Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä? Viime blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan tässä blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun jälkeen pyrin tekemään perustellun yhteenvedon aiheesta.
Miksi kannattaa hyödyntää sosiaalista mediaa?
Sosiaalisen median hyödyntämisen etuja
- Sosiaalinen media edistää hakukoneoptimointia
Koska juuri summasimme yhteen hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, sinua varmasti kiinnostaa tietää, kuinka sosiaalinen media vaikuttaa hakukoneoptimointiin. Sosiaalinen media on yksi tehokkaimmista kanavista rakentaa sivustolle aktiivisia ulkoisia linkityksiä, lisätä kävijävirtaa sivustollesi sekä rohkaista mahdolliset asiakkaasi vuorovaikutukseen kanssasi. - Sosiaalinen media edesauttaa henkilökohtaisen suhteen luomista
Sosiaalisessa mediassa kannattaa esiintyä henkilönä – ei yrityksenä. Tämä auttaa sinua antamaan kasvot edustamallesi yritykselle ja vuorovaikuttamaan sidosryhmiesi kanssa suoraan. Sosiaalinen media mahdollistaa henkilökohtaisen suhteen luomisen sekä henkilökohtaisemman asiakaspalvelun. - Sosiaalinen media on monikanavaista
Sosiaalinen media tarjoaa kattavan verkoston, jossa levittää esimerkiksi verkkosivustollasi julkaistua sisältöä tehokkaasti. Sama sisältö erityyppisiksi viesteiksi muotoiltuna sopii niin Twitteriin, Instagramiin, Facebookiin kuin LinkedIniinkin. Näin tehostat sisältöjesi näkyvyyttä tehokkaasti. - Sosiaalinen media mahdollistaa tarkan kohdentamisen
Kun hakukoneoptimoinnissa keskityttiin löytämään mahdollisimman tehokkaita avainsanoja, tarjoaa sosiaalinen media mahdollisuuden kohdentaa henkilön ikään, sukupuoleen tai vaikka kiinnostuksenkohteisiin perustuen. Näin kohdennat markkinointisi vieläkin tarkemmin. - Sosiaalinen media mahdollistaa asiakaspalautteiden hyödyntämisen
Tutkimusten mukaan 80 % nuorista kuluttajista hyödyntää netissä julkaistuja asiakaspalautteita ostopäätöstensä tukena ja 51 % heistä pitää netissä annettuja palautteita lähipiirin suosituksia vaikuttavampina. Läsnäolo sosiaalisessa mediassa edesauttaa myös asiakaspalautteiden syntymistä.
Sosiaalisen median hyödyntämisen heikkouksia
- Sosiaalinen media epäonnistuu ilman sisältöä
Menestys sosiaalisessa mediassa vaatii vahvan sisältöstrategian. Uutta sisältöä on kyettävä tuottamaan jatkuvalla syötöllä, jotta aina on tarjolla materiaalia jakoon. Tässä suhteessa sisältöpaineet ovat siis samat kuin hakukoneoptimointipuolella – sisältötyyppien kirjo vain on tyypillisesti somessa laajempaa. - Some-sisällöt vanhenevat nopeasti
Toisin kuin hakukoneoptimoinnissa, sosiaaliseen mediaan toteutetut sisällöt vanhenevat nopeasti. Päivityksesi Twitterin tai Facebookin uutisvirrassa hukkuu muutamassa tunnissa. Näin ollen sosiaaliseen mediaan asetetut sisältöpanokset eivät tuota pitkäaikaista hyötyä. - Menestys somessa vaatii aikaa
Sosiaalisessa mediassa menestyminen perustuu suureen yleisöön, mutta seuraajajoukon kerryttäminen on aikaa vievää puuhaa. Ohituskaistana voit toki hyödyntää maksettuja yleisöjä, mutta pitkällä aikavälillä se tulee kalliiksi. Varaudu siis kuukausien tai jopa vuosien prosessiin ennen kuin sosiaalinen media muodostuu tehokkaaksi liikenteenlähteeksi sivustollesi. - Sosiaalisen median käyttö on hektistä
Sosiaalinen media päivittyy jatkuvalla syötöllä ja kanavat perustuvat aktiivisuuteen. Tästä johtuen sosiaalisessa mediassa pärjätäkseen on kyettävä seuraamaan sosiaalisen median tapahtumia päivittäin ja vastaamaan nopealla syötöllä somen kautta lähetettyihin kommentteihin ja kysymyksiin. - Myös sosiaalisessa mediassa joudut tekemään valinnan kanavista
Sosiaalisia medioita on tarjolla valtavasti ja siksi joudut tekemään myös sosiaalisten medioiden kesken päätöksin, mihin aikasi käytät. Tutkimusten mukaan B2B-sektorilla LinkedIn on tehokkain myyntikanava kun taas kuluttajapuolella jyrää edelleen Facebook. Kartoita siis, missä potentiaaliset asiakkaasi liikkuvat ja panosta niihin kanaviin.
Kumpaan siis keskityn?
Sosiaalinen media ja hakukoneoptimointi toimivat paremmin yhdessä.
Sekä sosiaalinen media että hakukoneoptimointi nojaavat hyvään sisältöön ja näin ollen ne tukevat toisiaan. Hyvä sisältö kannattaa toteuttaa verkkosivustolle, jotta se ei vanhene niin nopeasti, mutta sitä kannattaa markkinoida sosiaalisen median kanavia hyödyntämällä, jotta sivustolle saataisiin ohjattua kävijöitä monikanavaisesti.
Sosiaalisen median ja hakukoneoptimoinnin raja ei ole enää niin tarkka. Sosiaalinen media edesauttaa hakukoneoptimointia tukevien ulkoisten linkitysten kerryttämistä ja Google jopa arvottaa sosiaalisen median jakoja ja tuo mm. Google+:n tai YouTubeen ladattuja sisältöjä hakutuloksiin näkyviin.
Mutta jos valinta on tehtävä?
Molemmissa vertailussani päädyin lopputulemaan: ”On tärkeää arvioida, missä asiakkaasi ovat, kun valitset käytettäviä markkinointikanavia verkossa.” On siis tärkeää hyödyntää sivuston analytiikkaa ja tutkia, mistä verkkosivustosi kävijät nykyisin tulevat sivustollesi.
Tämä ei kuitenkaan tarjoa koko totuutta, sillä liikenteen lähteen puuttuminen voi johtua myös heikosta hakukonelöydettävyydestä tai laiskasta some-presenssistä. Onneksi digimarkkinointi mahdollistaa eri markkinointikanavien testaamisen erilaisten kampanjoiden muodossa nopeasti ja saat hieman mututuntumaa pidemmälle vievää dataa päätöksesi pohjalle.
Tutustu tästä tapaamme tehdä hakukoneoptimointia ja some-markkinointia!