1. Tee avainsana-analyysi – Valikoi perustellusti optimoitavat avainsanat perustuen sanojen hakumääriin sekä kilpailutilanteeseen. Analyysin apuna voit käyttää esimerkiksi Googlen avainsanojen suunnittelijaa, Google Trendsiä sekä Googlen hakukonetta.
2. Optimoi sivustosi Titlet ja Metatiedot – Titlet ja Metatiedot toimivat apunasi jo Googlen orgaanisissa hakutuloksissa. Parhaimmillaan hakutuloksesi näyttää Google-mainokselta.
3. Ota käyttöön Alt-kuvatekstit optimoidaksesi myös kuvat – Google ei näe kuvia, joten kuvien optimointi onnistuu vain tekstielementtejä hyödyntämällä.
4. Tunnista ja korjaa rikkinäiset linkit – Sivustolla on hyvä tarkastaa säännöllisesti rikkinäisten linkkien määrä.
5. Uudelleenohjaa sisällöt uusiin osoitteisiin 301-uudelleenohjauksilla – 301-uudelleenohjaus edesauttaa myös linkkivoiman siirtymistä uusiin osoitteisiin.
6. Käytä selkokielisiä URL-osoitteita – Google arvottaa URL-osoitteita vahvasti, kerro sille myös osoitetasolla, mikä on sivun keskeisin avainsana.
7. Lyhennä optimoitavien sivujen URL-osoitteet – Mitä korkeammalla tasolla optimoitava sivusi on navigaatiossa, sen paremmat mahdollisuudet sitä on optimoida.
8. Tee verkkosivullesi linkityksiä – Rakenna sivustollesi linkkivoimaa lisäämällä sisäisiä ja ulkoisia linkityksiä.
9. Hyödynnä linkityksissäsi ankkuritekstejä – Sisältölinkeissä linkiksi muutettu sana eli ”ankkuriteksti” ohjaa Googlea tärkeiden avainsanojen pariin.
10. Optimoi linkkipolut – Ohjeena on, että jokaiselle alasivuille tulee päästä enintään kolmella klikkauksella.
11. Lähetä sivustokartta Googlelle – Kerro Googlelle sivustosi rakenne ja kutsu Google indeksoimaan uudet sisältösi.
12. Hyödynnä robots.txt-tiedostoa – Robot.txt-tiedostolla on mahdollista kertoa Googlelle, mitkä sisällöt ovat indeksoitavia ja mitkä eivät.
13. Varmista kevyt navigaatiorakenne – Matala navigaatio auttaa sivuston käyttäjiä löytämään etsimänsä ja edesauttaa koko sivuston indeksoitumista Googleen.
14. Optimoi sivustosi latausnopeus – Googlen tutkimusten mukaan sivuston tulisi latautua alle 3 sekunnissa.
15. Huolehdi, että sivustosi toimii myös mobiilissa – Mobiililaitteilla etsiessä Google ensisijaistaa hakutuloksissa mobiiliystävälliset sivustot.
16. Tunnista sivustoltasi dupikaattisisällöt – Tarkasta, ettei sivustosi sisältö löydy useaan kertaan eri osoitteista tai domainmuodoista (esim. www-alkuinen ja ilman www-alkua).
17. Poista duplikaattisisällöt – Hyödynnä duplikaattien poistamisessa canonical-tageja.
18. Tarkasta sisällön avainsanat – Tarkasta, mitkä avainsanat toistuvat sisällöissäsi useimmin.
19. Luo yksilölliset otsikot – Sisällytä otsikkoihin avainsana ja käytä jokaisella optimoitavalla sivulla vain yhtä H1-otsikkoa ja useampia H2-otsikoita.
20. Analysoi sivustosi sisällöt – Arvioi, oletko hyödyntänyt monipuolista sisältöä: tekstiä, kuvia, infograafeja, blogeja, e-kirjoja, uutisia, videoita jne.
21. Tuota uutta sisältöä – Sivuston tulee uudistua systemaattisesti. Tuota siis uutta, relevanttia sisältöä säännöllisesti.
22. Kierrätä sisältöä – Uudista ja kierrätä sisältöjä, jotka toimivat.
23. Selkeytä sivuston HTML-lähdekoodia – Verkkopalvelun koodin tulee olla standardien mukaista, jotta kaikki sisältö välittyy Googlelle.
24. Kansainvälistä sivustosi – Mikäli sivustollasi on kieliversioita, kerro niistä ja niiden käyttötarkoituksista kooditasolla Googlelle.
25. Optimoi sivustosi paikallisille hauille – Hyödynnä Google MyBusiness-palvelua ja kerro sijainnistasi myös sivustosi sisällöissä.
26. Hyödynnä sosiaalista mediaa – Sosiaalinen media edesauttaa sivuston linkityksiä ja lisää yleensä sitä kautta myös sivuston liikenteen määrää.
27. Mahdollista käyttäjävuorovaikutus sivustollasi – Anna käyttäjälle sisältöä, jonka parissa hän voi viettää aikaa, anna hänelle mahdollisuus kommentoida ja ohjaa häntä sivustollasi eteenpäin.
28. Ota Googlen Search Console käyttöön – Ilmainen Google Search Console antaa vinkkejä sivuston kehittämiseen.
29. Ota Google Analytics käyttöön – Ilmainen Google Analytics kertoo, mitä sivustollasi tapahtuu, mistä sivustollesi päädytään ja mitkä sisällöistäsi kiinnostavat sivuston kävijää.
30. Analysoi prosessin onnistumista ja jatka vastaavia toimenpiteitä edelleen – Hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi, jossa riittävä työmäärä määräytyy kilpailutilanteen mukaan. Seuraa tilanteen kehittymistä ja jatka toimenpiteitä aina kilpailutilanteen muuttuessa.
Tutustu tästä tarkemmin, miten voimme auttaa sinua hakukoneoptimoinnissa tai verkkosivu-uudistuksessa!