9.9.2018

Hakukoneoptimointi vs. Sosiaalinen media – kumpi sopii markkinointiisi paremmin? Osa 1

Yleisesti ottaen verkkosivuston kävijämäärän lisäämiseen suositellaan hakukoneoptimoinnin tekemistä sekä aktiivista läsnäoloa sosiaalisessa mediassa. Nämä ovatkin kaksi tärkeintä kanavaa inbound-markkinoinnin tekijälle. Mitä jos aika ei riitäkään molempiin ja joudut tekemään valinnan näiden kahden välillä?

Tässä blogissani arvioin hakukoneoptimoinnin etuja ja heikkouksia, joita vertaan seuraavassa blogissani sosiaalisen median etuihin ja heikkouksiin. Vertailun jälkeen pyrin tekemään perustellun yhteenvedon aiheesta.

Miksi kannattaa tehdä hakukoneoptimointia?

Hakukoneoptimoinnin etuja

  1. Keskityt oman verkkosivustosi kehittämiseen
    Hakukoneoptimointi vaatii laadukkaan sisällön tuottamista systemaattisesti. Sivustolle tuotettu sisältö pysyy käyttäjien näkyvillä pitkään ja systemaattinen sisällöntuotanto edesauttaa myös muun sivustollesi johtavan markkinoinnin toteuttamista. Uusien sisältöjen ansiosta sinulla riittää aiheita sähköpostimarkkinointiin, kykenet luomaan erilaisia oppaita, joiden ansiosta voit generoida sivustoltasi myyntiliidejä – ja uusia sisältöjä voi jakaa myös sosiaalisessa mediassa.
  2. Linkitykset hyödyttävät liiketoimintaasi
    Hakukoneoptimoinnin toinen tärkeä osa-alue on linkitykset. Tekemällä sisäisiä linkityksiä helpotat verkkosivustosi käyttöä ja parannat näin sivustosi käyttökokemusta. Ulkoisten linkitysten ansiosta et vain paranna hakukonelöydettävyyttäsi, vaan luot myös uusia väyliä sivustollesi ja tiivistät suhteitasi muihin verkkosivustoihin. Yksi parhaita keinoja ulkoisten linkitysten rakentamiseen on tarjoutua vierailijakynäksi alan keskeisiin blogeihin ja huolehtia kirjoituksista linkit omalle verkkosivustolle.
  3. Push-markkinoinnista asiakaspalveluun
    Hakukonelöydettävyys on enemmänkin asiakaspalvelua: palvelet asiakkaitasi silloin, kun he etsivät vastauksia. Valikoimalla tehokkaita avainanoja kohdennamme näkyvyytemme juuri meitä ja meidän liiketoimintaamme etsiviin hakukoneen käyttäjiin. Jos kuluttaja hakee yleissanalla ”auto”, on hän vielä kaukana ostopäätöksen tekemisestä. Sen sijaan, jos hakulausekkeessa esiintyy merkki, malli ja sijainti, aletaan kartoittaa saatavilla olevia vaihtoehtoja tuotteesta, joka on jo päätetty ostaa.
  4. Pitkäaikainen hyöty
    Hakukoneoptimointi on prosessi, joka vie aikaa, mutta jonka tulokset myös kestävät pitkään. Hyvin tehdyn hakukoneoptimoinnin seurauksena sivustollesi löydetään hakukoneiden kautta vuosienkin jälkeen. Näin optimointiin käytetty aika tuottaa pitemmällä aikavälillä.
  5. Hakukoneoptimointi edesauttaa myös paikallista löydettävyyttä
    Googlen tutkimusten mukaan 80 % kuluttajista ”googlasi” paikallista toimijaa ennen kivijalkaliikkeessä vierailemista. On siis tärkeää löytyä hakutuloksista myös paikallisissa hauissa, jotka usein tehdään mobiililaitteilla liikkeellä ollessa. Hakukoneoptimoinnin ansiosta voit painottaa avainsanoissasi sijaintiasi ja ohjata näin kävijöitä myös fyysiseen liiketilaasi.

Hakukoneoptimoinnin heikkouksia

  1. Hakukoneoptimointi vie aikaa
    Enää hakukoneoptimointiin ei riitä vain avainsanojen ”spämmääminen” sivun sisältöön ja koodiin, vaan optimointi vaatii runsaasti hyvää, uniikkia sisältöä, jonka tuottaminen vie runsaasti aikaa. Nopeat voitot eivät kuulu hakukoneoptimointiin.
  2. Hakukoneoptimointi vaatii paljon myös sivuston tekniikalta
    Jotta sivusto indeksoituu, on Googlen päästävä analysoimaan sivuston kaikki sisältö. Sen lisäksi optimointia edistävät tekniset optimointitoimenpiteet, kuten rikkinäisten linkkien korjaaminen tai duplikaattisisältöjen poistaminen. Kokonaisvaltaisen hakukoneoptimoinnin toteuttaminen vaatii siis myös ohjelmointitaitoja.
  3. Linkitysten kerryttäminen on haastavaa
    Yksi hakukoneoptimoinnin kulmakivistä on laadukkaiden ulkoisten linkitysten rakentaminen. Viittaavien domainien laatu määräytyy sen mukaan, paljonko niihin viittaa ulkoisia domaineja ja minkä arvoisia ne ovat. Hyvän linkkiprofiilin rakentaminen on työlästä ja vie aikaa.
  4. Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi
    Kertaluontoinen hakukoneoptimointi ei yleensä ole kestävä ratkaisu. Googlen algoritmeihin tulee pieniä muutoksia kaiken aikaa ja kilpailutilanne verkossa muuttuu sen mukaan, kun kilpailijasi panostavat verkkosivustoihinsa. Näin ollen on hyvä seurata hakukoneoptimoitujen avainsanojen sijoituksia ja tehdä hienosäätöä sen mukaan, kun muutoksia ilmenee.
  5. Hakukoneoptimoinnissa keskityt yhteen kanavaan
    Hakukoneoptimointi keskittyy tyypillisesti Googleen vahvoista markkinaosuuksista johtuen, mutta maailmalla on tarjolla muitakin hakukoneita. Venäjällä puolet markkinasta kuuluu edelleen Yandexille ja Kiinassa vaikuttaa vahvasti Baidu. Tämän lisäksi keskittymällä vain Googleen jätät hyödyntämättä sosiaalisen median tarjoamat mahdollisuudet.

On siis tärkeää arvioida, missä asiakkaasi ovat, kun valitset käytettäviä markkinointikanavia verkossa.

Blogin seuraavassa osassa käsitellään sosiaalisen median hyötyjä ja heikkouksia sekä verrataan, kumpaa kannattaa käyttää, mikäli valinta menetelmien välillä on tehtävä.

Kurkkaa tästä, miten voimme auttaa sinua hakukoneoptimoinnissa!

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads Google Analytics hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys