30.7.2019

Google Marketing Live 2019 – Alkusanat

Blogisarja osa 1

Julkaisimme jälleen GoogleMarketingLive2019 vuosittaisen lanseeraustilaisuuden kohokohdat. Hyppää mukaan ja tilaa seuraavat blogisarjan osat suoraan sähköpostiisi!

Google pitää vuosittain suuren markkinointityökaluihin keskittyvän lanseeraustilaisuuden, joka viimeiset kaksi vuotta on kulkenut nimellä Google Marketing Live (aikaisemmin mm. Google Marketing Next). Tilaisuus on paisunut vuosi vuodelta ja nykyään tapahtuma kestää kaksi päivää tarjoten lanseerausten ohella myös runsaasti digimarkkinointiin keskittyviä keynoteja.

Tilaisuus järjestettiin San Franciscossa ja paikanpäälle oli kerääntynyt porukkaa ympäri maailmaa. Lisäksi tänä vuonna lanseerauspuheenvuoron ohella myös keynotet streamattiin suurelle yleisölle. Tallenteet löytyvät tekstityksillä varustettuna YouTubesta.

Tilaisuus on minulle aina vuoden kohokohta, sillä vaikka monet lanseerauksista rantautuvat Suomeen vasta pitkällä viiveellä, lanseeraustilaisuuksista pääsee näkemään, missä maailmalla mennään. Google tekee jatkuvasti tutkimusta siitä, kuinka Googlen työkalujen käyttäjät käyttäytyvät ja kykenee siten reagoimaan muutoksiin ennen muita. Ilmiöt muutosten taustalla ovat lanseerauksia laajempia ja ne tulevat vaikuttamaan meidän jokaisen elämään ennemmin tai myöhemmin. Näin ollen, etenkin meidän digimarkkinoinnin ammattilaisten tulee olla hereillä. Kannattaa myös pohtia, miten nämä Googlen havainnot vaikuttavat mm. yrityksesi viestintään ja verkkosivustollesi asetettaviin vaatimuksiin.

Yleisesti ottaen Googlen lanseeraustilaisuudet ovat säilyttäneet ulkoasultaan paljon, mutta sisältö ja fokus on vaihdellut vuosittain. Pari vuotta sitten Google keskittyi uusien tuotteiden lanseeraukseen, kun Google 360-keskus saatiin markkinoille ja sitä laajennettiin seuraavina vuosina uusilla ominaisuuksilla. Samaan aikaan Google siirtyi ”ilmaistyökalumarkkinoilta” maksullisten työkalujen markkinoihin ja muutti näin merkittävästi ansaintalogiikkaansa. Tuon lanseerauksen jälkeen uusia kalliita työkaluja ei niinkään ole julkaistu, vaan Google on keskittynyt markkinoinnin tehostamiseen ja seurattavuuden viemiseen eri laitteille. ”Mobile first” -lanseerauksista on päästy ”Smart device first”-lanseerauksiin tarkoittaen sitä, että emme enää oleta kohderyhmämme käyttävän vain älypuhelimia, vaan älyominaisuudet ovat kaikkialla saatavilla – oli kyseessä sitten auto, ”smart speaker” tai vaikkapa älykello.

Aikaisempina vuosina olen julkaissut tilaisuuksista hyvin tiiviin paketin, joka on sisältänyt lähinnä keskeisimmät lanseeraukset, mutta tänä vuonna kirjoitan blogisarjan, jossa pohdin, miksi Google on päätynyt tällaisiin lanseerauksiin, kuinka se vaikuttaa digimarkkinointiin ja mitä lanseeraus voisi mahdollistaa tulevaisuudessa. Syynä uuteen lähestymistapaan on etenkin koulutuskeikoilla useasti esitetyt kysymykset, mihin Google on menossa ja miten Google asemoituu suhteessa muihin digimarkkinoinnin kanaviin. Uskon siis, että tämä pohdinta kiinnostaa myös teitä.

Blogisarjassamme on 8 osaa:

  1. GoogleMarketingLive2019 – Alkusanat
  2. GoogleMarketingLive2019 – Google Adsin uusia markkinointimuotoja
  3. GoogleMarketingLive2019 – Uusia työkaluja mainonnan tueksi
  4. GoogleMarketingLive2019 – Apua kohdentamiseen
  5. GoogleMarketingLive2019 – Uusia palveluita yksityishenkilöille
  6. GoogleMarketingLive2019 – Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen
  7. GoogleMarketingLive2019 – Googlen innovaatioita
  8. GoogleMarketingLive2019 – Google ja tietoturva

Liity seuraamaan blogiamme, niin saat jatkossa GoogleMarketinLive 2019 -blogisarjan suoraan sähköpostiisi.

Antoisia lukuhetkiä ja tervetuloa mukaan!

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads Google Analytics hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys