14.9.2017

Kummeli: ”Siitä jää ittelle enemmän”

Salesvation oli edennyt pitkälle iltapäivään ja oli aika päivän viimeisen puheenvuoron. Luvassa oli hulvatonta sekoilua, sillä lavalle astui Kummelin Eero Kakkonakin tunnettu Olli Keskinen. Harva yleisössä olisi puheenvuoron jälkeen uskonut, että ennen oman konsulttifirmansa Kauppahuone Bow’n perustamista Keskinen ehti toimia kymmenen vuotta Trainers’ Housen valmennuskonsulttina. Keskisen hulvaton ja monisäikeinen puheenvuoro rakentuu Kummelin tarinan ympärille.

Kuva Kummeli – Erittäin hyvin sanottu -kirjasta (Docendo 2015)

Kauheella pokalla huonoja sketsejä hirveeseen hintaan

Käytännön vinkki nro 1: Valittaminen on lopetettava – Silvennoinen kehitti työskentelyn metodin: ”Tullaan töihin, tehdään työt ja lähdetään kotio” ei valitella turhia.

Kummelin tarina alkoi vuonna 1991, jolloin Keskinen, Silvennoinen ja Kahilainen kuvasivat viisi sketsiä ja toimittivat ne Ylelle arvioitavaksi. Ylen silloinen viihdepäällikkö Veikko Koski kiinnostui materiaalista ja kutsui parikymppiset herrat neuvotteluun. Keskisen tehtävänä oli sopia palkkiosta ja ennen palaveria hän laski, että 25 000 markkaa jaksolta olisi ehdoton minimi, johon kannattaisi suostua.

Neuvottelussa Koski perusteli tarjoustaan sanoin: ”Koska teillä ei ole mitään kokemusta tai koulutusta alasta, ja aiotte hoitaa kaiken silti omin voimin, tarjoan teille 6 500 markkaa jaksolta.” Keskinen oli järkyttynyt ja totesi spontaanisti ajatelleensa kymmenkertaista summaa, johon Koski vastasi kaikkien yllätykseksi ”Käykö 55 000 markkaa jaksolta?” ja kaupat tuli.

Kummeliryhmä eli Keskinen, Silvennoinen Kahilainen ja Hela muodostivat tiiviin nelikon, jossa vallitsi hyvä työskentelyilmapiiri ja tekemisen meininkin. ”Silvennoinen kehitti meille työskentelyn metodin: Tullaan töihin, tehdään työt ja lähdetään kotio” muistelee Keskinen.

Siitä jää ittelle enemmän

Käytännön vinkki nro 2: Kasvata pokkaa – Myydään mahdollisimman kalliilla ja karsitaan tuotantokustannukset minimiin, se on kannattavaa bisnestä.

Kummelin herrat jatkoivat työskentelyä Ylellä alkuperäisellä sopimuksella, kunnes oli aika pyytää lisää palkkaa. Keskinen ilmoitti Ylelle, että mikäli sarjaa halutaan jatkaa, olisi hinta nyt 75 000 markkaa jaksolta. Herrat kutsuttiin jälleen neuvottelupöydän ääreen ja heiltä kysyttiin, mistä hinnannousu johtuu, kun tuotantokustannukset näyttivät vain laskevan koko ajan. Ennen kuin Keskinen ehti vastata mitään, Silvennoinen totesi ”Siitä jää ittelle enemmän”, johon Ylen edustaja totesi vain ”Ootte te pojat hulluja” ja allekirjoitti paperit.

Mikä sai tekemään Kummelia 28 vuoden ajan?

Käytännön vinkki nro 3: Syyttömyys on kitkettävä – Ota enemmän vastuuta kuin olet aikaisemmin ottanut äläkä enää levittele käsiäsi tai kohauttele hartioitasi.

Keskiseltä on usein kysytty, mikä sai tekemään Kummelia 28 vuoden ajan ja vastaus on raha. Kummeli oli menestystarina, josta herrat myös tienasivat hyvin. ”Silvennoinen osti rahoillaan veneen ja Kahilainen Nokian osakkeita, jotka se möi vuonna 2000. Toinen on nyt Vantaan Gigantissa ja toinen Lanzarotella. Kahilainen on siis fiksu, se on maisteri. Minä ja Silvennoinen ollaan tyhmiä, peruskoulupohjalla ja Hela on ihan sairaan tyhmä – sellanen taiteilijatyyppi. Rahat voi jakaa muutoin tasan, mutta Helalle tarttee antaa vaan pieni siivu ja silti se on tyytyväinen” kertoo Keskinen.

Käytännön vinkeillä bisnes nousuun

Vaikka Keskisen puheenvuoro oli lähempänä Stand-up –keikkaa kuin business forumia, sisälsi hulvaton setti myös karuja totuuksia. Nykyisin päätöksentekoprosessit ovat pidempiä ja haastavampia, kun yrityksissä vallitsee demokratia ja kukaan ei yksin uskalla tehdä päätöksiä hankinnoista. Näin myyntiprosessit venyvät ja se haastaa myyjiä. Myyjiltä vaaditaan siis yhä enemmän sinnikkyyttä ja oma-aloitteisuutta. Liian usein homma jää kuitenkin puolitiehen, kun myyjä ei muka jaksa tai ehdi soittaa asiakkaalle.

Toinen perisynti on vastuun välttely. Keskisen mukaan liian usein levitellään käsiä ja kohautellaan hartioita sen sijaan, että nostettaisiin käsi ylös virheen merkiksi. Hän kehottaakin meistä jokaista seuraamaan omaa toimintaamme ja kitkemään itsestämme moiset piirteet pois.

Asiakkaista on tullut myös vaativampia kilpailun kiristyessä. Keskinen neuvoo olemaan välittämättä ärsyttävistä asiakaspalautteista ja keskittymään liiketoiminnan pyörittämiseen. Keskistä onkin kehuttu tuottavista työskentelytavoistaan ja hyvistä myyntitaidoistaan.

Keskisen puheenvuoro oli täydellinen loppu jälleen kerran huikealle Salesvation-päivälle. On mahtavaa, että myös syksyä käynnistelemään saatiin oma Salesvaton. On elintärkeää käynnistää kaupanteko mahdollisimman pian kesälomien päätyttyä.

Kiitoksia järjestäjille ja tätä lisää!

Verkkiksen Jonin signature-ilme. Kuvassa myös Verkkiksen Riikka ja Tuomas.
Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads Google Analytics hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys