne kannattaa vierailla.
- “Teaserit” eli maistiaiset uusista tuotteista tai palveluista voivat lisätä kävijöiden kiinnostusta ja innostusta.
- Fiiliskuvia valmistautumisesta.
- Vinkkejä. Esimerkiksi minkä aiheen asiantuntijoita osastollanne on ja mitä heiltä kannattaa kysyä.
- Messuille osallistuvien henkilöiden esittelyt.
Messujen aikana: Aktivoidu ja hyödynnä jokainen tilaisuus
Messujen aikana jokainen hetki on mahdollisuus kiinnittää kävijöiden huomio ja tehdä vaikutus. Hyödynnä tämä aika esittelemällä vetonauloja, joiden avulla erottaudut kilpailijoista ja jätät pysyvän vaikutuksen messuvieraisiin.
Osaston vetonaulat
Luovat vetonaulat vetävät kävijöitä osastolle. Esimerkiksi joka tunti järjestettävä livedemonstraatio uutuustuotteesta tuo kävijöitä messuosastolle jatkuvana virtana.
Tehokkaita vetonauloja messuosastolle:
- Kalenterivaraus konsultaatioille
- Tuotteen tai palvelun lanseeraus
- Live-demoesitykset
- Arvonta/kilpailu
- Erikoistarjoukset
- Puheenvuoro
- Kutsuvierastilaisuus messuosastolla
- Maskotti, vaikuttaja tai julkkis mainostamassa palveluita/tuotteita
Sosiaalinen media ja live-markkinointi
Päivitä yrityksenne sosiaalisen median kanavia aktiivisesti messujen aikana ja jaa useampi postaus jokaiselta messupäivältä. Messuja ei voi koskaan hehkuttaa liikaa!
Näin onnistut:
- Messupäivät ovat hektisiä, joten postaustekstit voi aivan hyvin kirjoittaa etukäteen. Tarvittaessa pyydä apua markkinointikumppanilta.
- Ota messutunnelmaa välittäviä kuvia ja videoita heti aamulla ennen yleisöryntäystä. Sovi ennakkoon, kuka vastaa postausten julkaisemisesta ja lähetä kuva- ja videomateriaalit hänelle.
- Käytä postauksissa kyseisten messujen virallista aihetunnistetta esimeriksi “#teollisuusmessut2024”, joka voi lisätä näkyvyyttäsi messujen virallisessa keskustelussa. Löydät virallisen aihetunnisteen järjestäjän verkkosivustolta ja/tai sosiaalisen median kanavista.
Messujen jälkeen: liideistä asiakkaiksi
Messujen jälkeen alkaa kenties markkinointiprosessin tärkein vaihe: jälkimarkkinointi. Hyödynnä kerättyjä yhteystietoja markkinoinnissa tehokkaasti ja varmista, että messuinvestointi kantaa hedelmää pitkällä tähtäimellä.
Nappaa messuilla keräämäsi käyntikortit pöytälaatikosta ja ole yhteydessä jokaiseen kontaktiin. Yhteydenottotapoja on monia, mutta tärkeintä on henkilökohtainen lähestymistapa; voit esimerkiksi kysellä fiiliksiä puhelimessa tai lähettää videotervehdyksen sähköpostitse. Kerro lisää yrityksesi ratkaisuista.
Hyödynnä messujen jälkeen kerättyä kontaktilistaa kohdennettuun jälkimarkkinointiin. Jos esimerkiksi esittelit messuilla uutta tuotetta, voit järjestää webinaarin, jossa annat lisätietoja tuotteesta ja vastaat yleisön kysymyksiin. Tämä auttaa ylläpitämään kiinnostusta ja syventämään asiakassuhteita myös niiden asiakkaiden keskuudessa, jotka eivät päässeet osallistumaan messuille.
testaa ja toteuta
Messumarkkinointi on pitkäjänteinen prosessi, joka vaatii huolellista suunnittelua ja aktiivista osallistumista kaikissa vaiheissa. Lähde liikkeelle jostain: kokeile rohkeasti eri markkinointikanavia ja sisältötyyppejä ja katso, miten se puree yleisöön. Tärkeintä on tuottaa sisältöä aktiivisesti.
Onnistunut messumarkkinointi lisää vierailijoiden määrää messuosastollanne ja kasvattaa yrityksenne liidikantaa.