B2B-myynti ja -markkinointi mielletään usein rakettitieteeksi, johon vaaditaan erillinen tohtorintutkinto, vaikka B2C-maailmaan olisikin kosketuspintaa.
Viestintä onkin useimmiten jäykkää ”firman miesten” puhetta, joka ei yleensä kerro mitään varsinaisesta tuotteesta. Ostopäätöksen tekee kuitenkin aina ihminen, joten kuluttajapuolen selkeät sävelet toimivat yrityspuolellakin!
Näillä viidellä vinkillä selkeytät viestiäsi ja erotut kapulakielisistä B2B-yrityksistä eduksesi!
1. Viesti hyöty edellä! Miksi asiakas ostaisi juuri sinun ”kokonaisvaltaisen” palvelusi muiden seasta? Älä kuitenkaan sorru erinomaisuudessa paistatteluun, vaan kerro tuotteesi aito hyöty muihin verrattuna!
2. Kerro palveluistasi niin, että kaikki ymmärtävät. Vaikka upean monimutkainen tuotteesi ratkaisee kaikki asiakkaan ongelmat, kerro siitä niin, että asiakkaasi ymmärtää ostaa sen!
3. Anna selkeä hinta! Kerro selkeästi, mitä asiakas rahallaan saa! Älä jätä epäselväksi, mitä kokonaisuuteen kuuluu, jottei jälkeenpäin tule kiusallisia kahnauksia lopullisista euromääristä.
4. Tee palveluidesi kokonaisuudesta selkeä. Mitä kaikkea saan näillä tuhannella eurolla, jotka teille annan? Joudunko maksamaan lisää jostain? Entä jos haluan sopimuksen ulkopuolisia töitä? Tee sisältölistaus vaikka ranskalaisin viivoin!
5. Anna palvelullesi takuu! Liidit ja kaupat tulevat harvoin tarjottimella heti kun palvelukokonaisuus on polkaistu käyntiin. Taklaa suurin este ostolle antamalla takuu palvelullesi! ”Jos x ajankohtaan mennessä ei tule tulosta, saat y asian korvaukseksi!”