18.4.2018

8 askelta onnistuneeseen verkkosivu-uudistukseen

Verkkosivujen uudistus kuulostaa yksinkertaiselta operaatiolta, tarjotaanhan moisia jo muutaman sadan euron hintaan! Parinkymmenen vuoden aikana ollaan täällä Verkkoasemalla nähty satoja uudistusprojekteja ja törmätty yleisimpiin kompastuskiviin.

Jotta sinä et kompastuisi samaan mihin jo niin monet muut, niin tarjoan sinulle 8 askeleen vinkkilistan projektin onnistuneeseen läpivientiin. Sinun ei tarvitse ymmärtää tarkasti miten eri osa-alueet toteutetaan, mutta täman avulla saat muistilista niistä taskeista, jotka tulee matkan varrella tehdä!

1. Verkkosivu-uudistuksen startti

Määritelkää sisäisesti MIKSI verkkosivu-uudistus toteutetaan. Tavoitteet siis! Onko mahdollisesti syynä nykyinen kankea päivitettävyys ja tarvitsette siksi uuden julkaisujärjestelmän vai halutaanko verkkosivut rakentaa merkittäväksi uusasiakashankintakanavaksi ja liidimagneetiksi? Ketkä ovat kohderyhmäänne, olemassaolevat asiakkaat vai uudet asiakkaat. Mikä on aikataulu mihin voitte sitoutua ja paljonko tämä lysti saa maksaa. Kun kirjoitatte vastaukset lyhyeksi memoksi ja pyydätte sen perusteella toimittajilta tarjouksia, niin lähdetään välittömästi oikealla jalalla eteenpäin.

2. Toiminnallisuudet

Mitä toimintoja sivustolla tulisi olla? Mitkä asiat tulisi olla esillä ensisijaisesti, mille asioille riittää näkyvyys rakenteellisesti alempana. Kaikkia asioita, tuotteita/palveluita ei kannata oksentaa etusivulle! Ensin mietitään verkkosivun rooli ja sitten asioiden tärkeysjärjestys, lopuksi vasta visuaalinen ilme.

3. Design

Layout rakennetaan sen rakenteen päälle, joka on edellisessä vaiheessa päätetty ja parhaimmassa tapauksessa rautalankamalleiksikin piirretty. Useimmiten kompastutaan siihen, että hypätään kaksi ensimmäistä steppiä yli ja aloitetaan suoraan tältä askelmalta.

4. Sisällöntuotanto

Sisältöön liittyvät tekstit, kuvat ja infograafit.

Sivustolla saa ja tuleekin olla tekniset tuotekuvaukset tai palveluiden prosessikuvaukset, mutta se ei voi olla ainoa sisällön tulokulma. Sisällön tulee lähteä asiakkaan näkökulmasta eli aluksi ongelman ja sen jälkeen ratkaisun kuvauksesta. Onnistuneinta sisällöntuotantoa on se, kun asiakas kokee lukevansa jatkuvaa ja kiinnostavaa tarinaa siirtyessään verkkosivuilla eteenpäin.

Jotta tulevat asiakkaat löytävät sisällön, tulee tässä vaiheessa ottaa jo mukaan hakukoneoptimointi mm. avainsana-analyysin muodossa. Sisällöntuotanto on aikataulullisesti hyvä aloittaa välittömästi, koska siihen sitoutuu projektin näkökulmasta eniten aikaa.

5. Tekninen toteutus

Avoimen lähdekoodin järjestelmät ovat tällä hetkellä suosituimpia alustoja jatkuvan kehittämisen vuoksi. Turvallisinta on valita se softa, jonka taitavia osaajia löytyy helposti, mikäli sukset menevät ristiin alkuperäisen toimittajan kanssa.

Tässä vaiheessa luonnollisestikin asennetaan myös analytiikkaseuranta, huolehditaan responsiivisuudesta, asennetaan mahdollisesti markkinoinnin automaatioon liittyvät integraatiot jne. Tavoitteista riippuen tekniseen toteutukseen voi liittyä useitakin toimenpiteitä.

Yleensä avoimen lähdekoodin julkaisujärjestelmät ovat softansa puolesta hakukoneystävällisiä, tämä ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti sitä, että tekninen hakukoneoptimointi olisi myös automaattisesti tehty. Asiantunteva tekninen toteuttaja osaa esittää työstään auditoinnin, jossa on näytetty, että kaikki googlenäkyvyyteen liittyvät asiat on otettu huomion.

6. Asennus, testaus ja ylläpito

On tärkeää, että verkkosivut testataan ennen niiden julkaisua eikä asiakkaasi joudu testaajan rooliin. Verkkosivuista ja mm. niiden tietoturvasta tulee huolehtia säännöllisesti – erityisesti, jos valitsit avoimen lähdekoodin ratkaisun. Yleensä asiantuntevaa ylläpitoa ja päivityspalvelua saa 100 euron kuukausihintaan.

7. Lanseeraus

Tässä vaiheessa kun verkkosivut julkaistaan, tapahtuu tyypillisimmin pudotus Googlen hakutuloksissa. Viikon mittainen pudotus on ihan normaalia, mutta mikäli se näyttää jäävän pysyväksi, on syytä epäillä, että julkaisussa ei ole otettu Googlea huomioon. Kaikkilta vanhoilta URL-osoitteilta on syytä tehdä uudelleenohjaukset uusille verkkosivuille, jotta romahduksilta vältytään.

8. Jatko

Erityisesti silloin, kun verkkosivujen tarkoitus on toimia uusien asiakkaiden hankkimisen lähteenä, on syytä tehdä suunnitelma myös jatkosta. Kuinka sivuille saadaan kävijöitä eri lähteistä (Googlen lisäksi myös some-kanavat) myös jatkossa. Kuka tutkii ja kehittää sivujen käyttäjäystävällisyyttä? Miten jatkossa tuotetaan lisää asiakasta kiinnostavaa sisältöä? Miten alla jylisevää markkinoinnin automaatiota kehitetään?

Menestyneimmät verkkosivu-uudistukset eivät ole kertaluonteisia rykäisyä vaan pitkän tähtäimen kehitystoimenpiteitä. Testataan, epäonnistutaan ja löydetään ne parhaimmat eväät tavoitteiden taklaamiseen.

Tilaa blogit
Analytiikka asiakaskokemus b2b b2b-myynti brändi CRM digitaalinen markkinointi digitalisaatio DO2018 Google Ads Google Analytics hakukonemainonta hakukoneoptimointi henkilöstö henksublogi integraatio Intranet Intrexx kaupallinen ehdotus Laskeutumissivu marketing it markkinoinnin automaatio markkinointi markkinointiteknologia myynti Ohjelmistot rekrymarkkinointi salesvation seo sisällöntuotanto sisältömarkkinointi sisältöstrategia somestrategia Sosiaalinen media Sähköinen liiketoiminta Tietoturva tiktok tulevaisuus uutiskirje verkkokauppa verkkosivuprojekti verkkosivut videotuotanto Wordpress Yrittäjyys