Nykyisen maailmantilan vuoksi B2B-myynti vaatii enemmän luovuutta, kun messut ja kasvokkain tehtävät myyntitapaamiset on olleet ”pannassa”. Useammassa yrityksessä etsitään vaihtoehtoisia tapoja aloittaa myyntiprosessi digikanavissa.
Itse puhun digitaalisesta myyntifunnelista. Eli se prosessi, mitä ollaan totuttu tekemään f2f, siirretään soveltuvin osin verkkoon.
Erittäin tiivistettynä myyntifunneliin kuuluu 4 kokonaisuutta, jotka kuuluvat seuraavasti:
1. Löydä asiakas verkosta. Hyppää rohkeasti digikanaviin. Se, että yrityksesi ei ole Facebookissa, ei tarkoita sitä, että asiakkaasi ei olisi siellä.
2. Väännä verkkosivut asiakasvinkkeliin! Myyjät tietävät mikä asiakkaaseen uppoaa, joten käännä myyntispiikki verkkosivusisällöksi.
3. Tuota kiinnostavaa sisältöä! Myyjät apuun jälleen! He tietävät, millainen sisältö asiakasta kiinnostaa ja mikä ei. Poimi parhaat pointit päältä ja rakenna verkkosivuille kävijäpolkuja niiden mukaan.
4. Kerää rohkeasti liidejä. Ensimmäisen tason kontaktipiste pitää olla mahdollisimman helposti lähestyttävä. Ostoprosessithan ovat pitkiä, joten älä heti syöksy tarjouspyyntölomakkeeseen! Konktaktipiste voi tarkoittaa lisäarvosisältöä, esimerkiksi hintalaskuri tai uutiskirjeen tilaus, jonka jälkeen asiakas saa jotain arvokasta, ja sinä saat liidin myyntifunneliin!