18.12.2018

Markkinoinnin ytimessä on sisältö

Sisältömarkkinointi = Kiinnostavan, arvokkaan ja ostajan kannalta relevantin sisällön luominen, jonka tavoitteena on houkutella haluttua yleisöä. Kun tämä on tehty oikein, se helpottaa myyjän ja ostajan välisen luottamuksen syntymistä. Ja kuten tiedämme, luottamuksen olemassaolo helpottaa yhteistyön syntymistä.

Hyvä sisältö tahkoaa enemmän liikevaihtoa.

Sisällön ideointi

Kirjoittaminen vaatii ideoita – sitä timanttista ajatusta, jonka haluat jakaa lukijasi kanssa. Aina ideoita (tai ainakaan loistavia sellaisia) ei tipahtele kuin omenia puusta, vaan niitä täytyy metsästää. Ja yleensä tähän touhuun tarvitaan aikaa. Niinpä on hyvä, jos ideointiin on olemassa prosessi, joka helpottaa niiden syntyä.

  1. Materiaalin kerääminen. Lue, kuuntele, keskustele ja innostu. Älä keskity pelkästään omaa toimialaasi koskettelevaan sisältöön vaan kerää materiaalia kaikista mahdollisista lähteistä. Faktat, tarinat, kohtalot – kerää kaikki kiinnostavat tekstit talteen.
  2. Kokoa tarinoiden palapeliä, mieti kuinka materiaalisi sopisi yhteen aiheiden kanssa, joista haluat kohdeyleisöllesi kertoa. Löytyykö vastaavuuksia, vertailukohtia tai selviä yhteyksiä näiden aiheiden välillä.
  3. Anna itsellesi aikaa. Ota tauko ideoinnista ja anna alitajunnan tehdä työnsä.
  4. Heureka! Idea tulee luoksesi, kun aika on kypsä. Kirjoita se heti ylös, vaikka kesken unien herätessä, jotta se ei unohdu.

Valmiita ideoita voi kerätä myös aktiivisesti erilaisista lähteistä. Ostajapersoonaan tutustuminen, olemassa olevien asiakkaiden haastatteleminen, oman tiimin kanssa brainstromailu, kilpailijoiden tuottamaan sisältöön tutustuminen sekä hakukoneiden kuten Googlen tuottamaan dataan tutustuminen.

Sisältöstrategia

Kirjoittamiselle olisi hyvä olla suunnitelma, joka ohjaa sisällöntuotannon ponnistuksia eteenpäin. Inbound-markkinointia toteutettaessa meillä on erilaisia vaiheita, joihin tarvitaan erityyppisiä sisältöjä (houkuttelu, toimintaan ohjaus, kaupantekoon ohjaaminen ja asiakkaan ilahduttaminen). Suunnitelma auttaa kirjoittamaan oikeantyyppisiä sisältöjä tarvittaviin vaiheisiin sekä mahdollistaa tavoitteiden mittaamisen ja kirjoittamisen kehittämisen.

Sisältöprosessi

Prosessi nopeuttaa tekemistä – sinun ei tarvitse keksiä pyörää kerta kerran jälkeen uudelleen. Sujuva prosessi on helposti toistettavissa ja pilkkoo suurempia kokonaisuuksia järkevän kokoisiksi suupaloiksi. Prosessi voisi esimerkiksi olla seuraavan lainen:

  1. Maksimissaan kolmen kuukauden mittainen sisältösuunnitelma
  2. Sisällön tuotanto (kuka, mistä aiheesta, milloin)
  3. Sisällön arviointi (muut kuin kirjoittaja)
  4. Sisällön editointi (faktat, tarinan sujuva kulku, SEO-näkökulma)
  5. Julkaisu ja markkinointi
  6. Arviointi

Kirjoittaminen

Kirjoittaminen on vaikeaa. Sen kanssa kipuillaan ja omien tekstien analysointi on vähintäänkin tuskallista. Onneksi tämä taito on sellainen, jota voi helposti harjoitella ja sen kehittämiseen löytyy hyviä vinkkejä:

  1. Huomiota herättävä otsikko. Älä yritä päättää otsikkoa ensimmäiseksi. Kirjoita sisältösi ensin ja sen jälkeen ideoi 3-5 otsikkovaihtoehtoa – pyydä työkaveri arvioimaan otsikkoja.
  2. Kirjoita ”oikealla äänellä”. Sovita kirjoituksen tyyli kohdeyleisöösi, onpa se sitten kevyt, vakava, sarkastinen jne.
  3. Auta lukijaasi.
  4. Tuo jokin uusi näkökulma esille, älä vain toista jo sanottua.
  5. Tutki avainsanoja, jotta löydät kohdeyleisöäsi puhuttelevat termit.
  6. Pidä tekstisi selkeänä ja hyvin jäsenneltynä.
  7. Yksi pääajatus / teksti.
  8. Mitä haluat lukijan tekevän tekstin lukemisen jälkeen? Sisällytä tekstiin jokin CTA-toiminne.
  9. Tarkista oikeinkirjoitus!

Ensimmäinen tekstiversio on yleensä p*ska ja se on aivan normaalia. Anna tulla koko idean ja ajatuksen, paljosta on helpompi lähteä rakentamaan jäsenneltyä kokonaisuutta. Kirjoittaminen on kullanarvoinen taito eikä sen taitajat ole sitä hetkessä oppineet. Älä siis ole liian ankara omille teksteillesi, jokainen tuotettu sisältö tekee sinutkin taitavammaksi tässä lajissa.

Itsekin kirjoittamista harjoitellen,

Tiina
@THRaisanen

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads Google Analytics hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys