23.2.2017

Hakukoneoptimoinnin hinta?

Paljonko maksaa auto? Paljonko maksaa asunto? Autokysymykseen vastaus olisi kai, että tonnillakin saisi käytetyn nelirenkaisen ja satatonnia saa lyödä pöytään mikäli Teslasta haaveilee. Sama hintahaitari koskee asuntoja.

Yhtä haastavaa on vastata tämän blogin kysymykseen, paljonko maksaa yksi kappale hakukoneoptimointia. Tarvitsemme siis tarkempaa määrittelyä siitä, mitä hakukoneoptimointi-termillä tarkoitetaan. Digimarkkinoinnin kentällä termi on viitannut kaikkeen epämääräisestä linkkien keräilystä avainsanojen spämmäämiseen, joten keskitytään itse asiaan termin takana.

Mistä Google tykkää?

Hakukoneoptimointi viittaa Suomessa erityisesti Googleoptimointiin eli pyritään optimoimaan verkkosivuja juuri Google-hakukonetta silmälläpitäen. Pyrimme siis tekemään asioita, jotka miellyttävät Googlea. Googlella on arviolta 250 hakualgoritmia, jotka väsymättä arvioivat ja mittaavat verkkosivujen ”hyvyyttä” ja antavat niille sopivia sijoituksia hakutuloksissa. Hakualgoritmit eli säännöt liittyvät verkkosivujen tekniikkaan, rakenteeseen, sisältöön sekä maineeseen. Ja tätä nykyä myös käyttäjäkokemukseen eli siihen, kuinka asiakkaat käyttäytyvät verkkosivuilla ja kuluttavat sisältöjä.

Taidot määräävät hinnan

Kun palaamme sanan määrittelystä tähän hetkeen, niin huomataan, että hakukoneoptimointi tarkoittaa noiden 250 algoritmin tunnistamista sekä niiden palvelemista. Asiaan perehtymätönkin saattaisi tästä tarkennuksesta jo arvella, että ehkei sitä hakukoneoptimointia päivässä rakenneta.

Hakukoneoptimoinnin hintaan siis vaikuttaa se, kuinka taitava hakukoneoptimoijasi on – kuinka usean hakualgoritmin hän tunnistaa ja tietää kuinka siihen vaikutetaan.

Ajantasainen tieto ja toimenpiteet ratkaisevat pelin

Jotta saamme haastekerrointa vielä nostettua, niin lisätään soppaan vielä se tieto, että Google päivittää hakualgoritmejaan vimmatusti. Osa päivityksistä julkaistaan suurieleiseisti (kuten SSL-suojaus ja mobiiliyhteensopivuus -päivityksest), suurin osa muutoksista tehdään kuitenkin matalla profiililla.

Hakukoneoptimointia halajavan silmissä tämä tarkoittaa sitä, että kertarysäyksellä ei ole mahdollista naulata itseään hakutulosten ensimmäiselle sijalle. Sen sijaan hakukoneoptimointi tarkoittaa jatkuvia toimenpiteitä, muutosten seurantaa ja mm. kiinnostavan sisällön tuotantoa.

Ja se hinta

Olen nähnyt hakukoneoptimoinnista pyydettävän 200 € kertamaksuna sekä toisessa ääripäässä 15 000 € projektista. Kaikkea siltä väliltä myös. Täällä meidän putiikissa hakukoneoptimointi-projektien hinta on 790 € (+ alv) kuukaudessa ja projekti toteutetaan puolen vuoden kokonaisuutena. Suosittelemme suhtautumaan hakukoneoptimointiin yhtenä markkinoinnin jatkuvana toimenpiteenä, jota tulee hoivata, ylläpitää ja seurata. Mikäli sinulla on laajempia digimarkkinoinnin tarpeita, tutustu MIT-palveluumme!

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads Google Analytics hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys