Aiemmassa bloggauksessa käsittelimme Google Analyticsin perusteita ja sitä, miten tulkita analytiikkaa. Emme kuitenkaan käsitelleet juurikaan sitä, mitä konversiot ovat, miten niitä voidaan mitata ja miksi niitä kannattaa seurata ja optimoida. Tämän blogin agendana onkin syventyä näihin teemoihin tarkemmin.
Mitä konversiot ovat?
Konversiot ovat sinun itsesi määrittämiä, liiketoiminnallesi asettamia tavoitteita, joita seuraat. Ne voivat olla esimerkiksi täytettyjä tarjouspyyntölomakkeita, ostoja verkkokaupassa, oppaan tai blogin tilauksia, tai jotain muuta konkreettista, mitä haluat mitata.
Ilman toimenpiteitä konversioprosentti on tyypillisesti 1-2 % luokkaa. Verkkokaupoissa arvo on toki luonnostaan suurempi. Kun konversioprosenttia halutaan nostaa, aletaan puhumaan konversio-optimoinnista.
Edellytykset konversio-optimoinnille
Ensimmäinen steppi on päättää, mitä haluat mitata. Tässä vaiheessa on tärkeää ottaa katsaus verkkosivuille ja katsoa niitä kriittisesti: onko siellä ennestään tarpeeksi konversiopisteitä, esimerkiksi mahdollisuuksia yhteydenottoon tai ujompaan kiinnostuksen osoittamiseen, kuten uutiskirjeen tai oppaan tilaukseen. Jos konversiopisteitä on vähän, niitä tulee lisätä verkkosivuille.
Mainitsimme aiemmin, että lopetussivuja seuraamalla saat tiedon siitä, mihin kävijän matka sivustolla päättyy. Voit hyödyntää myös tätä tietoa. Käy lopetussivut läpi, ja pohdi voisitko lisätä näille sivulle CTA-painikkeita rohkaisemaan asiakasta kohti haluamaasi konversiota.
Kannattaa myös pitää mielessä, että ostajat ovat eri vaiheissa ostopolullaan, tai sinun näkövinkkelistä, myyntisuppilossa. Osa kävijöistä saapuu verkkosivullesi ensimmäistä kertaa ja osa on jo lähempänä asiakkuutta. Ota siis huomioon eri arvoiset konversiot, kun mietit mitä haluat mitata.
Miten voin seurata konversioita?
Kun tavoitteet ovat määritelty, klikkaa itsesi Google Analyticsin Järjestelmänvalvoja-osioon. Tämä on helpoin tapa aloittaa konversioiden seuranta. Käyttäjänhallinnan, muutoshistorian ja eri tilien linkittämismahdollisuuden lisäksi Järjestelmänvalvoja on tavoitteidesi koti. Tavoitteet-osion löydät oikeanpuoleisesta sarakkeesta, jota klikkaamalla pääset luomaan uuden tavoitteen ylhäällä olevasta painikkeesta. Eteesi avautuu seuraavanlainen näkymä:
Mihin Google Analytics taipuu yksin ja mihin ei?
Google Analyticsillä voit seurata esimerkiksi jollekin sivulle päätymistä, sivulla vietettyä aikaa tai vaikka selattujen sivujen määrä. Google Analyticsillä ei kuitenkaan yksin voi seurata esimerkiksi useamman sivuston dataa yhdessä tai esimerkiksi erilaisia painikkeita sivustolla. Saat tiedon Google Analyticsiin hyödyntämällä Googlen Tag Manager-työkalua, joka laajentaa jälleen analytiikan seurantaa entisestään.
Miksi konversiota kannattaa seurata?
Datasta ei ole hyötyä, ellei sitä analysoi ja hyödynnä. Konversioita seuraamalla mittaat onnistumisia ja pystyt tekemään toimenpiteitä käyttäjien käytöksen pohjalta. Saatat esimerkiksi huomata, että jokin markkinointikampanja tai liikenteen lähde ajaa sivustolle paremmin konvertoituvaa liikennettä. Tämän tiedon pohjalta voit siirtää markkinointibudjettiasi toimimattomasta kampanjasta toimivaan tai muokata verkkosivujasi yhä paremmiksi.
Koska verkkosivujesi tavoite on tehdä kauppaa tai kerätä liidejä, on tärkeää ottaa konversio-optimointi haltuun – aloita jo tänään!