Blogisarja osa 2
Tässä blogissani keskityn Google Marketing Live 2019 -tilaisuudessa julkaistuihin Google Ads uudistuksiin. Googlen lanseeraustilaisuuksissa on aina ollut esillä uusia Google Ads-mainosmuotoja. Viime vuonna fokus oli enemmän videomainoksissa ja lokaaleissa mainoksissa, mutta nyt päästiin hyödyntämään aikaisempaa enemmän Googlen koneoppimista, ulottamaan mainokset myös Googlen karttapalveluun sekä pohtimaan, kuinka pienentynyt ruututila vaikuttaa sisältöjen jakeluun.
Pyrin käyttämään blogissani lanseerauksessa käytettyjä nimiä, sillä luonnollisesti näille ei ole vielä suomennoksia olemassa.
Koneoppiminen tukemaan markkinointia
Yhtenä Googlen keskeisimmistä tavoitteista on ollut kohdentaa mainos paremmin ja saada siten se tuntumaan henkilökohtaisemmalta. Edellytyksenä on, että tunnistamme käyttäjän (häiritsemättä hänen yksityisyyttään) ja tunnistamme, missä ostopolun vaiheessa hän on menossa. Googlen tutkimusten mukaan kolme neljästä käyttäjästä toivoo löytävänsä yllättäviä ehdotuksia ostopolkunsa varrella.
Googlen ratkaisu on uusi ”Discovery Ads”-mainosmuoto, joka hyödyntää Googlen koneoppimista ja dataa Googlen palveluista. Niiden avulla uusi markkinointimuoto pyrkii havaitsemaan ostoaikeet jo ennen muita. Mainosmuoto voi tehdä havainnon heränneestä kiinnostuksesta esimerkiksi Gmailista löytyvien viestien tai muuttuneen käyttäytymisen pohjalta. Työkalu tarjoaa myös valmiita kuvamainospohjia helpottamaan tehokkaiden mainosten luontia. Kuvamainokset esitetään karusellimuodossa, jolloin pääset vakuuttamaan kohderyhmääsi useammalla kuvalla. Googlen koneoppiminen rakentaa aina vastaanottajalle tehokkaimman mainoskokonaisuuden työkaluun syötetyistä vaihtoehdoista ja pääset näin vähemmällä. Mainosmuoto on ennestään tuttu mm. Facebookista. Mainoksia voi näyttää uudistuneessa Googlen hakunäkymässä, YouTubessa sekä Gmailissa.
Täydennyksiä lokaaleihin mainoksiin
Viime vuonna lanseerattua ”local campaigns”-mainosmuotoa täydennetään. Aikaisemmin mainosmuoto pyrki edistämään esimerkiksi kivijalkamyymälässä tehtäviä käyntejä tai sinne suuntautuvien soittojen syntymistä, mutta nyt mainokset ulottuvat myös sijaintitietoihin. Uusilla ominaisuuksilla potentiaalinen asiakkaasi voi nähdä aiheeseen liittyvän mainoksesi etsiessään Googlen karttapalvelusta jotain paikkaa.
Tämän lisäksi Googlen karttapalveluun lisätään neuloja, joilla nostetaan esille paikallisia tarjouksia, jotta sinun on helpompi poiketa kyseisiin paikkoihin vaikkapa kotimatkalla. Voit myös tarjota tuotetietoja kivijalkamyymälääsi etsivälle henkilölle, jotta hän näkee, minkälaisia tuotteita sinulla on tarjolla ja onko hänen etsimäänsä tuotetta varastossasi.
Pieni ruututila hyötykäyttöön
Googlen tutkimusten mukaan yli puolet Googlessa tehtävistä hauista tehdään mobiililaitteilla. Siirryttäessä pöytäkoneesta läppärin ja tabletin kautta erilaisiin pieniin älylaitteisiin, ruudun koko pienenee merkittävästi. Samaan aikaan kuluttajat ovat vaativampia siitä, kuinka tarjolla oleva tila käytetään. Meidän tulee kyetä hyödyntämään tila paremmin, kohdentamaan sisältöä tehokkaammin ja keskittymään olennaiseen. Tämä asettaa haasteita Googlen ohella jo verkkopalvelu- ja sisältösuunnitteluun.
Google tarjoaa ratkaisuna rajoitettuun ruutukokoon uuden ”Gallery ads”-mainosmuodon, joka perustuu kuviin ja jolla voit tuoda hakutuloksiin kuvakaruselleja esimerkiksi tuotteistasi. Kuvia voi olla yhdessä mainoksessa 4-8, jokaiseen voi liittää 70 merkin kuvatekstin ja mainokselle voi antaa maksimissaan kolme erilaista otsikkovaihtoehtoa, jotka näkyvät kaikkien kuvien yllä. Mainokset sopivat erityisesti ravintoloille, kahviloille ja hyvin visuaalisia tuotteita tarjoaville, joille tekstimainos ei tee kunniaa. Googlen tutkimusten mukaan nämä uudet mainokset voivat tuoda mainostajalle jopa 25 % enemmän vuorovaikutusta.
Googlemarkkinointi hakee muotoaan
Uusien mainosmuotojen myötä Googlen hakutulokset muuttavat muotoaan. Google on tehnyt erilaisia testejä siitä, minkä mittaisia hakutulosten tai hakutuloksissa esitettävien mainosten tulisi olla, tulisiko hakutuloksissa esittää tekstin ohella kuvia ja kuinka Google voisi tarjota vastauksia hakuihin jo hakutulosvaiheessa nk. tietoikkunoilla, joihin nostetaan hakutulosten sisältöjä esille. Googlen uutta hakutulosnäkymää kutsutaan Google Discoveryksi (kuten uutta mainosmuotoa yllä). Prosessin päämääränä tuntuu olevan klikkausten minimointi ja se, ettei käyttäjän tarvitsisi lähteä Googlen discoverystä pois missään vaiheessa.
Näyttää myös siltä, että Google ulottaa mainokset pikkuhiljaa kaikkiin palveluihinsa. Viime vuosien aikana esimerkiksi Googlen karttapalvelua on parannettu merkittävästi. Tästä esimerkkinä se, että julkisen liikenteen aikataulut löytyvät jopa Suomesta ja Oulusta Googlen palvelusta paikallisia palveluita luotettavammin. Mukaan lukien matkojen hinnat ja arvioidut matka-ajat. Nyt Google ryhtyy keräämään kehitystyöhön käytettyjä rahoja takaisin sijoittamalla myös karttapalveluunsa mainoksia.
Seuraavalla kerralla käsittelemme muun muassa Googlen mainostyökaluja. Liity seuramaan blogiamme alla olevan lomakkeen kautta!
Blogisarjassamme on 8 osaa:
- GoogleMarketingLive2019 – Alkusanat
- GoogleMarketingLive2019 – Google Adsin uusia markkinointimuotoja
- GoogleMarketingLive2019 – Uusia työkaluja mainonnan tueksi
- GoogleMarketingLive2019 – Apua kohdentamiseen
- GoogleMarketingLive2019 – Uusia palveluita yksityishenkilöille
- GoogleMarketingLive2019 – Kuvatunnistuksesta videotunnistukseen
- GoogleMarketingLive2019 – Googlen innovaatioita
- GoogleMarketingLive2019 – Google ja tietoturva