Kuljemme päivät pitkät puhelin muutaman sentin päässä kädestämme. Olemmeko kuitenkaan tajunneet, että meillä on koko maailma siinä pienessä laitteessa? Parilla painalluksella pääsemme minne tahansa mihin aikaan tahansa. Medialaitteet sisältävät rajattomat mahdollisuudet meille niin asiakkaina kuin myös markkinoinnin ammattilaisina.
Sosiaalisen liiketoiminnan sanansaattaja Sani Leino puhui tammikuun lopussa Digital Oulu 2018 -tapahtumassa digitalisaation hyödyntämisestä markkinoinnissa. Leino painotti mobiilioptimoinnin tärkeyttä digitaalisessa markkinoinnissa, sillä jo nyt valtaosa netin käytöstä tapahtuu medialaitteen kautta, oli se sitten puhelin, tabletti tai älykello, ja seuraavien viiden vuoden aikana on ennustettu, että 5,5 miljardilla ihmisellä on mobiililaite.
Kuten tiedämme, digimaailma menee eteenpäin niin valtavaa vauhtia, että mukana pysyminen on haastavaa, mutta pakollista. Eihän ole kauaakaan siitä, kun pankkikortti syrjäytti käteisen ja nyt ollaan menossa kovaa vauhtia siihen suuntaan, että mobiilimaksaminen on syrjäyttämässä pankkikortin.
Digitalisaation korvatessa monotoniset työt, jää meille enemmän aikaa kohdata ihminen.
Sosiaalista liiketoimintaa Messengerissä
Leino nosti esiin kolme tulevaisuuden digitaalisen markkinoinnin megatrendiä, joista ensimmäinen oli sosiaalinen liiketoiminta.
Nykyään ihmiset altistuvat niin valtavalle tietotulvalle ja siitä johtuvaa tunnetta voisi kutsuakin sisältöshokiksi. Tähän on pitänyt myös markkinoijien mukautua, sillä ihmiset eivät enää arvosta sitä, että mainoksia ”työnnetään naamalle”, vaan informaatiota etsitään omatoimisesti sosiaalisesta mediasta.
Koko maailma on viiden sentin päässä ihmisestä, joten massasta täytyy erottua. Pisimmän korren vetävät ne, joilla on kiinnostusta auttaa ihmistä. Ihmiset ostavat ihmisiltä, joihin luottavat ja jotka tuntevat. On myös tutkittu, että ihmiset luottavat enemmän vertaisiinsa.
Markkinoinnin tulee siis siirtyä asiakkaan luokse, joten erilaiset viestipohjaiset sovellukset kuten WhatsApp tai Messenger ovat loistavia alustoja markkinointiin.
Sani Leino kysyykin, voisivatko yritykset luoda asiakkailleen yleisön tai tukikanavan sen sijaan että kulutettaisiin aikaa ja resursseja vanhanaikaisiin mainoksiin. Hän heittää ilmoille myös ajatuksen asiakaspalvelusta, jossa asiakkaat palvelevat toisiaan.
Chatbotit tehostamaan kohtaamisia
Toinen Leinon puheessa esiinnoussut megatrendi oli tekoäly ja chatbotit. Hänen mukaansa kannattaisi miettiä, mitkä asiat voitaisiin automatisoida, jotta aikaa jäisi enemmän ihmisten välisille kohtaamisille. Yksinkertaiset kysymykset hoituvat helposti botin kanssa, jotta ihmisillä jää aikaa kohdata toinen ihminen.
Yhdeksi esimerkiksi Leino nosti esimerkiksi lentoyhtiö KLM:n, joka ensimmäisenä käytti Check-In -palvelua Messengerissä. Leino huomautti, että uusi sukupolvi ei mene enää paikan päälle hoitamaan asioita, vaan he ovat tottuneet hoitamaan asiat sähköisesti. Miksi pyydämme asiakkaita omille sivuillemme, eikö olisi järkevämpi mennä asiakkaiden luo esimerkiksi chattien kautta?
Kiitos tekoälyn, meillä on ainutlaatuinen tilaisuus oppia tuntemaan ihminen ilman, että olemme koskaan tavanneet häntä.
Digitaalisessa ympäristössä näemme reaaliaikaisesti, missä asiakkaamme nettisivuillamme liikkuvat ja asiakaspalvelu hoituu chatbottien avulla. Näin ollen saadaan arvokasta tietoa asiakkaan käyttäytymisestä. Asiakas voi itse päättää milloin hän haluaa palvelua ja missä kanavassa. Leinon mukaan tässä piilee mahdollisuus valmistautua ja kohdata asiakas verkon yli yksilöllisesti hänelle sopivimmassa asiointikanavassa.
Kielimuurit murtuvat
Kolmanneksi megatrendiksi Leino nosti äänen. Ääntä ei vielä osata käyttää hyväksi, vaikka 30 prosenttia kaikista hauista tehdään ilman näyttöä.
Esimerkiksi Googlen Pixel Buds -kuulokkeet ovat mullistamassa maailmaa äänipuolella. Kuulokkeissa on sisässä 40 kielen tulkki, joten tulevaisuuden kommunikaatio tapahtuu verkon yli jokaisen omalla äidinkielellä, jolloin palvelun taso ja laatu parantuvat ja tähän saakka tiellä olleet kielimuurit murtuvat.
Leino kehotti kaikkia miettimään, miten voisimme tehostaa toimintaamme ja bisnestä:
- Missä asioissa automaatio voisi auttaa?
- Ymmärrä yksilöllisyyden ja yhteisöllisyyden tarve.
- Tutustu rohkeasti epäkilpailtuihin megatrendeihin ja hyppää osan yli.
Leino lopetti puheenvuoronsa loppukaneettiin, joka jokaisen markkinoijan olisi hyvä muistaa: tehokkain markkinoinnin väline on välittäminen.