NJC – Analysointia, tekoja ja avointa yhteistyötä

Nordic JobCentre Oy eli lyhyemmin NJC on vuonna 2007 perustettu henkilöstö- ja työmaapalveluita tuottava yritys. Toimiala on erittäin kilpailtu, mutta NJC on viimevuosien aikana kasvanut tasaiseen tahtiin. Vuonna 2020 meni liikevaihdossa 10 miljoonan euron raja rikki ja vuonna 2021 yrityksen liikevaihto kasvoi lähes 14 miljoonaan euroon. 

Keväällä 2021 NJC päätti siirtää talon sisällä aiemmin tehdyt digimarkkinoinnin toimenpiteet ulkopuoliselle toimijalle. NJC:n entinen toimitusjohtaja Miika Tiri ja markkinointiassistentti Reetta Ängeslevä kertovat NJC:n digimarkkinoinnista ja yhteistyöstä Verkkoaseman kanssa. 

NJC:n ja Verkkoaseman yhteistyön aloittamiseksi konkreettiset vastaukset ovat olemassa. Pienen välivaiheen ja saatujen kokemusten kautta NJC koki Verkkoaseman toimintatavan istuvan heidän tarpeisiinsa ja ajatusmaailmaan.  

Kokeilimme toisen digimarkkinoinnin toimijan kanssa yhteistyötä, mutta se jäi lähtötelineisiin. Ympäripyöreä hinnoittelu vaikeutti budjetointia. Verkkoasemalla sen sijaan on palvelulleen selkeä hinta ja asiat esitetään selkeästi. Pidän tyylistä, jossa asiat konkretisoidaan. Esimerkiksi NJC:n tapauksessa paljonko yksi työhakemus meille maksaa. Verkkiksen valintaa tukivat myös pari suosittelijaa.” 

Miika Tiri, toimitusjohtaja, NJC

NJC päätyi Verkkikseen, koska:

  • selkeä budjetointia helpottava hinnoittelu 
  • konseptoitu palvelumalli 
  • tuloskehitys perustuu dataan ja numeroihin 
  • muut yritykset suosittelivat 

Perusta kuntoon ja markkinointi käyntiin

Digimarkkinoinnin toimenpiteiden käynnistämiseksi ja Miikankin peräänkuuluttaman konkretian irtisaamiseksi, pitää pohjatyön olla tehtynä. Suora loikkaus maksettuun mainontaan voi tuntua tuloshakuisesti ajateltuna oikealta ratkaisulta, mutta kärsimättömälle se merkitsee eurojen hukkaamista ja pidemmän aikavälin markkinointitehokkuuden vesittämistä. NJC:n tapauksessa asiat etenivät oikeassa järjestyksessä. 

– Verkkoasema tutki Google Analyticsiä ja totesi, ettei se tuota haluttua dataa. Samoin nettisivuillemme tehtiin kehitystyötä. Tavoitteenamme oli saada lisää hakemuksia, ja muun muassa sivuston asiakaspolkuun tehtiin muutoksia. Kun mittauksen työkalut olivat kunnossa, ja verkkosivutkin kokenut perusteltuja muutoksia, siirryttiin maksettuun mainontaan. Avasimme myös uuden toimipisteen yhteistyömme alkumetreillä, Reetta Ängeslevä muistelee yhteistyön alun toimenpiteitä. 

Oikeaa reagointia ja tiedon jakoa

Poikkeuksellinen epidemia-aika on luonut omat haasteensa usealle toimialalle, niin myös rekrytointiin ja henkilöstön vuokraukseen. 

– Vertailu ns. normaalin aikaan ei voinut oikein tehdä, mutta olemme tyytyväisiä NJC:n näkyvyyden kasvuun ja hakemusten määrään, vaikka hakijoita on ollut aiempaa vähemmän liikkeellä.  Pystyimme reagoimaan vallitsevaan tilanteeseen oikein, vastaa Reetta Ängeslevä kysymykseen saavutetuista tuloksista. 

Verkkiksen asiakkailleen tuottamia tuloksia mitataan eri työkaluilla ja konkretisoidaan luvuilla, mutta asiakasta hyödyttäviä tuloksia kertyy myös muulla tavalla. Tiedon jakaminen on kaksisuuntaista. Verkkoaseman tieto NJC:stä ja toimialasta syventyy, ja niin tekee myös NJC:n tieto digimarkkinoinnista.  

Tämä on ollut meille oppimismatka, joka jatkuu edelleen. Meillä on digimarkkinoinnissa hybridimalli, jossa jaamme Verkkiksen kanssa vastuita. Saamme apua ja vinkkejä tekemisiimme ja toisaalta opimme Verkkiksen tekemisistäkin siinä sivussa. Alkuun haettiin meille sopivaa toimintatapaa, mutta nyt kumppanuuden vakiinnuttua yhteistyö on tosi helppoa. Verkkiksen porukan kanssa on hyvä fiilis tehdä töitä, Reetta summaa yhteistyön meiningin.” 

Reetta Ängeslevä

Asioiden tapahtuminen suunnitellussa aikataulussa on joskus haastavaa. Verkkiksellä ymmärretään, että asiakkaan puolen yhteyshenkilön moniroolin tuomat haasteet reagoinnissa. 

Kommunikointi toimii hienosti. Meidät pidetään ajan tasalla, mutta aika ajoin toimintojen edistämisviive johtuu meistä. On hyvä, että meitä muistutellaan oman osuutemme hoitamisesta, Reetta kertoo. 

Pidän siitä, ettei jäädä vatuloimaan, vaan tehdään asioita. Tästä erityiskiitos Verkkiksen Riikalle. Yhteistyön muotoon ja keskinäiseen tiedon jakamiseen liittyen, hän piti meidän poppoolle myös koulutuksen ja informatiivisen katsauksen. Henkilöstömme piti siitä todella paljon.” 

Miika Tiri

Yhteistyöstä saadut hyödyt:

  • sivuston kävijämäärän kasvu: kesäkaudella +304% (kesä 2021 vrt. kesä 2020). 
  • kustannustehokkuuden kehitys: dataan perustuva analyysi eri markkinointikanavien toimivuudesta ja tarkoituksesta. 
  • sivuston ostopolun kehitys ja sisällön terävöitys. 
  • saatujen työhakemusten määrä.  
  • tiedon karttuminen digimarkkinoinnista. 

Nordic JobCentre Oy 

  • Perustettu vuonna 1997
  • Henkilöstö- ja työmaapalveluita Pohjois-Suomessa; työntekijöiden rekrytointi ja vuokraus teollisuuteen ja rakennuksille sekä työmaapuhtauden, -turvallisuuden ja -logistiikkapalveluiden tuotanto. 
  • Liikevaihto 2021: n. 13,8 M€ 
  • Henkilöstömäärä 2021: 25 toimihenkilöä ja yli 1000 työntekijää   
  • Kotipaikka: Oulu, toimipisteet Oulun lisäksi Ylivieskassa, Rovaniemellä, Kemissä ja Raahessa. 
  • Toiminta-alue: Pohjois-Suomi 
  • www.njc.fi  

Sujuvasti eteenpäin

NJC:n ja Verkkoaseman yhteistyö on omissa uomissaan, mutta tilanteiden muutoksiin reagoidaan tarpeiden mukaan.  

– Jatkamme yhteisellä polulla. Esimerkiksi nyt vuoden vaihteen kohdalla virittelemme jo tulevaa kesää ja kesätyöpaikkojen täyttämistä. Pyrimmekin ennakoimaan tulevaa, mutta tässä yhteistyössä on aina tilaa reagoinnille, kuvailee Reetta Ängeslevä yhteistyötä Verkkoaseman kanssa. 

Vuoden 2022 alusta Miika Tirin tilalla NJC:n toimitusjohtajan töitä jatkaa markkinointitiimissä jo aiemminkin mukana ollut Jari Vihelä. Tutut toimintatavat ja vakiintunut avoin kommunikointi saavat jatkoa – ja Verkkoaseman tehtävä tukea yrityksen kasvua. 

Olemme tyytyväisiä NJC:n näkyvyyden kasvuun ja hakemusten määrään, vaikka hakijoita on ollut aiempaa vähemmän liikkeellä.  Pystyimme reagoimaan vallitsevaan tilanteeseen oikein. Verkkiksen porukan kanssa on hyvä fiilis tehdä töitä ja jatkamme yhteisellä polulla. Esimerkiksi nyt vuoden vaihteen kohdalla virittelemme jo tulevaa kesää ja kesätyöpaikkojen täyttämistä. Pyrimmekin ennakoimaan tulevaa, mutta tässä yhteistyössä on aina tilaa reagoinnille, kuvailee Reetta Ängeslevä yhteistyötä Verkkoaseman kanssa. 

Reetta Ängeselvä
NJC

Vastaavia toteutuksia