13.4.2023

Google Ads – Näin luot onnistuneen hakukampanjan

 

Kirjoittaja: Tuomas Timonen / Tiimipäällikkö, SEO, PPC & Analytiikka

Google-mainonta pitää pintansa yritysten suosituimpana mainonnan muotona. Koska miljoonat mainostajat kilpailevat samoista kohderyhmistä, täytyy yrityksen kuitenkin nähdä hieman enemmän vaivaa erottuakseen. Käyn tässä blogissa läpi tehokkaimmat keinot hakutulosten kärkeen nousemiseksi Google Ads -hakusanamainonnalla.  

1. Tee perusteellinen avainsanatutkimus  

Avainsanatutkimus on onnistuneen Google Ads -kampanjan perusta. Jotta osaat mainostaa oikeilla avainsanoilla, sinun täytyy tietää mahdollisimman tarkasti ensinnäkin unelma-asiakkaasi ja millä hakutermeillä hän etsii tarvitsemaansa tuotetta tai palvelua. Tee listaus tärkeimmistä sivustosi aiheista ja keskity niihin. Voit käyttää avainsanojen etsimiseen myös työkaluja, kuten Ahrefs tai SEMrush. Nämä toimivat useimmissa tapauksissa kohtalaisen hyvin. Kannattaa myös arvioida avainsanojen kilpailutilannetta, sillä se vaikuttaa tuloksiin ja hintaan. Valitse ne avainsanat, jotka ovat tavoitteidesi kannalta tärkeimpiä ja joiden kilpailutilanne on kohtuullinen.  

2. Luo houkutteleva mainosteksti 

Kun olet valinnut avainsanat, joita haluat mainoksissa käyttää, olet valmis kirjoittamaan houkuttelevan mainostekstin. Mainosteksti on ratkaisevan tärkeä, sillä se saa ihmiset klikkaamaan mainostasi. Tee tekstistä selkeä, ytimekäs ja osuva kohdistamiisi avainsanoihin. Hyvä mainosteksti korostaa tuotteesi tai palvelusi ainutlaatuisia myyntivaltteja. Puhuttele kohdeyleisöäsi suoraan ja vältä ammattikieltä tai teknisiä termejä, ellei kyse ole tarkasti rajatulle asiantuntijayleisölle suunnatusta mainoksesta.  

3. Hyödynnä mainoslaajennuksia 

Mainoslaajennukset ovat erinomainen tapa saada mainoksesi erottumaan joukosta ja tarjota lisätietoja potentiaalisille asiakkaille. Voit lisätä esimerkiksi yrityksesi sijainnin, yhteystiedot ja hinnat. Erilaiset sivustolinkit voivat tuoda tärkeää lisätietoa mainostettavasta palvelusta ja houkutella asiakkaan lukemaan lisää. Mainoslaajennusten lisääminen parantaa mainoksesi näkyvyyttä ja klikkausprosenttia, mikä todennäköisesti johtaa lopulta konversioiden lisääntymiseen. Hyödyntämällä mainoslaajennuksia mahdollisimman laajasti, kasvaa myös mainoksen peitto hakutulossivulla. 

4. Optimoi laskeutumissivusi 

Google pisteyttää mainokset paitsi itse mainosten, myös avainsanojen ja laskeutumissivun perusteella. Mainos saa sitä paremmat pisteet ja maksaa sitä vähemmän, mitä helpommin mainosta klikannut asiakas löytää hakemansa tiedot ja suorittavat halutun toimenpiteen, kuten ostoksen tai yhteydenoton. Siksi onnistuminen Google Ads -mainonnassa tarkoittaa myös laskeutumissivun optimoimista halutuille avainsanoille. Varmista, että laskeutumissivusi ovat osuvia, selkeitä, helppoja navigoida ja niillä on selkeä yhteys mainokseen ja avainsanaan. Käytä houkuttelevia otsikoita ja kuvia kiinnittääksesi yleisösi huomion ja pitääksesi heidät sitoutuneina. Huolehdi myös, että sivut latautuvat nopeasti ja niillä on selkeä toimintokutsu, CTA. Aloitussivujesi tulee myös olla mobiiliystävällisiä positiivisen käyttökokemuksen varmistamiseksi.  

5. Seuraa ja analysoi kampanjoitasi, mukaan lukien konversioseuranta 

Kampanjoiden säännöllinen seuranta ja analysointi on ratkaisevan tärkeää niiden onnistumisen kannalta. Google Adsin raportointityökalujen avulla voit seurata kampanjasi tehokkuutta, kuten näyttökertoja, klikkauksia, konversioita ja klikkauskohtaista hintaa. Näiden tietojen avulla voit tunnistaa alueet, joissa on parantamisen varaa, ja tehdä tarvittavat muutokset. Konversioseurannan käyttöönoton avulla voit seurata tiettyjä toimintoja, joita käyttäjät tekevät verkkosivustollasi klikattuaan mainostasi. Nämä tiedot voivat auttaa sinua ymmärtämään, mitkä avainsanat, mainokset ja aloitussivut tuottavat eniten tuloksia, ja optimoimaan kampanjasi sen mukaisesti. Muista, että Google Ads -mainonta ei ole yksittäinen toimenpide, vaan jatkuva prosessi.  

6. Hyödynnä Googlen teköälyä 

Googlen mainontatyökalut hyödyntävät tänä päivänä hyvin laajasti tekoälyä ja koneoppimista näyttääkseen mainostajan mainoksia juuri oikealle kohdeyleisölle. On erityisen tärkeää, että sivustolla on toimiva konversioseuranta, sillä toteutuneiden konversioiden perusteella tekoäly oppii kohdentamaan mainoksia paremmin ostavalle yleisölle sekä ottamaan täyden tehon irti käytettävissä olevasta budjetista. Tekoälyn ”oppimiselle” tulee antaa aikaa ja sanoisinkin, että tuloksia on hyvä vertailla vasta muutaman viikon päästä kampanjan käynnistämisestä. 

Muista, että Google Ads -mainonta ei ole yksittäinen toimenpide, vaan jatkuva prosessi.

Tilaa blogit

Haluatko apua Google-mainontaan?

Varaa kalenteristani aika jos haluat jutella lisää siitä, miten voisimme auttaa teitä näkymään paremmin Googlessa.

Varaa aika kalenteriin!

Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads Google Analytics hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys