Verkkoasema toteutti markkinoinnin auditoinnin Hoivatielle.

HOIVATIE OY

– Arvokasta tietoa markkinointikanavien auditoinneista

Yhteistyö eteni sovitun suunnitelman mukaisesti, ja pystyimme luottamaan Verkkoaseman asiantuntemukseen. 

 Mikko Oranen, kehitysjohtaja, Hoivatie Oy

Hoivatie on yli kahden vuoden ikäinen yhteiskunnallinen yritys, joka syntyi Nuorten Ystävien ja Oulun Diakonissalaitoksen yhdistäessä palveluliiketoimintansa. Hoivatie tarjoaa sosiaali- ja työelämäpalveluita valtakunnallisesti yli 18 paikkakunnalla ja työllistää noin 1000 henkilöä 60 eri yksikössä ja tiimissä. Yrityksen omistaa kaksi oululaislähtöistä yleishyödyllistä yhteisöä, ja sen asiakkaina toimivat eri hyvinvointialueet. 

Alkuvuodesta 2024 hyväksytyn uuden strategian myötä Hoivatie halusi arvioida viestintä- ja markkinointistrategiansa perusteellisesti. Tavoitteena oli kartoittaa markkinoinnin nykytila ja yrityksen sijoitus markkinoilla kilpailijoihinsa nähden sekä terävöittää toimenpiteitä sen mukaan. 

Markkinoinnin auditointi.

Yhteistyön taustaa  

Hoivatien kaksi ensimmäistä vuotta keskittyivät uuden brändin tunnettuuden kasvuun. Vuoden 2024 alussa yrityksen strategia uusittiin, ja keskusteluissa nousi esiin markkinoinnin ja viestinnän kehittäminen uuden strategian mukaisesti. “Halusimme tehdä perusteellisen kartoituksen viestintämme nykytilasta”, Hoivatien kehitysjohtaja Mikko Oranen taustoittaa. 

Verkkoasema oli osalle Hoivatien tiimistä tuttu nimi, sillä aiemmin Verkkoasema oli tuottanut ohjelmistopalveluita Nuorten Ystäville. Valinta auditoinnin yhteistyökumppaniksi tapahtui kilpailutuksen kautta. Hoivatien viestintäpäällikkö Jarno Kinnusen mukaan Verkkoasema vastasi Hoivatien tarpeeseen erinomaisesti: “Koimme, että Verkkoasema kuunteli meitä, ja he olivat samalla sivulla meidän kanssamme. Tarjousehdotus oli vakuuttava.”  

Markkinoinnin auditointi 

Verkkoasema toteutti kattavan auditoinnin, joka sisälsi:  

  • Verkkosivuston manuaalisen ja koneellisen auditoinnin 
  • Sisältöauditoinnin 
  • Somekanavien auditoinnin orgaanisen ja maksetun sisällön osalta 
  • Googlen orgaanisen ja maksetun toiminnan tarkastelun 

Yhteistyö kattoi myös kaksi workshopia, joissa pureuduttiin auditoinnissa tehtyihin havaintoihin. “Google-mainonnan puolella ilmeni kiireellisempiä tarpeita, jotka hoidimme yhteistyön puitteissa”, Verkkoaseman markkinoinnin liiketoimintajohtaja Riikka Pohjanen kertoo.  

Lisäksi Hoivatielle laadittiin markkinoinnin toimenpidesuunnitelma ja vuosikello jatkoon. “Saimme selkeän tehtävälistan, josta on helppo ruksia tehtäviä sitä mukaan, kun ne on suoritettu”, Kinnunen sanoo. 

Tulokset  

Verkkoasema teki perusteellista työtä digikanavien auditoinnin osalta. 

Jarno Kinnunen, viestintäpäällikkö, Hoivatie Oy 

Auditoinnista saadut tiedot koetaan erittäin arvokkaina Hoivatiellä. “Auditoinnin laajuus yllätti positiivisesti, ja olimme raporttiin erittäin tyytyväisiä. Se antoi meille vahvistusta siihen, että olemme oikeilla jäljillä”, Kinnunen sanoo ja jatkaa: “Saimme myös tärkeää tietoa kehityskohdistamme, miltä osin markkinointi- ja viestintäsuunnitelmaamme on tarkennettava.” 

“Meillä oli oma näkemys siitä, mitä strategiamme täytyy sisältää. Auditointi selkeytti prosessia konkreettisten toimenpiteiden osalta”, Oranen lisää: “Oli myös tärkeää kuulla, miten sijoitumme markkinoilla ja miltä markkinointimme kokonaiskuva näyttää.”   

Mitä mieltä Hoivatiellä ollaan Verkkoasemasta? 

Iso kiitos Verkkoasemalle hyvin hoidetusta raportoinnista, josta oli paljon hyötyä uuden markkinointi- ja viestintästrategian valmisteluun.

Jarno Kinnunen, viestintäpäällikkö, Hoivatie Oy 

Kiitos miellyttävästä ja jouhevasta yhteistyöstä. On ollut mukavaa.

Mikko Oranen, kehitysjohtaja, Hoivatie Oy 

Laaja raportointi auttoi ymmärtämään, mitkä ovat Hoivatien vahvuudet markkinointiviestinnässä, ja mihin se tarvitsee ulkopuolista osaamista. Kinnunen on innokas jatkamaan yhteistyötä Verkkoaseman kanssa: “Google-mainonta on meille erityisen tärkeää, ja uskomme saavamme hyviä tuloksia nyt, kun saamme Verkkoaseman asiantuntijat avuksemme.” 

HOIVATIE OY

  • Vuonna 2022 perustettu yhteiskunnallinen yritys. 
  • Yritys tarjoaa sosiaali- ja työelämäpalveluita valtakunnallisesti, ja toimii 18 paikkakunnalla. 
  • Taustalla kaksi oululaislähtöistä yritystä: Oulun Diakonissalaitos ja Nuorten Ystävät ry.  
  • Liikevaihto 56,8 M€ vuonna 2022. 

katselmus markkinointiin

Auditointiyhteistyö sopii monille yrityksille. Se antaa osviittaa siitä, missä mennään yrityksen markkinoinnin osalta ulkopuolisen silmin. 

Yhteistyö kestää kuukauden, ja sinä aikana kartoitetaan valittujen markkinointikanavien nykytila. Auditointi sisältää kattavan raportin, josta käy ilmi tehdyt havainnot sekä kehitysehdotukset, jotka viitoittavat tietä tulevaan. 

Ota yhteyttä ja rakennetaan teille sopiva auditointikokonaisuus.

Uskomme saavamme hyviä tuloksia nyt, kun saamme Verkkoaseman asiantuntijat avuksemme.

Jarno Kinnunen, viestintäpäällikkö, Hoivatie Oy 

Vastaavia toteutuksia