Monille vielä sangen tuntematon Googlen veloitukseton työkalu on ennen nimellä kulkenut Webmaster Tool. Työkalua liene vierastettu mm. teknisen nimensä vuoksi ja siksi se on jäänyt toverinsa Google Analyticsin varjoon.
Tämä on harmillista, sillä Search Console toimii erinomaisena työkaluna mm.
- verkkosivujen hakukoneoptimoinnissa
- verkkosivujen ylläpidossa (seurataan indeksointivirheitä, palvelinvirheitä jne.)
- verkkosivujen sisällöntuotannossa
Verkkoasemalla pidettiin ensimmäinen valmennus tänä syksynä Search Consoleen liittyen ja palaute oli lähinnä hämmästynyttä – miksei tämän työkalun käyttöä opetella lähellekään niin aktiivisesti kuin Google Analyticsin? Käyttöliittymä on selkeä ja kun tietää mitkä ominaisuudet ovat olennaisimpia, ne ovat helposti työkalusta löydettävissä.
Joitain Search Consolen tärkeimpiä ominaisuuksia:
- Indeksointi: Tutki miten Google näkee verkkosivusi. Varmistat, että jokainen sivusi löytyy myös Googleindeksistä.
- Hakuanalyysiraportti: Saat tietää kuinka usein sivustosi näkyy Googlen hakutuloksissa. Löydät suosituimmat avainsanat ja pääset analysoimaan klikkausprosentteja ja avainsanojen sijoituksia. Miten voit kehittää verkkosivujesi rakennetta ja sisältöä. Tämä on tietoa, jota et saa Google Analyticsista!
- Google-hakemisto: Miten Google ymmärtää verkkosivujesi sisällön ja teemat. Vai ymmärtääkö se lainkaan? Täältä näet miltä näyttää sisältöjesi avainsanojen merkitys Googlen silmin.
Search Consolen asennuksesta saat vinkkejä täältä. Autamme myös muissa hakukoneoptimointiin liittyvissä kysymyksissä – tutustu!