Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa käsiteltyyn tietoturva-asiaan, joka on ollut puheenaiheena digimarkkinointia koskevissa uudistuksissa jo pitkään. Vaikka tietoturva mainittiin yhtenä tämän vuoden tärkeimmistä teemoista, oli sen osuus jälleen lanseerauspuheenvuoroissa hyvin rajallinen. Tästä huolimatta, aiheelle lohkaistu osuus tuntuu kasvavan vuosi vuodelta.
Googlen ajatus on, että me kaikki, niin markkinoijat kuin markkinointityökalujen tarjoajat olemme vastuussa siitä, että tulevaisuudessakin meillä on käytössä vapaa ja avoin verkko kaikille. Näin ollen puheenvuoroissa muistuteltiin sitä, kuinka henkilötietoja tulee vaalia tarkoin ja kuinka mainosmuotojen valinnoissa täytyy ottaa huomioon, mitä mainosten vastaanottaja haluaa nähdä. Yhtenä keinona tietoturvan parantamiseen esitettiin Tag Managerin käyttöä Google Analyticsin tukena.
Google jakoi GDPR:än ohjeistuksia mukailevan kolmen kohdan listan, jota jokaisen tulisi vaalia:
1) Tiedosta, mitä tietoa keräät ja miksi.
2) Vältä turhaa evästeiden käyttöä ja luo mieluummin suoria suhteita asiakkaisiisi.
3) Ymmärrä ja kunnioita yleisön toiveita.
Googlen edustaja totesi puheenvuorossaan, että tietoturva on jatkuvasti suurempi haaste ja mm. lainsäädännön myötä siihen on keskityttävä enemmän niin markkinoijana kuin markkinointityökalujen tarjoajana. Aikaisemmissa puheenvuoroissa viitattiin siihen, kuinka Google on keskittynyt turvaamaan käyttäjien yksityisyyden mm. tallentamalla tietoja laitteeseen sen sijaan, että kaikki vietäisiin pilveen. Ajatus on, että käytettävässä laitteessa kaikki tieto on suojassa. Näinhän ei ole, mutta Google ei ole vastuussa laitteelle tallennetuista tiedoista tai niihin liittyvistä tietovuodoista.
Puheenvuorossaan Googlen edustaja totesi, että tulevaisuudessa saatavilla olevan datan määrä tulee näillä säädöksillä todennäköisesti vähenemään. Google ei näe tätä uhkana, sillä koneoppimisen avulla pienempikin data kuulemma riittää.
Google tarjoaa käyttäjilleen Google tili-sivuston (Google Account Pages), jossa käyttäjä pääsee näkemään, mitä tietoa hänestä on kerätty ja miksi ja voi muokata tiliasetuksiaan sallimalla tietojensa käytön tai rajoittamalla sitä Googlelta. Google uskoo tämän lisäävän läpinäkyvyyttä ja siten edesauttavan tietojen antamista jatkossakin.
Liity seuramaan julkaisujamme digimarkkinointia koskevista ajankohtaisista asioista alla olevan lomakkeen kautta!
Blogisarjassamme on 8 osaa:
- GoogleMarketingLive2019 – Alkusanat
- GoogleMarketingLive2019 – Google Adsin uusia markkinointimuotoja
- GoogleMarketingLive2019 – Uusia työkaluja mainonnan tueksi
- GoogleMarketingLive2019 – Apua kohdentamiseen
- GoogleMarketingLive2019 – Uusia palveluita yksityishenkilöille
- GoogleMarketingLive2019 – Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen
- GoogleMarketingLive2019 – Googlen innovaatioita
- GoogleMarketingLive2019 – Google ja tietoturva