19.4.2018

Kuinka saan tehot irti markkinoinnin automaatiosta?

Markkinoinnin automaatiojärjestelmistä puhutaan paljon, mutta harva puhuu käyttöönoton vaatimuksista. Tässä blogitekstissä kerron, mitä markkinoinnin automaation käyttöönotto vaatii ja miten saat tehot irti markkinoinnin automaatiojärjestelmistä.

Kuinka pääsen alkuun?

Markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönotto alkaa vertailusta. On valittava järjestelmä, joka tukee parhaiten tavoitteitanne. Tarjolla on kevyitä, edullisia ratkaisuja, kuten ActiveCampaign ja raskaampia, jo lisenssihinnoiltaan kalliimpia kokonaisuuksia, kuten Viidakko CEM tai HubSpot. Näiden väliltä valittaessa on päätettävä, riittääkö sivuston kävijän tunnistautuminen, automatisoidun materiaalin toimittaminen sekä prospektien hallinta (ActiveCampaign/Viidakko CEM) vai halutaanko käyttää myös esimerkiksi sosiaalisen median hallintaa sekä verkkosivuston julkaisujärjestelmää samasta työkalusta (HubSpot). Molemmissa tapauksissa suosittelen käyttämään rinnalla ilmaista Google Analytics-työkalua, jolla seuraat, että sivustosi sekä markkinoinnin automaatiojärjestelmäsi toimii moitteettomasti.

Mitä markkinoinnin automaatiojärjestelmän käyttöönotto vaatii?

  • valitun työkalun lisenssien hankinta
  • käyttökoulutus talon sisällä tai kumppani ylläpitämään järjestelmää
  • integraatiot tarvittaviin järjestelmiin, kuten CRM-järjestelmään sujuvoittavat työskentelyä
  • automaatioiden suunnitteleminen, rakentaminen ja tehostaminen kokemuksien myötä
  • järjestelmän vaatimat muokkaukset verkkosivustolle (lomakkeet, pop-up ikkunat jne.)
  • uutiskirjeiden, ladattavien materiaalien, blogien, videoiden ym. sisällön tuottaminen

Markkinoinnin automaatio vaatii yhä manuaalista työtä

Tiesitkö, että markkinoinnin automaatiojärjestelmäsi on täysin turha, mikäli sivuston kävijä ei tunnistaudu millään tavalla? Tämä tarkoittaa sitä, ettei kävijä anna yhteystietojaan sinulle vapaaehtoisesti. Tästä syystä yksi olennaisimmista kysymyksistä on, mikä on niin arvokasta materiaalia, että sivuston kävijä on valmis antamaan yhteystietonsa vastineeksi siitä. Vasta yhteystietojen luovuttamisen jälkeen automaatio voi käynnistyä.

Markkinoinnin automaatio ei nimestään huolimatta poista manuaalista työtä markkinoinnista vaan vaatii toimiakseen runsaasti mm. sisällöntuotantoa. Kaikki asiakkaille toimitettava materiaali (pikaoppaat, uutiskirjeet, blogit, videot, white paperit jne.) on yhä luotava ihmisen toimesta. Järjestelmä huolehtii vain oikeanaikaisesta lähetyksestä, kun valmista materiaalia on tarjolla ja haluttu automaatio eli ketju tapahtumia luotuna järjestelmään ennalta.

Toinen runsaasti manuaalista työtä vaativa osa-alue on automaatioiden ja pisteytysten luominen. Harvoin automaatioista syntyy kerralla tehokkaita tai pisteytys toimii aukottomasti, vaan alkuun kannattaa lähteä kokeilemaan erilaisia vaihtoehtoisia ratkaisuja ja niitä hiomalla löydät toimivimman kokonaisuuden. Olennaista on, että hyödynnät automaation tarjoaman kiinnostuksen kohteiden tunnistamisen tehokkaasti ja tartut puhelimeen, kun liidi on kuuma.

Olennaisia kysymyksiä käyttöönoton tueksi

  1. Kuinka kävijät saadaan tunnistautumaan verkkosivustolla?
    • Mikä materiaali on niin arvokasta, että sivuston käyttäjä on valmis antamaan sähköpostiosoitteensa vastineeksi siitä?
    • Kuinka tunnistetaan verkkosivukävijän kiinnostuksen kohteet?
  2. Kuinka vuorovaikutus verkkosivustokävijän kanssa tapahtuu tunnistautumisen jälkeen?
    • Minkälaisia automaatioita järjestelmään on mahdollista ja kannattavaa luoda?
    • Minkälaista materiaalia tarjoillaan kävijän valitsemasta aihepiiristä?
  3. Mitä kanavia on mukana vuorovaikutuksessa?
    • Mistä kävijöitä johdetaan sivustolle (some, hakukoneet)?
    • Kuinka vuorovaikutus potentiaalisen asiakkaan kanssa tapahtuu (uutiskirjeet, pop-up-ikkunat, lomakkeet jne.) ?
  4. Milloin liidi on kuuma?
    • Liidin kuumuus perustuu pisteytykseen.
    • Mistä toimenpiteistä annamme käyttäjälle pisteitä ja millä pistemäärällä käyttäjä tunnistetaan lämpimäksi tai kuumaksi liidiksi?
  5. Kuinka tieto liidistä siirtyy myyntiin?
    • Onko mahdollista luoda integraatio markkinoinnin automaatiojärjestelmän ja esimerkiksi CRM-järjestelmän välille?
    • Vai riittääkö teille markkinoinnin automaatiojärjestelmän tarjoama hallinta yksinään?

Tutustu tästä tarkemmin, miten voimme rakentaa toimivan markkinoinnin automaation teidän verkkosivullenne.

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads Google Analytics hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys