28.4.2021

Apple iOS 14 ja Facebook – Mitä ihmettä oikein tapahtuu?

Applen ja Facebookin muutokset näkyvät pian kaikessa mainonnassa

Apple on tuonut laitteisiinsa ison iOS14 –tietosuojapäivityksen. Päivityksen myötä käyttäjä saa siirtyessään sivulta tai sovelluksesta toiseen kyselyn, haluaako hän, että sivusto kerää hänen tietojaan. Muutos on suuri, sillä vaikka sivustoilla evästelupaa kyselläänkin, tämä muutos tulee vaikuttamaan myös kaikkiin sovelluksiin ja paljon laajemmin.

Millaisia muutoksia odotettavissa?

Applen tuore muutos kuohuttaa, sillä sen lisäksi, että iPhonen, iPadien ja Applen tietokoneiden käyttäjät saavat jatkossa enemmän klikkailtavaa, muutos vaikuttaa myös mainostajiin.

Asiantuntijat arvioivat, että muutoksen voimaan tultua yhä harvempi antaa luvan tietojen keräämiseen eri sivustoilla ja sovelluksissa. Näin ollen mainostajan näkökulmasta tietomäärä vähenee kaikissa mainoskanavissa. Eniten tämä tulee näkymään sovellusten mainostamisessa, mutta sivuvaikutuksia tulee muuhunkin mainontaan. Jos lupia ei anneta, emme myöskään saa tietoa minkä ikäinen ihminen on ja miltä alueelta hän klikkaa meidän mainoksiamme, ja ovatko mainoksista nettisivuille tulevat henkilöt meille oikeaa kohderyhmää. Myös mainosten kohdentaminen heikkenee. Tilanne on sama meille kaikille ja asiantuntijatkin vielä spekuloivat, mihin kaikkeen muutos tulee vaikuttamaan. Seuraamme tilannetta myös Verkkoasemalla.

Mitä muutokset vaativat meiltä?

Facebook on lähtenyt tekemään vastatoimenpiteitä Applen muutoksille ja osittain niputtanut tähän isoon muutokseen myös sellaisia asiakkailta vaadittavia toimenpiteitä, jotka lisäävät Facebook-yritystilien turvallisuutta.

2-vaiheinen tunnistautuminen käyttöön – Pakollinen toimenpide niille, jotka ovat mainostileillä käyttäjinä.

Onhan sinulla jo käytössä Facebook-tilin kaksivaiheinen tunnistautuminen? Sen käyttöönotto on välttämätöntä, mikäli halutaan jatkaa mainostamista Facebookissa. Kaksivaiheinen tunnistautuminen otetaan käyttöön henkilökohtaisen tilin asetuksista.

  1. Asetukset ja yksityisyys
  2. Asetukset
  3. Turvallisuus ja sisäänkirjautuminen
  4. Kaksivaiheinen todennus.

Tämä tarkoittaa sitä, että jos sinä tai joku muu yrittää kirjautua Facebook-tilillesi uudelta selaimelta tai laitteelta, Facebook lähettää sinulle vahvistuskoodin tekstiviestillä tai sähköpostilla ja pääset kirjautumaan vasta syötettyäsi koodin. Näin varmistetaan, että sinun henkilökohtaiselle tilillesi tai yritystilille ei pääse kirjautumaan kukaan ylimääräinen. On myös huomattu, että Facebook voi jäädyttää Facebookin mainostilin kokonaan, jos tilin käyttäjillä ei ole kaksivaiheista tunnistautumista käytössä.

Domainin vahvistaminen Business Managerissa – Välttämätön toimenpide niille, joilla on Facebookin mainostili

Domainin vahvistaminen Business Manager -tilillä varmistaa sen, että vain toimialuetta/brändiä edustavat käyttäjät voivat hallita toimialueen sisältöjä. Lisäksi vain vahvistetulla Business Manager tilillä on valtuudet määrittää ja priorisoida kahdeksaa käytettävissä olevaa konversiotapahtumaa tietyn toimialueen kohdalla. Facebookin asiantuntijat painottavat, että tämän tekeminen on nyt äärimmäisen tärkeää ja kiireistä.

Lue lisää:

https://www.facebook.com/business/help/245311299870862

https://www.facebook.com/business/help/286768115176155?id=199156230960298

Voit aloittaa yrityksen vahvistamisen seuraavasti:

  1. Mene Business Managerissa mainostenhallinnan Resurssikeskus-välilehdelle
  2. Klikkaa Vahvista toimialue -painiketta.
  3. Jos teet vahvistuksen nettisivuille asennettavalla koodilla, valitse Meta-Tag Verification. Kopioi koodi ja laita se nettisivujen tarjoajallesi. Jos teet vahvistuksen nimipalvelimelle, valitse DNS-vahvistus ja toimi ohjeiden mukaan.
  4. Kun nettisivujen tarjoajalta tai nimipalvelimen ylläpitäjältä tulee kuittaus, voit painaa vihreää vahvista-nappia

Mitä muutoksia Facebookin Pixeliin tulee?

Pixelillä voi olla jatkossa vain kahdeksan tapahtuma, ja tapahtumien tiedot kertyvät jatkossa vain 7 päivän ajalta, eikä 28 päivän ajalta kuten aikaisemmin.

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads Google Analytics hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys